Etappmålen i dagens Nollvision för att minska antalet dödade och svårt skadade på tvåhjulig motorcykel nås inte med de traditionella trafiksäkerhetsåtgärder som görs i Sverige. Det krävs krafttag mot extremt beteende i trafiken. Riktade satsningar på körkortsinnehav, nykterhet och lagliga fordon samt en säkrare trafikmiljö för alla, inte enbart bilister, skulle minska antalet MC-olyckor kraftigt. Det menar Sveriges Motorcyklister, som tagit fram rapporten ”Extremt beteende 3.0”

I morgon inleds Tylösandsseminariet där inflytelserika aktörer inom trafiksäkerhet möts för att diskutera Nollvisionen. Årets tema är ”Nollvisionen – världens grej”. Sveriges MotorCyklister, SMC, är en av föredragarna på seminariets första dag. Maria Nordqvist från SMC tar då upp den allvarliga problematiken med extremt beteende i trafiken och så kallade ”icke motorcyklister” som dör i olyckor på tvåhjulig MC. Det rör sig om alkohol- och eller narkotikapåverkade som kör utan körkort på en olaglig MC. Traditionella trafiksäkerhetsåtgärder fungerar inte på denna kategori, som ställt sig vid sidan av lagen.

Lite kalla fakta:

Cirka 30 procent av alla som omkommer i olycka med tvåhjulig motorcykel är påverkade av alkohol- och eller droger. Nästan lika stor andel av de som omkommer på tvåhjulig MC hade inget motorcykelkörkort och bland dess var 70 procent påverkade av alkohol och/eller droger.

Bland de körkortslösa som omkom på MC körde 78 procent ett olagligt fordon. Med olagligt menas avställt fordon, oförsäkrat fordon, fordon belagt med körförbud, ej landsvägsregistrerad cross eller enduro eller stulet fordon. Knappt hälften, 46 procent, av de körkortslösa ägde motorcykeln.

Statistiken visar tydligt att det krävs riktade åtgärder för att minska antalet MC-olyckor. Ensidiga satsningar på mitträcken och sänkta hastighetsgränser räcker inte.

-Man kan inte utgå från trafikantgruppen bilister i åtgärder för att minska antalet olyckor på MC. Vajerräcken, sänkta hastighetsgränser och fartkameror leder inte till färre dödade på motorcykel. Det krävs fler poliskontroller, hårdare straff för ratt- och drograttfylleri samt att körkortsinnehav bland alla som kör ett fordon blir ett etappmål i Nollvisionen, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare, SMC.

På Tylösandsseminariet presenterar SMC rapporten ”Extremt Beteende 3.0”.