Häromdagen kunde du ta del av provkörningen av den eldrivna offroadmodellen DS från Zero Motorcycles. Nu kan Fastbikes.se även presentera provkörningen av motocrossmodellen Zero MX, som finns både i oregistrerat och landsvägsregistrerat utförande.

 

Zero MX (motocrossmodellen) finns (liksom enduromodellen X) i två utföranden, oregistrerad modell eller gatlegal version. I och med introduceringen av nya gatlegala versionen är det första gången någonsin som motorcykelförare lagligt kan köra Zero MX på landsväg. Den är kompletterad med belysning, sidospeglar, högre utväxling, sidostöd och gatlegala däck. Under provkörningen hade man dock monterat däck som var lämpliga för körning på motocrossbana med.

fb_2011_zero-mx_studio_pair_1680x1200_press

Samtliga 2011-versioner av Zero X och Zero MX har fått ny typ av fjädring och ett nytt bromssystem som lär vara avsevärt bättre än tidigare. Ett anodiserat aluminiumhölje för kraftpaket med dess batteri och styrenheter och ny grafik bidrar till ett nytt utseende.

fb_2011_zero-mx_detail_battery2_1680x1200_press

Andra förbättringar är möjlighet till snabbladdning som kapar laddningstiden till cirka en timme, vilket är ungefär halva tiden mot tidigare. Ytterligare förbättringar uppges vara en robustare aluminiumram, högre placerade fotpinnar, styre med justerbar infästning och ett integrerat tändningslås.

fb_2011_zero-mx_detail_battery_1680x1200_press

Till skillnad från offroadmodellen Zero DS är batteriet mindre (2 kWh), men medför i gengäld snabbare och enklare byten av detta. Här uppges en räckvidd på mellan 30-60 minuters körning. Vid landsvägskörning anges du komma omkring 4 mil på en laddning.

fb_2011_zero-mx_detail_motor_1680x1200_press

Tillsammans med den svenske FMX-mästaren Fredrik Johansson drar jag några varv på motocrossbanan, och efter provkörningen är vi tämligen överrens om att det här är något helt annorlunda mot vad vi båda någonsin kört tidigare. Bortsett från den i stort sett ljudlösa gången, där det mesta ljudet kommer från kedjan och däcken, så är det regleringen av motorkraften som kräver mest tillvänjning.

fb_DSC_0024

Efter att man har slagit av på gasen, för att i stort sett omedelbart därefter vrida på gasreglaget igen dröjer det en stund innan motorkraften kommer. Det gäller helt enkelt att vänja sig, och lära sig att möta med gasen tidigare och på ett annorlunda vis än vad man är van vid från konventionella motocrossmaskiner med förbränningsmotor. Vidare finns ingen motorbroms att tala om. Inte heller någon växellåda och således inte något kopplingsreglage.

fb_2011_zero-mx_studio_dirt-rp_1680x1200_pressfb_2011_zero-mx_studio_street-rp-white-bg_1680x1200_press

Rent körmässigt är det bara gasa och bromsa som gäller, vid sidan om att svänga och anpassa körställningen efter förutsättningarna. Onekligen borde det alltså vara busenkelt att köra den här typen av motorcykel. Och det kanske det är för den som aldrig kör någon annan motorcykel tidigare. För mig tar det lite längre tid att vänja mig.

fb_DSC_0030

Däremot är motorcykeln mycket lätt och tar sig smidigt genom banans olika kurvor och partier. Bakbromsen är helt okej medan frambromsen är tungjobbad och gärna kunde vara effektivare med bättre fingertoppskänsla. Dessutom är fotpinnarnas piggar väl små, vilket ökar risken att fötterna ofrivilligt glider av fotpinnarna.

fb_2011_zero-mx_detail_fr-brake_1680x1200_press

Fjädringen är åt med hårdare hållet, men sväljer de värsta ojämnheterna på ett hyfsat komfortabelt vis. Dessutom går den att anpassa efter eget tycke och smak, då framgaffeln erbjuder justering av kompressionsdämpning och returdämpning. Stötdämparen är fullt justerbar.

fb_2011_zero-mx_detail_shock_1680x1200_press

Körställningen fungerar totalt sett bra för min 183 centimeter långa kropp, även om det finns en del att göra vad gäller förarergonomi.

fb_2011_zero-mx_detail_handlebars_1680x1200_press

Zero jobbar ständigt på att utveckla olika program som ska göra det enklare att anpassa motorkaraktären efter olika körstilar, bankaraktärer och underlag.

fb_2011_zero-mx_action-05_1680x1200_press

Totalt sett är Zero MX en mycket lätt motocrossmaskin, och jag slås över hur rolig och lättkörd den är. Även om jag är övertygad om att jag snart kommer få se Fredrik Johansson eller någon annan göra en salig massa spektakulära konster i sadeln på en sådan, så anser jag att Zero MX framförallt är för dig som vill motionsköra och ha roligt.

fb_DSC_0097

I jämförelse med konventionella moderna motocrossmaskiner är den inte riktigt på samma höga nivå. Däremot är den redan idag en rolig och trevlig maskin, och med tanke på hur snabb utvecklingen har gått under de senaste åren så är det mot stor nyfikenhet och glädje som jag ser fram mot fortsättningen.•

 


FAKTA ZERO MX 2011

Motor Luftkyld, Likström, Permanent Magnet

Topphastighet: oreggad 64 km/h - landsvägsreggad 92 km/h

Batteri: Z-Force™ Li-Ion

Maximum kapacitet: 2 kWh

Nominell kapacitet: 1.7 kWh

Beräknad livslängd på batteripack (till 80%): 1215 timmar / 47000 km

Laddare: Extern

Laddtid (standard) 2 timmar

Laddtid med snabbladdare (tillval) 1.2 timmar (100% laddat) / 1 timme (90+% laddad)

Laddspänning: 110V eller 220 (230)Volt

Räckvidd (Uppgiven): Bankörning 30-60 minuter - landväg maximalt: 42 km

Transmission: Ingen koppling eller växellåda

Drivsystem:71T / 13T, 420 kedja (oreggad modell) - 51T / 13T, 420 kedja (landsvägsregistrerad modell)

Fjädring fram: Inverterad framgaffel, justerbar returdämpning och kompression, 240 mm fjädringsväg

Fjädring bak: Fullt justerbar stötdämpare, 221 mm fjädringsväg

Frambroms 2-kolvsok hydraulisk, 220x4 mm skiva

Bakbroms 1-kolvsok hydraulisk, 220x4 mm skiva

Framdäck 70/100-19 (oreggad) - 80/90-19

Bakdäck 90/100-16 (oreggad) - 90/90-16

Framhjul 1.85x19

Bakhjul 2.15x16

Hjulbas 1410 mm

Sadelhöjd (standard) 870 mm

Låg sadelhöjd (tillbehör) 819 mm

Styrvinkel 26.4 grader

Försprång 89 mm

Vikt – Ram (angiven) 6,7 kg

Körklar vikt (angiven) 89 kg

Pris: Ej klart

Importör: KGK Motor AB