Marc Márquez vann ett av de mest dramatiska MotoGP-racen någonsin före Smith och Redding, med Rossi på femte plats medan Lorenzo kraschar ut ur racet.

Honda-föraren Marc Marquez tog sin fjärde seger för säsongen på Misano-banan vid San Marino efter ett av de tuffaste förhållanden i MotoGP under de senaste åren. Spanjoren tog sin 23:e MotoGP-seger i ett race där de flesta förarna gjorde två depåstopp på grund av ändrade förhållanden.

Rekordmånga 92.000 fans gästade Misano World Circuit Marco Simoncelli och fick bevittnade detta sannslöst spännande spektakel men fick inte se en Valentino Rossi-seger då italienaren korsade mållinjen på femte plats. Rossi lyckades ändå utöka sin ledning i mästerskapet till 23 poäng över teamkamraten Lorenzo efter att spanjoren kraschade ut sig ur racet.

Det bjöds på en hel del drama i racet då det började droppa regn då förarna gjorde sig redo för start, och begav sig ut på uppvärmningsvarvet ovissa om fortsättningen. Samtidigt drabbades Ducati Teams wildcard-förare Michele Pirro av ett problem med sin GP15-maskin och var tvungen att starta racet från depån på sin andra cykel, utrustad med regndäck.

Resten av MotoGP-fältet startade på slicks med Jorge Lorenzo satte ett mycket högt tempo från början efter sin snabba start. Åskådarna bjöds på små dueller mellan olika förare under hela första varvet, men dramatiken kom av sig en aning då de vita flaggorna dök upp på varv två. Detta signalerade att alla förare kunde komma in och byta till deras andra motorcyklar om väderförhållandena försämrades.

Lorenzo forcerade framåt till synes oberörd med Marc Marquez tätt bakom, och duon bröt sig loss från Valentino Rossi som kämpade med att hänga med under första varvet. Under hela tiden fortsatte regnet att falla, och medan vissa förare pressade ännu hårdare var det andra som ”körde på tårna” och väntade på att följa sina rivaler in i depån. Under varv sex hade tempot sjunkit med nästan sex sekunder och Dani Pedrosa (Repsol Honda) befann sig mitt uppe i en kamp med Ducati Team-paret Andrea Iannone och Andrea Dovizioso, men förarna var märkbart försiktiga under de svåra förhållandena.

Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Racings Scott Redding hade tidigare också varit inblandad i denna kamp om fjärdeplatsen, men på sjunde varvet var katastrofen ett faktum då britten tappade sin Honda. Men sugen på revansch sprintade han till sin motorcykel och dök in i depån för att skifta till regndäck. Under detta skede hade majoriteten av MotoGP-förarna också skiftat till regndäck, bortsett från de tre uppe i täten - Lorenzo, Rossi och Marquez.

Som vanligt inom racing, körde topp-tre-förarna in i depån tillsammans, eftersom att anta samma strategi som sin rival ofta är det säkraste alternativet under så pass ovanliga omständigheter som under San Marino GP. Även i depån bjöds det på en del drama då Marquez och Lorenzo var nära på att kollidera, varpå Yamaha-föraren gestikulerade till Marquez att hålla sig lugn när de återvände ut på banan.

Med de tre ute på banan igen samtidigt stod det klart att Lorenzo och Marquez höll ett snabbare tempo än Rossi och italienaren fann sig snart 2,5 sekunder bakom Lorenzo. Lorenzo själv lyckades ta sig förbi Marquez vid kurva 8 när Honda-föraren körde brett på tionde varvet. Alla förare hade svårt att se exakt var det var blött och där det var torrt, då den nya Misano-asfalten är ganska mörk.

Men allt eftersom banan torkade upp började Rossi flyga fram. Den italienska föraren tog in över en sekund på de två under varje varv, samtidigt som prestandan hos hans regndäck snabbt försämrades. Oroliga mekaniker arbetade febrilt i depån, och förberedde för ännu ett motorcykel-skifte.

Loris Baz (Forward Racing) var en av de första att hoppa tillbaka till slicks, Open-föraren befann sig snart inom topp tio då resten av startfältet också att valde att skifta tillbaka. Samtidigt kämpade Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3) utanför poängplacerin efter att ha kört på slicks under hela racet. Britten följde sina instinkter och valda att riskera lite mer efter att ha missat att köra in i depån samtidigt som de övriga i startfältet.

Återigen var det de tre uppe i täten som stannade kvar längst där ute och körde vidare med regndäck långt efter de andra skiftat. Rossi och Lorenzo slogs med näbbar och klor under flera varv medan Marquez körde säkert, och lurade bakom Yamaha-paret och bedömde prestandan hos sina däck. På varv 18 bestämde Marquez sig för att det var dags att byta tillbaka till slicks, något som skulle visa sig vara ett mästerdrag. Lorenzo gjorde Marquez sällskap på slicks följande varv medan Rossi fortsatte att köra vidare på regndäck, vilt påhejad av 92.000 fans.

Samtidigt som "The Doctor" körde i depån, med bara sju varv kvar, drog Lorenzo omkull i kurva 15. Mallorca-bon drabbades av en liten skada hos sin högra hand medan hans Yamaha M1 tog en del stryk, men värst av allt var faktumet att hans förhoppning om att vinna mästerskapet smulades en aning. Med ögonen fixerade på täten, fortsatte Baz, Redding och Smith sin tämligen smygande laddning upp genom startfältet.

Marquez hade valt den perfekta tiden att köra i depå, och hade byggt nog med fördel för att ha en stadig ledningen i racet även efter sitt andra depåstopp. Samtidigt betalade sig Smith:s chansning att stanna kvar på slicks efter att ha smugit omkring under ett antal varv, och efter att ha legat så lågt som 21:a, låg britten plötsligt på en stadig andraplats. Efter att Lorenzo föll tog Baz över tredjeplatsen.

Tråkigt nog för fransmannen skulle hans andraplaceing inte bestå, då Redding, som hade bytt till slicks tidigare än många andra förare (eftersom han inte fick en bra känsla med regndäcken, snabbt tog in på Open-föraren, och passerade honom med fyra varv kvar.

Positionerna stabiliserade sig med bara en handfull varv kvar att köra och för fjärde gången under 2015 säkrade Marquez segern, hans första MotoGP-seger på Misano. En upprymd och lite förvånad, Bradley Smith säkrade andraplatsen och Scott Redding tog sista pallplatsen (sin första pallplats i MotoGP). Detta var första gången sedan 1979 års venezuelanska GP (Barry Sheen & Tom Herron) som två brittiska förare stod på pallen i roadracingens främsta klass. Loris Baz måhända ha slutat precis utanför pallen, men hans fjärdeplats ger en otrolig boost för hans kamp inom Open-kategorin.

Rossi behåller sin ledning i MotoGP med sina 247 poäng, nu 23 före Lorenzo tack vare hans DNF. Marquez hoppar till 184 poäng, med god marginal före Andrea Iannone som har 159 poäng. Andraplatsen i helgens race belönade Storbritanniens Bradley Smith med 20 poäng och befäster hans femteplats totalt.

Vid sidan om Lorenzo drabbades ävenAlex De Angelis (E-Motion IodaRacing Team) och Yonny Hernandez (Octo Pramac Racing) av olycka efter att de kolliderade vid kurva 6. Med bara två varv kvar föll Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3) också, hans fjärde DNF för året.