HÄR är Ducati 1299 Panigale R Final Edition, som erbjuder 209 hästkrafter som bäst vid 11000 varv per minut och 142 Newtonmeter vridmoment som bäst vid 9000 varv per minut.

Motorcykeln är fullspäckade med MotoGP-elektronik och superexklusiv Öhlins-fjädring (NIX 30 – 43 mm fullt justerbar USD-framgaffel med TiN-legering och fullt justerbar TTX36 stötdämpare) och Brembo-bromskomponenter (radiellt monterade Monobloc M50 fyrkolvsok med kurv-ABS och 2 x 330 mm bromsskivor fram och tvåkolvsok och 245 mm bromsskiva bak).

För sin världspremiär valde Ducati helgens Superbike-VM i på Laguna Seca (Kalifornien-USA) där Claudio Domenicali, VD för Ducati Motor Holding, presenterade nya 1299 Panigale R Final Edition tillsammans med Chaz Davies och Marco Melandri (de två officiella Aruba.it Racing-Ducatiförarna).

 

Instrumenteringen utgörs av en avancerad TFT färgskärm, sadelhöjden mätare 830 millimeter, hjulbasen är 1443 millimeter och styrvinkeln mäter 23 grader medan försprånget är 96 millimeter.

Modellen uppges väga 168kg torr och 190 kilogram då den 17 liter stora bensintanken är fulltankad.

Standardutrustning är bland annat: Riding Modes, Power Modes, Ducati Safety Pack (Cornering ABS Bosch + DTC EVO), Ducati Quickshift (DQS) upp/ner, Ducati Traction Control EVO (DTC EVO), Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO), Engine Brake Control (EBC), Fully Ride by Wire (RbW), Ducati Data Analyzer (DDA+) med GPS and lutningsvinkelregistrering, Auto däckskalibrering, snabbval för DTC, DWC, EBC, Vevstakar and ventiler av titan, Balaserad vevaxel, Lithium-ion batteri, Smidda Marchesini aluminiumhjul, Akrapovič fullt titan avgassystem (homologerat).

Modellen kommer att göras som en individuellt numrerad serie.

Svenskt pris 399.900 kronor.