KTM 690 Duke har uppdaterats en del för den kommande säsongen. I själva verket har LC4-motorn genomgått vissa förändringar vilket gett extra resurser när det gäller effekt och vridmoment tillsammans med en mjukare, mer städad, motorkaraktär, framförallt på låga varvtal.

Duke 690 drivs av en encylindrig 4-takts 690cc motor, med ett helt ny avgassystem som gör denna KTM till den första att möta Euro4-direktiven. Allt detta trots en ökning av toppeffekten till 73 hk och 74 Nm vridmoment (75 hk och 75 Nm hos R-versionen). Andra viktiga funktioner inkluderar: 3 körlägen (Sport, Landsväg, Regn), Antispinnsystem, fyrfärgs-instrumentering, nya gaffelkronor med reviderad styrnings-offset och en ny förar- och passagerarsadel.

Duke 690 R-version har även orange ram (istället för svart), fullt justerbar fjädring, Akrapovic avgassystem och kurv-ABS.

111715-2016-ktm-690-duke-2