På VTI har forskare undersökt om andra trafikanter har lättare att upptäcka motorcyklar om de har gult glas framför halvljuset. Resultaten tyder på att gult glas framträder bättre i mängden av vita ljuskällor i trafiken. 

Det finns omkring 285 000 registrerade motorcyklar i trafik, enligt Transportstyrelsens statistik från 2012. Motorcyklister tillhör den grupp oskyddade trafikanter som av olika skäl är mer utsatt för skador än bilburna trafikanter. Under 2012 omkom 31 motorcyklister och året dessförinnan omkom 46. Ungefär hälften av de motorcyklister som dödas eller skadas allvarligt gör det i kollision med andra motorfordon.


– En bidragande orsak till dödsolyckor eller andra allvarliga incidenter kan vara andra trafikanters svårigheter att upptäcka motorcyklister och korrekt bedöma deras position och hastighet, säger Christopher Patten som är forskare på VTI.

Målet med projektet var därför att undersöka om det är möjligt att öka motorcyklisters synbarhet genom att använda en särskild gul plexiglasskiva framför motorcykelns halvljus. Resultaten tyder på att svaret är ja, i vissa situationer. Man måste beakta att studierna i denna rapport inte undersökt alla olika trafiksituationer, väderlekssituationer och ljusförhållanden, vilket innebär att resultaten inte kan generaliseras till alla situationer.

Allra bäst synbarhet uppnåddes då en gul kåpa kombinerades med vitt halvljus på samma motorcykel.

Motorcyklister som redan nu kör med gult glas upplever att de upptäcks tidigare av både andra motorcyklister och av bilister. De upplever också att de upptäcks lättare i en rad olika trafikmiljöer och ljusförhållanden, vilket ökar deras trygghet.

Ungefär hälften av de motorcyklister som dödas eller skadas allvarligt gör det i interaktion med andra motorfordon; exempelvis i korsnings-, mötes- eller upphinnandeolyckor. En bidragande orsak till detta kan vara andra trafikanters svårigheter att upptäcka motorcyklister och korrekt bedöma deras position och hastighet. Målet med projektet var därför att undersöka om det är möjligt att öka motorcyklisters synbarhet genom att använda en särskild gul plexiglasskiva (s.k. gult glas) framför motorcykelns halvljus.

Resultaten från fält- och laboratoriestudien tyder på att bäst resultat uppnås då gult och vitt ljus kombineras. Allra bäst synbarhet uppnåddes då en gul kåpa kombinerades med vitt halvljus på samma motorcykel. Resultaten från både intervju- och enkätstudien visar att motorcyklisterna som kör med gult glas upplever att deras egen synbarhet ökat genom att de upptäcks tidigare av både andra motorcyklister och av bilister samtidigt som de upptäcks lättare i en rad olika trafikmiljöer och ljusförhållanden vilket även har bidragit till att deras känsla av trygghet ökat.

Projektet bestod av fyra studier: 1) en fältstudie, 2) en laboratoriestudie, 3) en intervjustudie och 4) en enkätstudie. Syftet med studie 1 var att mäta effekten av gult glas på avsöknings-iögonfallandehet. Syftet med studie 2 var att studera uppmärksamhets-iögonfallandeheten med fotografier på motorcyklar med gult glas. Syftet med studie 3 var att genom intervjuer med motorcyklister som redan idag kör med gult glas studera deras upplevelse av glaset. Syftet med studie 4 var att med enkäter undersöka om resultaten från studie 3 kan generaliseras till hela den population som kör med gult glas samt att undersöka om motorcyklister med gult glas skiljer sig från motorcyklister med vitt glas på en rad faktorer som korrelerar med olycksinblandning.

Källa: VTI

Länk: Ladda ner och läs VTI-rapporten