on07232014



Aprilia MXV450 -09 provkörd

fb_DSC_0683Aprilia MXV450

Tidigare har V-twinnar varit vanligt förekommande hos framförallt glidare. Nu lanserar Aprilia sin motocrossmaskin MXV450 där motorn precis som hos Aprilias enduro (MXV)- och supermotomodeller (SXV) är en 77-graders V-twin. Här finner du en av världens första provkörningar av den udda motocrossmaskinen.

 

Under påskhelgen gavs möjligheten till en tidig provkörning av Aprilias motocrossmaskin på Arlanda motocrossbana, strax norr om Stockholm. Den välmeriterade och erfarna motocrossföraren Jörgen G:son" Gustavsson fick äran att blåsa ur den nya motocrossmaskinen så gott han kunde. Jörgen var även med under provkörningen av enduromodellerna RXV450 och RXV550 hösten 2007.

fb_DSC_0743
Precis
som Aprilias enduro- och supermotomaskien är MXV450 en minst sagt udda skapelse i dessa sammanhang. Hos custommotorcyklar är V-twinnar i majoritet och motortypen blir allt vanligare hos sportmotorcyklar. Men fortfarande är det få offroadmaskiner med V-motorer på marknaden, i synnerhet vad gäller motocrossmaskiner.

big_APRILIAMXV450motocross_1
Motorn, en 77-graders V-twin på 449 kubikcentimeter är vätsekyld med kedjestyrd enkel överliggande kamaxel, fyra ventiler av titan per cylinder och bränsleinsprutning. Vidare finner vi torrsumpssmörjning där oljetanken integrerats hos vevhuset.

fb_DSC_0648

Motorn är högvarvig och maximalt motorvarv är 12 500 varv. På styret finns en röd manöverknapp där du enkelt väljer mellan "hard" eller "soft" motorkaraktär. Enligt Aprilia ska motorn hos MXV450 erbjuda mer vridmoment än enduromodellerna på låga varvtal. Växellådan är av fyrstegad modell medan kopplingen är av våt modell och vajermanövrerad.

fb_zoom_studio_mxv_9

Den unika fackverksramen av krom-mollystål har utformats med motorn som bärande enhet. Aprilia har kämpat hårt för att sänka och centralisera vikten så gott som möjligt.

fb_DSC_0701
Eftersom elstart saknas fick Jörgen sätta igång maskinen med hjälp av kickarmen. Redan här märks skillnad från "vanliga" motocrossmaskiner. Kickarmen, som återfinns på höger sida, har formats för att smälta bra ihop med aluminiumramen då den inte används. Detta gör att kickarmen kommer långt ut från motorcykel i utfällt läge, vilket kräver en annorlunda kickstil än vad som är brukligt hos merparten av andra motocrosshojar på marknaden.

fb_zoom_studio_mxv_2
Jörgen känner
igen motorkaraktären från provkörningen av RXV450/550 men den högvarviga motorn kräver en del tillvänjning. Däremot går det snabbt att vänja sig vid det härliga ljudet som kommer ut ur de små slimmade ljuddämparna. Aprilia anger att ljudnivån uppfyller kraven för maximalt 94 decibels ljudnivå enligt FIM:s reglemente.

fb_zoom_studio_mxv_1
Tämligen snabbt reagerar Jörgen på att det inte märks någon skillnad mellan "hard" och "soft" mappning som regleras från höger styrhalva. Skumt. Under provkörningen av Aprilias enduromodeller (som även de har denna funktion) lovordade vi detta system just för att det inte bara var en gimmick utan hade stor funktionell betydelse.

fb_zoom_studio_mxv_3
Framgaffeln från Marzocchi har 50 millimeter grova ben och är fullt justerbar. Stötdämparen av Pro-Link-modell kommer från Sachs och är även den fullt justerbar. Den jobbar fint, är följsam och med en jämn, progressiv arbetskurva. Den jobbar bra hela vägen ner till slutet av sitt arbetsområde utan att bottna. Däremot ansåg Jörgen att fjädringens grundinställning inte riktig föll honom i smaken på Arlandas sandbana.

fb_zoom_studio_mxv_4
Efter att framgaffeln luftats och kompressionsdämpningen hos den sänkts med sex klick, från 15 till 21, gillade Jörgen funktionen betydligt bättre. Samtidigt ökades returdämpningen med fem klick, då den var väl seg i grunden.

fb_DSC_0694
Innan modifieringarna hade motorcykeln lite av ett "chopperstuk" där den gick högt fram och lågt bak. Efter justeringarna fungerade fjädringen betydligt bättre och motorcykeln jobbade mer i våg.
Bromsarna från Nissin erbjuder god bromsverkan och bra, stum känsla. Fram sitter ett tvåkolvsok och en vågformad 270-millimeters skiva. Bakbromsen utgörs av ett enkolvsok och en 240-millimeters vågformad skiva.

fb_zoom_studio_mxv_5
Kopplingen är vajermanövrerad och lättjobbad. Funktionen är okej utan konstigheter rent funktonellt. Likaså är växellådan bra i det stora hela. Den fungerar bra med distinkta lägen och jobbar utan strul. Samtidigt känns den rå och kräver bestämd manövrering.

fb_zoom_studio_mxv_7
Aprilia MXV450 är en smal och slimmad motocross som upplevs vara mycket kor, vilket är intressant med tanke på att hjulbasen (1499 millimeter hos MXV450) är längre än exempelvis KTM 450 SX-F (1475 mm) eller Kawasaki KX450F (1480 mm).

fb_DSC_0707

Fotpinnarna är breda med bra grepp. Jörgen hade föredragit om sadeln varit lite lägre. Den är hård, vilket är bra, men i smalaste laget. I alla fall för Jörgens bak. Vidare anmärker Jörgen på att ett väl ojämnt knäslut mot tanken och vassa kanter hos sidokåporna där det är lätt att haka fast med byxbenen eller stövlarna.

fb_DSC_0633
Totalt sett
är förstahandintrycket efter provkörningen av Aprilia MXV450 bra. Det är en intressant och roligt motocrossmodell med en "mysig" karaktär.

fb_zoom_studio_mxv_12
-Jag blev överraskad över att cykeln var så smidig och lättsvängd. Den var väldigt lättsvängd. Samtidigt är den stadig och inte nervös, berättar Jörgen.

fb_DSC_0569
Under provkörningen upptäckte vi dessvärre tämligen omedelbart en underlig detalj som inte var värst trevlig. Efter att man släppt gasen låg varvtalet kvar under närmare en sekund innan det avtog. Inte alls bra, och läskigt vid framförallt hopp. Dessutom rusar motorn under en kort stund innan den slås av om man trycker in "dödarknappen".

fb_DSC_0638
-Det negativa är den lite oroliga motorgången. Dessutom märktes ingen skillnad mellan de två lägena för mappningen. Synd då motorn annars har ett jämnt och fint register, särskilt på gaspådrag. Vidare är den mycket pigg och rapp på gasen. Den drar starkt och man tänker inte på att det är en V-twin förutom möjligtvis på det mycket karaktäristiska motorljudet. Vid en jämförelse med en encylindrig motor är den väldigt snäll i karaktären. Samtidigt rasslar det och låter oroväckande mycket från kopplingssidan, förklarar Jörgen.

fb_DSC_0673
Nu är det bara hoppas att vi får se fler MXV450 på banorna runt om i världen, och att allvarliga barnsjukdomar uteblir. Smolket i bägaren är måhända det väl saftiga priset.•

fb_DSC_0752

 

FILM FRÅN PROVKÖRNINGEN AV APRILIA MXV450

{youtube}n6dTCzWezhE{/youtube}


LÄS PROVKÖRNINGEN AV RXV450/550

 


Tekniska data - Aprilia MXV450 -09
Motor Vätskekyld, OHC, 2-cylindrig 77-graders V-twin
Borr x Slag 76x49,5 mm
Slagvolym 449 cm³
Effekt Uppges ej
Vridmoment Uppges ej
Kompression 13.0:1
Bränslesystem Insprutning
Transmission 4 växlar
Hjulbas 1499 mm
Längd 2190 mm
Sadelhöjd 960 mm
Fjädring fram 50 mm inverterad gaffel, Marzocchi, fullt justerbar
Fjädring bak enkelstötdämpare, Sachs, full justerbar
Broms fram Tvåkolvsok, 270 mm skiva
Broms bak enkolvsok, 240 mm skiva
Däck/hjul fram 80/100x21", 1,60x21"
Däck/hjul bak 110/90x19", 2.15x19"
Tankvolym 7,4 L
Torrvikt Anges ej
Färg Röd/svart/vit
Pris 89000 kronor