Strax efter lunch idag fick vi bevittna när Suzuki tog ett av de större kliven de tagit på flera år. Bland annat presenterade de två nya motorcyklar med ett tydligt arv från sportiga GSX-R-familjen. Dessutom fick vi se nya äventysmaskinen Suzuki V-Strom 650 XT ABS. Samtidigt får vi veta att en ny version av GSX-R1000 är på gång, med både ABS och antispinn… Som pricken över i bekräftas att Suzuki kommer att ställa upp som Wild Card i årets MotoGP-final på Valencia.

GSX-S1000 är namnet på nakenmodellen som vi tidigare sett en del smygbilder på. Dessutom presenterades dess kåpklädda syskon, nya GSX-S1000F, som i grunden är samma maskin men med helkåpa. Hos båda modellerna finner vi den välbeprövade och rosade 999-kubiks radfyran från 2008 års GSX-R1000, i det här fallet modifierad för mer kraft på botten och mellanregistret.

suzuki-gsx-s1000-2015 06

Kamaxlarna har fått nya kamprofiler, som utformats för att ge en motorkaraktär som är mer lämpad för stadskörning och välkurvade småvägar".  Avgassystemet är ett fyra-till-två-till-ett-system som Suzuki menar ska bidra till ytterligare mer motorkraft på botten och mellanregistret. Dessutom har motorn fått en ny lättare modell av kolvar och försetts med Iridium-tändstift.

suzuki-GSX-s1000-1

Svingarmen av aluminium är hämtad från den nuvarande GSX-R1000, tillsammans med en stötdämpare som erbjuder justering av returdämpning och fjäderförspänning.

Den upp-och-ner-vända KYB-framgaffeln är fullt justerbar. Bromsarna kommer från Brembo och fram finner vi radiellt monterade monoblock-ok.

Modellerna har fått ett nytt aluminiumchassi och levereras med tre-läges antispinn, och erbjuds även med ABS-bromsar. Sadelhöjden uppges vara 815mm, samtidigt som bensintanken är smal i bak-kant, vilket gör det lättare att nå ner till marken. 

Det nya digitala kombiinstrumentet informerar för utom om de grundläggande sakerna, såsom hastighet, motorvarv, även om genomsnittliga och aktuell bränsleförbrukning.

Suzuki V-Strom 650 XT ABS

SuzukiVstrom650XT-2

V-Strom 650 XT ABS är en äventyrsanpassad version av den allsidiga motorcykeln, inklusive näbb och trådekrade hjul. Precis som tidigare är hjulstorlekarna fortfarande 19” fram och 17” bak, och fortfarande är det slanglösa däck som gäller. I tillbehörsutbudet finns mängder av prylar för att äventyrskitta modellen vidare, såsom högre kåpglas, hasplåt, kraschbågar, rejäla packväskor av aluminium med mera.