Italienska motorcykelföretaget Bimota har presenterat nya Tesi 3D-RaceCafe, liksom en ny version av nakenmodellen Impeto, och ett nytt kompressorkit samt BB3-kit, för dig som vill bygga en helt egen Bimota från grunden.

Tesi 3D RaceCafe

Under tisdagen presenterade Bimota den senaste tekniska och stilistiska tolkningen av Tesi-projektet, den innovativa navstyrda motorcykeln som har utformats och utvecklas inom Bimota sedan 1983.

Tesi 3D RC kommer att erbjudas, utöver Tesi 3D Naked, för att fortsätta utvecklingen och av det mycket populära "Café Racers"-segmentet på motorcykelmarknaden. Det innovativa Bimota-chassit har två svingarmar, en fram och en bak, i en kompositstruktur. Dessa kombinerar lättmetall hos nav och strukturella kolfiberrör hos fackverksramen. Tesi 3D RC erbjuder dessutom ett revolutionerande sätt att justera motorcykelns höjd med millimeterprecision med hjälp av två excentriska justeringar där de främre och bakre hjulupphängningarna är förbundna med chassit. Den främre änden kan justeras inom 9,5 mm och den bakre änden har en justermån på 14 mm. Genom detta nya system, kan Tesi 3D RC höjas eller sänkas med 23mm om båda justeringar görs i samma riktning. Dessa chassi-innovationer och toppmoderna material, i kombination med den nya Ducati 803-kubiksmotorn gör onekligen Tesi 3D RC till en minst sagt spännande motorcykel.

 

Bimota-Impeto-WP-700x325

Impeto

Den helt nya versionen av Bimotas nakenmodell har uppdaterats både tekniskt och estetiskt. Den senaste Diavel-motorn från Ducati med dubbla tändstift per cylinder ska garantera att denna version av Bimota-chassit erbjuder prestanda utöver det vanliga. Modellen är försedd med alla de senaste elektroniska kontrollsystemen, såsom Ride by Wire (motoriserade spjällhus), antispinn och ABS.