Under år 2015 levererades 54,800 nya Ducati-motorcyklar till kunder runt om i världen. Samtidigt glädjs företaget åt att en motorcykel från Bologna-baserade motorcykeltillverkaren finns med på topp-tio-listan över de tio mest sålda motorcyklarna under 2015.

VD Claudio Domenicali: "Ducati stänger boken för 2015 med rekordvolymer samt en betydande tillväxt på 22% under 2014"

Andrea Buzzoni, Global försäljnings och marknadsdirektör för Ducati Motor Holding.: "För första gången någonsin finns en Ducati-motorcykel med på listan över världens Topp-tio-lista över bästsäljande motorcyklar"

Ducati lämnar 2015 bakom sig med sitt bästa resultat någonsin, vilket bekräftar den positiva trenden för den italienska motorcykeltillverkaren under de senaste fem åren,  som har visat på en konstant ökning av försäljning och produktion.

Med 54,800 sålda motorcyklar under 2015, noterar Ducati ett nytt rekord genom att leverera 9,683 fler motorcyklar till kunder än 2014, en ökning med 22%.

-Rekordförsäljningen 2015 är resultatet av vårt företags mod och skicklighet. Ducati stänger 2015 med rekordvolymer och även en kraftig tillväxt med 22% jämfört mot 2014. Under året har Ducati inte bara lanserat framgångsrika nya motorcyklar, utan också ett nytt varumärke, Ducati Scrambler, som omedelbart vann globalt bifall med över 16.000 sålda exemplar över hela världen, konstaterade Claudio Domenicali, VD för Ducati Motor Holding. 

-Denna imponerande prestation, ett landmärke för Ducati, bekräftar sundheten i strategin att expandera och konsolidering på de globala marknaderna och belyser energi och professionalism av över 700 återförsäljare som täcker inte mindre än 90 länder. Sådan tillväxt i de allra flesta länder bekräftar kraften av både våra produkter och vår strategi: ja, för första gången i Ducatis historia, har en av våra motorcyklar, Ducati Scrambler, tagit sig in på Topp-10-listan över världens mest sålda motorcyklar, säger Andrea Buzzoni, Global försäljnings och marknadsdirektör för Ducati Motor Holding.

År 2015 uppvisade också en markant ökning av Ducatis försäljning i Europa, återigen i jämförelse med 2014, gjordes de största vinsterna på den italienska marknaden med +53%, i Storbritannien med +37%, i Tyskland med +24% och i Frankrike med +22%.

2015 var också ett år av expansion i USA, vilket befäste den amerikanska marknaden som den främsta för det italienska märket: Ducati Nordamerika uppnådde en försäljningsökning med 14% under 2014.

2015 avslutades med Italien på andra plats när vi ser till antalet sålda nya Ducati-motorcyklar, och står för 12% av den totala marknaden. Tyskland är fortfarande Ducati tredje största marknad fortfarande Tyskland, följt av Frankrike och Storbritannien.

De asiatiska marknaderna har också stått för en del tillväxt, med en försäljningsökning med 14% jämfört med 2014: Där resultaten i Kina under 2015 avslutades med en häpnadsväckande 46% ökning.