Under tisdagen har BMW presenterat sina 2015-nyheter på den internationella motorcykelmässan Intermot i tyska Köln. Bland annat kommer en ny version av sporttouringmaskinen R1200RS. Dessutom presenterades nya R1200R och en ny version av S1000RR…

BMW R1200RS - 2015

201409 P90163631-zoom-orig

Sporttouringmaskinen R1200RS stoltserar med sin halvkåpa med symmetriska strålkastare som härrör från S1000RR. Denna nya sporttourer erbjuder 92 kW (125 hk) som levereras av en luft/vätskekyld 2-cylindrig 4-takts boxermotor med två överliggande kugghjulsdrivna kamaxlar och en balansaxel. Det aktiva och elektroniskt reglerade stabilitetssystemet ASC (Automatic Stability Control) är standard, och erbjuder körprogrammen "Rain" och "Road".

201409 P90163603-zoom-orig

I BMW:s utbud av tillval och tillbehör finns en uppsjö av skräddarsydda produkter. Här finner vi allt från väskhållare och pakethållare till farthållare och bekväma "Keyless Ride".

 201409 P90163604-zoom-orig


 

BMW R1200R - 2015

201409 P90163258-zoom-orig

Här har du ett kompakt muskelknippe med en design som tydligt skiljer den från sin föregångare. R1200R uppges erbjuda 125 hästkrafter på topp. Med enkla knapptryck väljer du mellan olika körlägen. Instrumenteringen är nydesignad och erbjuder fler finesser än tidigare. Den upp-och-ner-vända framgaffeln är hämtad från S 1000 RR. 

201409 P90163301-zoom-orig

Antispinnsystemet DTC erbjuds som tillval, och ska se till att motoreffekten överförs effektivt till asfalten.

Förutom standard lackering erbjuds nya R 1200 R även i två andra varianter: i klassisk, tidlös Cordoba blue eller i Athletic Light White med underkåpa i matchande färg och ram i Racing red eller stilrena och exklusiva Thunder grey metallic med en guldfärgad gaffel (endast tillgänglig tillsammans med tillvalet Dynamic ESA).

Bland tillbehören som finns tillgängliga för R 1200 R finns bland annat: tankväska, BMW Navigator V och fyra olika vindrutor. Vidare finns tillvalet Dynamic ESA som ska förbättra kördynamiken hos R 1200 R ytterligare. Shift Assistant Pro och Keyless Ride erbjuds också, liksom en rad påkostade och exklusiva detaljer - som de frästa handreglagen och fotpinnarna eller störtbågarna i elektropolerat rostfritt stål.

 


 

BMW S1000RR - 2015

201409 P90161947-zoom-orig

Sportmotorcykeln BMW S 1000 RR slog världen med häpnad när den lanserades år 2009. Nu har modellen omarbetats totalt: Hela vägen från baken till framdelen har varje komponent modifierats - inklusive strålkastaren, där symmetrin har fått större utrymme.

Den nya motorn uppges nu erbjuda imponerande 199 hk (146 kW) - 6 hästkrafter mer än föregångaren. Samtidigt uppges vridmomentet ha ökat med 2-5 Newtonmeter och effektkurvan förbättrats från 4 500 varv/minut. Spjällventilerna är elektroniskt manövrerade med hjälp av den nya servomotorstyrda gasreglertekniken. Även motorns mjukvara, topplock och insugningsrörens geometri har setts över.

201409 P90161954-zoom-orig

Styrvinkeln har ökat från 66° till 66,5°, svingarmens rotationscentrum har sänkts med 3 mm, hjulbasen har förlängts med 8 mm till 1425 mm, försprånget har förkortas med 1,5 mm till 96,5 mm, gaffelutsticket har förkortas med 6 mm, fjäderbenet har förlängts med cirka 40 mm, Vardera styrdel var breddats med 5 mm.

Vidare har modellen bantats, och med en vikt på 204 kilogram, inklusive ABS och antispinn, är den cirka fyra kilogram lättare än tidigare versionen. Dessutom har modellen fått ett nydesignat avgassystem (som uppges vara 3 kilogram lättare) utan främre ljuddämpare samt ny motorinställning för ökat vridmoment, förbättrad effektkurva. De elektroniska fjädringskomponenterna DDC och DTC har fått ny grundinställning, precis som fjädringen i övrigt. Detta ska ge kraftigt förbättrad markkontakt och bättre feedback till föraren. Shift Assistant Pro (växla upp och ner utan koppling) finns på plats liksom e-gas gasreglage för mer exakt och direkt kontroll. Föraren manövrerar dessa nya funktioner via den nydesignade instrumentpanelen.

Dynamic Damping Control (DDC) är en elektronisk styrenhet som justerar fjädringen helt automatiskt till den givna situationen. Varje 10 millisekunders intervall bearbetar DDC-styrenheten en mängd information såsom dragkraft, lutning och feedback från fjädringen. I praktiken innebär detta att S1000RR ska erbjuda den optimala inställningen vad gäller kompression- och returdämpning under alla lägen. Kompromisser när det kommer till fjädringsinställningar sägs nu vara ett minne blott.

201409 P90161958-zoom-orig

Till skillnad från föregångaren har 2015 års S1000RR konverterats till 100% elektronisk reglering av gasspjällen. Den elektroniska styrningen av bränsletillförseln innebär att de relevanta gasspjällen drivs mycket mer direkt, vilket i sin tur gör att föraren kan styra gasen på ett mer avstämt vis än tidigare. Dessutom är det fysiskt lättare att manövrera gasreglaget eftersom det inte finns någon mekanisk överföring.

Antispinnsystemet (DTC) har optimerats ytterligare. Körprogrammen Rain, Sport och Race med ABS och ASC är standard hos nya S 1000 RR. Som nya tillval finns även Slick och användaranpassade lägen.

Som tillval finns även Shift Assistant Pro, som gör det möjligt för föraren att växla upp och ner utan att använda kopplingen.

201409 P90161951-zoom-orig

Instrumentpanelen hos nya S 1000 RR lär erbjuda ännu tydligare visning av valda inställningar samt aktuell körhastighet och motorvarvtal. Instrumenteringen informerar bland annat om: inställningar för DDC och bankörning, lutning, DTC, varvtid och varvsträcka, varv-vis hastighet, aktivt körläge, växlingar per varv.