Ett gult plexiglas som monteras på motorcykelns framlykta skulle kunna göra att motorcyklister syns bättre i trafiken. I dag kör cirka 100 motorcyklister med ett gult glas som är monterat på framlyktan. Anledningen är att de anser att de syns bättre för bilister och därmed ger ett bättre skydd. Men det gula ljuset är inte typgodkänt och nu ska VTI genomföra en studie för att undersöka om det gula ljuset ger ett bättre skydd.

– Det är intressant att veta varför en del väljer att köra med gula strålkastare men vi ska också se om det gula ljuset gör att mc-förare upptäcks tidigare, säger Christopher Patten, forskare på VTI.

Motorcykelolyckor i korsningar sker ofta som resultat av att andra trafikanter har svårigheter med att korrekt bedöma motorcyklistens position och hastighet, och ofta på grund av rent slarv med att verkligen se sig för från bilförarens håll. Syftet med projektet är bland annat att undersöka om det är möjligt att öka motorcyklisters synbarhet genom att använda en särskild gul plexiglasskiva framför motorcykelns halvljus.

Studien som leds av Christopher Patten är indelad i tre separata studier. I den första undersöker VTI om bilister upptäcker motorcyklister med den gula skivan lättare än motorcyklister med vanligt halvljus. Den andra studien är en intervju- och enkätstudie och den tredje studien är ett laboratorieexperiment där det undersökas om motorcyklister med det gula lyktskyddet syns bättre på foton av olika stadsmiljöer.


– Sammantaget med de tre studierna hoppas vi kunna besvara frågan om motorcyklister med gult lyktskydd syns bättre i trafiken, säger Christopher Patten.

Forskningen på motorcyklisters synbarhet i trafiken leds av VTI och finansieras av Länsförsäkringar.