Under måndagen ägde världslanseringen för 2017 års enduromaskiner från Husqvarna rum vid Huskvarna. Fastbikes.se är på plats för att klämma, känna och provköra modellerna. Här kan du läsa mer om vad som är nytt.

Inför 2017 får Husqvarnas enduromaskiner helt ny design samtidigt som de blir lättare än någonsin. Alla 2017-modeller är utrustade med nya lättare och mer kompakta motorer där 4-taktsmodellerna kommer med det unika antispinnsystemet som standard.

Enduromaskinerna har nya ramar, som ska säkerställa ökad förarkomfort och förtroende under körning. WP Performance Systems har tillverkat de nya ramarna enligt högsta standard, där de lättare ramarna sägs erbjuda 20% högre vridstyvhet för förbättrad stabilitet och smidighet, medan längdstyvheten minskats med 30% för förbättrad fjädringsfunktionalitet.

Bakramen har omarbetats för att passa det nya chassit. Tillverkad av 30% kolfiber, är bakramen 1 kg lättare än tidigare versionen. Samtliga 2017 års Husqvarna enduromodeller har CNC-frästa styrkronor med en offset på 22 mm som standard. Den nya svingarmen har en särskilt bearbetad bakaxel som gör det möjligt att se kedjans justeringsmarkeringar från ovan.

En stor uppdatering hos fjädringen är helt nya framgaffeln WP Xplor 48. Med en Open Cartridge-layout med en fjäder hos varje ben och delade dämpningsfunktioner, - inklusive där en innovativ fjäderförspänningsjustering som standard återfinns på toppen av varje gaffelben. Bak finner vi WP:s nya DCC länkage-stötdämpare som uppges vara 0,36 kg lättare än den tidigare versionen.

Placerad 6 mm högre än hos Husqvarnas motocrosscyklar, ska den nya typen av självrengörande fotpinnsfästen förhindra lera och annat skit från att fastna.

Brembo bromsok och reglage kombineras med GSK-skivor för att ge optimal bromskraft. Bakbromsen har en 24 mm kolv (26 mm på tidigare modeller) och en 10 mm längre bakbromspedal för bättre kontroll vid bromsning.

Luftburken har en ny design med exakt placerade insugskanaler som syftar till att förhindra luftdeformation och säkerställa maximalt luftflöde och skydd. Filterhållare har nu ett enkelt monteringssystem för säker och korrekt filterinstallation.

2017 års enduromaskiner från Husqvarna har Svensk-inspirerad design med blå och gula färger.

HUSQVARNA 2017 ÅRS ENDURO - CHASSIHÖJDPUNKTER

=> Ny ram med optimerad geometri

=> WP Xplor 48 framgaffel som utformats speciellt för enduro

=> Bakramen tillverkad av kompositmaterial

=> Svingarmskonstruktion optimerad för enkel justering av kedjan

=> Helt ny design av plastdetaljerna med moderna färger och grafik

=> Självrengörande fotpinnsfästen

=> Längre bakbromspedal

=> ODI handtagsgrepp

=> Ny luftburkskonstruktion

 

Helt nya 2-taktsmodeller

Från lätta TX 125 till klassledande TE 300, introducerar Husqvarnas 2017 enduromodeller en ny era inom 2-taktsteknologi. Alla motorer har fått en ny utformning från grunden. Lättare och kompaktare, har de fått en helt ny konstruktion som fokuserar på viktcentralisering. Uppdaterade kolvar är utformade för att passa de omarbetade cylindrarna, medan nya vevaxlar och balansaxlar ska minska motorvibrationerna avsevärt.

En stor uppgradering hos 2017 2-taktsmodeller är den nya 38 mm flat slide Mikuni TMX-förgasaren. Den sägs ge en ännu jämnare och mer kontrollerbar kraftleverans samtidigt som den nya Mikuni-förgasaren lär vara mindre känslig för temperatur- och höjdskillnader.

En av de viktigaste uppgraderingar för 2017 är det lätta elektriska startsystemet, som nu är placerat väl skyddat under motorn hos alla TE-modeller. Systemet kan även monteras på TX 125 som tillval, tillgänglig som Husqvarna-tillbehör.

Ett helt ny avgassystemet hos TX 125 är utformat för att passa de specifika egenskaperna hos den nya motorn för att leverera prestande på högsta nivå.

Hos TX 125 är växellådan helt uppdaterad. Alla uppdateringar sägs tillsammans ha medfört massiv viktminskning över Husqvarnas 2-taktsmodeller för 2017.

 

4-taktare som når nya höjder

För 2017 har alla Husqvarnas 4-takts enduromaskiner omgjorda motorer som uppges nå nya standarder vad gäller prestanda och tillförlitlighet. Med fokus på att erbjuda endurospecifika och förarvänliga kraftegenskaper, är alla fyrtaktsmotorer lättare och kompaktare. Som standard sitter ett unikt antispinnsystem på plats som tillåter ytterligare justering av motoregenskaper för att perfekt passa förarens önskemål och banförhållanden.

I samband med en ompositionering av viktiga motorkomponenter uppges Husqvarnas ingenjörer lyckats att ytterligare förbättra både prestanda och hantering av dessa nya endurocyklar. 2017 års Husqvarna FE-modeller har fått omarbetat topplock, uppdaterade cylindrar och nya vevaxlar, som ska garantera optimal hållbarhet och långa serviceintervaller på 135 timmar.

Det nya Keihin Engine Management System (EMS) som återfinns hos alla 4-taktsmodeller är speciellt utformad för att vara mindre, lättare och behandla data snabbare. Det integrerar valbara motorprogram via reglaget på styret samt antispinn. Den modifierade endurospecifika växellådan har nu en växelsensor som gör det möjligt att ha specifika vridmomentkurvor för respektive växel.

Ett helt nytt Keihin 42 mm spjällhus har sin spridare placerad för att ge ett ännu effektivare bränsleflöde till förbränningskammaren.

Alla 4-taktsmodeller är också försedda med uppdaterade avgassystem och kortare ljuddämpare, som nu är placerade 50 mm närmare motorn.

Alla de senaste uppdateringarna hos 2017 års FE-motorer har medfört betydande viktbesparing, som sträcker sig från 0,7 kg till 1,7 kg.

2017 års Husqvarna enduro-sortiment kommer att finnas tillgänglig från slutet av juli 2016 hos alla Husqvarna Motorcycles auktoriserade återförsäljare.