När MC-förare omkommer i trafikolyckor sker det ofta på 50-sträckor – inte på motorvägarna. Många av olyckorna sker dessutom på sportmotorcyklar byggda för betydligt högre hastigheter än vägen tillåter.

Att våren är kommen betyder att landets motorcyklister äntligen får ta fram sina motorcyklar igen. Tyvärr följer också olyckorna. Förra året skedde 43 MC-olyckor som var så allvarliga att de ledde till dödsfall, enligt Trafikverkets statistik.

Även om motorcyklister kan susa fram på motorvägar snabbare än någon annan oskyddad trafikant är det inte på dessa vägar de flesta dödsolyckorna sker. En analys av förra årets dödsfall visar istället att över en tredjedel, fjorton stycken, av de omkomna MC-förarna förolyckades på en väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h eller lägre. Som jämförelse skedde sex dödsolyckor på vägar med hastighetsbegränsningen 90 km/h eller högre.

– Även om farten är högre på större vägar är de också generellt säkrare. 40- och 50-vägar har ofta fler kurvor och korsningar där en bil plötsligt kan svänga ut. I en sådan situation är motorcyklister självklart mer utsatta än bilister, särskilt om de kör fortare än vad som är tillåtet, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

I nio av de fjorton dödsfallen på mindre vägar krockade motorcykeln med en bil eller lastbil. Sådana olyckor sker ofta i en korsning där bilisten svänger ut och antingen inte ser eller missbedömer avståndet till motorcykeln. I sådana situationer är det extra viktigt för både bilister och motorcyklister att vara extra uppmärksamma. I nästan hälften av dödsolyckorna på 40- och 50-vägarna var motorcykeln av typen sportmodell, som är byggda för att ha snabb acceleration och hög toppfart.

Sveriges Motorcyklister har i en tidigare analys kommit fram till att nästan en tredjedel av de förare som var inblandade i dödsolyckor mellan 2011 och 2014 inte hade MC-kort.

– Att man inte ska ge sig ut på vägarna när man saknar körkort är så självklart att det inte ska behöva sägas. Men att som motorcyklist hålla hastigheten är också helt avgörande, även om man tycker att vägen är torr och fin och ingen bil syns till, säger Dan Falconer.

Ifs säkerhetstips – så förbereder du motorcykeln inför sommaren

  • Kontrollera däcktrycket. För lite tryck i däcken kan vara trafikfarligt.
  • Kontrollera nivån på batterivattnet (gäller ej slutet system).
  • Skruva fast batterikablarna ordentligt och kontrollera även att batteriet sitter fast.
  • Se över bromsarna och testbromsa. Ta det lugnt in i korsningar.
  • Har du nya däck – kör försiktigt de första milen då däcken är väldigt hala i början.
  • Personlig skyddsutrustning: Skyddande jacka och byxa, godkända mc-stövlar, ryggskydd, kvalitetshjälm och handskar.

Håll hastigheten och sätt dig självklart inte på motorcykeln om du druckit alkohol.