Nu satsar svenska lärosäten och institut på att utveckla fordon som är tillverkade av träd från de svenska skogarna. En grupp forskare från KTH, Innventia och Swerea Sicomp demonstrerar möjligheterna med kolfiber baserad på barrvedslignin där så väl delar av karossen som -batteriet i modellbilen är tillverkade av materialet. Det här öppnar upp för konstnadseffektivare tillverkning av kolfiber, ett lätt och starkt material.

KTH och de två svenska forskningsinstituten Innventia och Swerea SICOMP har visat upp den första modellbilen med ett tak tillverkat av en komposit baserad på 100 procent barrvedslignin tillsammans med ett batteri där lignin används som elektrodmaterial.

Bilen i det här fallet, som likväl skulle kunnat ha varit en motorcykel, är tillverkad i liten pilotskala och innebär ett stort steg för att förverkliga visionen om nya lättviktsmaterial från skogen som en del av den framtida så kallade bioekonomin.

När morgondagens lätta och bränslesnåla fordon kan tillverkas av material från våra skogar innebär det förstås ett uppsving för till exempel elmotorcyklar.

Anledningen att man väljer just kolfiberkompositer är att de är lätta, starka och har många användningsområden. Det som idag huvudsakligen begränsar efterfrågan är den höga kostnaden vilket gör att traditionell kolfiber främst används i produkter där prestanda och prestige ofta är viktigare än prislappen.

Lignin är en biprodukt vid pappermassatillverkning som dock kan produceras kostnadseffektivt. Det leder till väsentligt ökad tillgång på råvara som dessutom är just biobaserad. Även vanliga motorcyklar (inte bara eldrivna) och mängder av komponenter skulle kunna tillverkas i ligninbaserad kolfiber. Lättare motorcyklar innebär lägre energiförbrukning samt sätter elmotorcyklar i spel. Detta öppnar möjligheterna för framtidens fossilfria fordonsflotta.

-Parallellt med den här utvecklingen så pågår intensivt arbete med att utveckla de befintliga tillverkningsmetoderna för kolfiberkompositer. Vi tror på storskalig tillverkning av lättviktsmaterial och därför måste tillverkningsmetoderna för kompositer bli mer kostnadseffektiva.Det finns ingen anledning att tro annat än att dagens fossiloljebaserade kolfibrer kommer att kunna ersättas med ligninkolfibern i dessa tillverkningsprocesser, säger Birgitha Nyström, Forskningsledare för materialteknik på Swerea Sicomp.

Göran Lindbergh, professor i kemiteknik på KTH, berättar att han tillsammans med Innventia i ett tidigare projekt testat lignin som elektrodmaterial i batterier. Det är detta forskningsarbete som han nu använt i forskningsarbetet. En av fördelarna med ligninbatterier är att de är miljövänliga då de kan tillverkas av förnybara råvaror.

Lättheten är ju extra viktig för elmotorcyklar då batterierna därmed räcker längre.

-Ligninbaserad kolfiber är billigare än vanligt kolfiber, lignin är ju en restprodukt från skogen som i bästa fall eldas upp. Batterier med lignin skiljer sig för övrigt inte från vanliga batterier, säger Göran Lindbergh.

Han tillägger att forskarna så småningom skulle kunna gifta ihop kaross och batterier.

-Visst finns här en förbättringspotential, men vi har visat att ligninbaserade batterier fungerar tillräckligt bra för att gå vidare med dem, säger Göran Lindbergh.

Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna för alla användningsområden det finns för kolfiberkompositer...