KTM har demonstrerat sin nya adaptiva farthållare och automatisk detektering av fordon i motorcykelns blinda vinklar, så kallad Blind Spot Detection, som ska förbättra säkerheten för motorcyklister.

Systemen är fortfarande under utveckling, där båda systemen använder en sensorbaserad teknik för att upptäcka och förhindra kollision framifrån eller bakifrån. 

Den adaptiva farthållaren, Adaptive Cruise Control (ACC), är inte konstruerad som ett nödbromssystem utan fungerar när maskinen körs med farthållaren aktiverad, och endast över en bestämd hastighet. Systemet kan upptäcka ett fordon framför, allt från storleken på en motorcykel och där över, och låses sedan på det för att hålla ett avstånd på två sekunder med automatisk gasreglering och - vid behov - försiktigt aktivera frambromsen.

Systemets färdiga förpackning är fortfarande under utveckling tillsammans med möjligheten för föraren att anpassa avståndet till fordonet framför, och hastigheten. När det är fullt utvecklat förväntas ACC att kunna reagera snabbare än någon förare i en given situation.

De så kallade blinda punkterna hos en motorcykel kontrolleras vanligtvis av att du som förare vrider ordentligt på huvudet, vilket kan vara farligt i krävande trafiksituationer. Blind Spot Detection (BSD) lägger till en annan uppsättning ”ögon” i dessa krävande körförhållanden eller för att avlasta under en extra lång körtur. BSD använder en kortdistansradar som är kopplad till ACC för att varna föraren för potentialen för en oupptäckt kollision med ett fordon bakom motorcykeln - till exempel vid filbyten  - genom en visuell varning på TFT-skärmen och med  varningslampor integrerade hos sidospeglarna , och som dessutom förstärks med ljudsignal.

Dessa säkerhetsförhöjande funktioner kommer att ingå hos nya elektronikpaket som erbjuds på vissa KTM-modeller, med start från modellår 2021. Denna teknik kommer också att lägga grunden för andra sensorbaserade system i framtiden, som redan är under utveckling.

Redan idag erbjuder KTM ett antal elektroniska förarhjälpmedel hos flera av 2018 års landsvägsmaskiner. Bland annat finns lutningsvinkelkänsliga system hos nya KTM 790 DUKE och alla de 1290-drivna maskinerna, som även inkluderar Motorcycle Stability Control (MSC) kurv-ABS, tillsammans med Motor Slip Regulation (MSR) och ställbar antispinn. På vissa modeller erbjuds semiaktiv fjädring tillsammans med Hill Hold Control (HHC), automatiskt blinkersavstängning (ATIR), Quickshifter+ och LED-strålkastare.