Tre år efter att Kawasaki introducerade de överladdade modellerna Ninja H2 och Ninja H2R presenterar den japanska motorcykeltillverkaren ännu en ny kompressormatad motorcykel; Ninja H2 SX. Mikael Samuelsson begav sig till Portugal för att provköra den nya sporttouringmaskinen.

Ninja H2 och Ninja H2R föddes som ett resultat av Kawasakis strävan efter att erbjuda ren och skär prestanda. Ninja H2 SX tar en lite annan riktning - mot Sporttouringsegmentet. Här handlar det om välbalanserad överladdad teknik, som har utvecklats helt och hållet av Kawasaki, med fokus på användning till vardags ute på vägarna, och med en linjär kraft på botten- och mellanregistret kombinerat med utmärkt bränsleekonomi. Samtidigt trycker Kawasaki extra på att det inte handlar om en Ninja H2 med passagerarsadel. Snarare är det tänkt som en snabb och bekväm milslukare av rang.

Den fyrcylindriga radmotorn är med en slagvolym på 998 kubikcentimeter och överladdad med kompressor. Kawasaki anger en toppeffekt på 200 hästkrafter vid 11.000 varv per minut och maximalt vridmoment på 137.3 Newtonmeter vid 9500 varv per minut. Samtidigt uppger Kawasaki att bränsleförbrukningen ligger på 0,57 liter per mil, i alla fall då man kör enligt den standardiserade testcykeln (World Motorcycle Test Cycle, WMTC). Med 19 liter i bensintanken är det inte omöjligt att komma över 30 mil på en tank. Givetvis är H2 SX betydligt törstigare vid mer inspirerande gasande.

När man synar effektuppgifterna är det lätt att tro att H2 SX är en smått hysterisk maskin. Faktum är att kompressormatningen ger en stark, men samtidigt rå kraft som är lätthanterlig med gott om kraft redan från tomgång. Trots sina 200 hästkrafter är känslan inte att det här är en helt galen motor, men visst händer det ”saker” när jag vrider på gasen. Accelerationen är det inget fel på, vilket jag får testa på Estorilbanans start- och målraka, och inte heller det häftiga ljudet.

Ninja H2 SX har en radikal och exklusiv design, där kåporna är typiskt Kawasaki-stukade samtidigt som motorn syns. Bakljuset är karakteristiskt, där lamporna lyser som två ”H” (H2...) Kawasakis motto för modellen är: ”när du väl sett den kan du inte glömma den”.

Ninja H2 SX kommer med Kawasakis senaste elektronikpaket med farthållare och Kawasakis kurvhanteringssystem. Kopplingssystemet ”Assist & Slipper Clutch” baseras på modernaste racingteknologi och verkar både som motorbromsbegränsare och servomekanism. Resultatet är en lättjobbad och exakt kopplingshantering, som även minskar risken för hjullåsning vid allt för häftiga nedväxlingar. Antispinnsystemet KTRC kommer med tre olika lägen, för bästa anpassning för olika körförhållanden.

Systemet KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) övervakar motor- och chassiparametrarna i kurvorna och anpassar bromskraften, och motoreffekten för att ge en jämn övergång från gas till inbromsning och vice versa vilket hjälper föraren att hålla den avsedda kursen i kurvan. Här finns även ”Power Modes” som erbjuder möjligheten att snabbt och enkelt skifta mellan full och lägre, begränsad, motoreffekt. Medan Full effekt är obegränsad begränsas toppeffekten i ”Low Power”-läget till cirka 75-80% av fulleffekten. Gasresponsen är också mildare i Low Power-läget. Kombinerat med 3-läges KTRC (+ OFF) antispinn, erbjuder Power Mode totalt åtta kombinationer (KTRC: Mode 1/2 / 3 + OFF x effektläge: Full / Low) för att passa ett stort antal körsituationer.

Motorcykeln är skapt med målsättningen att erbjuda suveränt förhållande mellan kraft och vikt samtidigt som den kombinerar sportig körställning med bra långfärdskomfort, stabilitet vid hög hastighet samt smidig hantering, som allt sammantaget skapar fantastiska touringegenskaper hos denna kompressormatade sporttourer.

Under körningen på Estoril-banan får jag tillfälle att både gasa extra friskt och testa bromsprestandan. Frambromsen, där de dubbla, radiellt monterade fyrkolvsoken bettar kraftigt kring de 320-millimeter stora bromsskivorna, och ger grymma bromsprestanda. Ninja H2 SX kommer dessutom med ”Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System” KIBS som även inkluderar så kallad kurv-ABS. Bra! Dessvärre har jag anmärkningar på bakbromsen, som jag tycker är i klenaste laget.

Körpositionen är mer upprätt jämfört med exempelvis H2 och ZZR1400. Ändå infinner sig inte en riktigt fullt avslappnad touringkörställning. Det hela känns bättre uppe i lite högre tempo på motorvägen medan det blir mer ansträngt i stadstrafik. Samtidigt erbjuder kåpan bra skydd mot vind. Däremot uppstår lite turbulens stundtals, och ingen justering av kåpglaset finns (där kåpglaset är lite högre hos SE-versionen än i standard-utförande). Modellen erbjuder också bra sikt i backspeglarna.

Tack vare den kraftigt reviderade Ninja H2-fackverksramen, som nu är konstruerad för att bära en nyttolast på hela 190kg, går det även att dela sin härliga motorcykelupplevelse med en passagerare. Ingenjörerna hos Kawasaki har säkerställt att föraren fortfarande kan njuta av den överladdade motorn fullt ut, även med sidväskor monterade och passagerare på plats, genom att skapa ett styvare chassi med längre hjulbas, samt en annan styrvinkel som ska säkerställa stabilitet och förtroende vid höga hastigheter. Och på tal om höga hastigheter, så har Kawasaki inte satt någon hastighetsbegränsning med packväskor monterade, vilket bådar gott för alla som är ute på långresa, med packväskor monterade, och vill avverka tyska Autobahn på snabbast möjliga tid.

Ninja H2 SX kommer i flera modellversioner: standard Ninja H2 SX samt Ninja H2 SX SE, den version som jag provkörde. Dessutom finns extrautrustade modellerna ”Performance”, ”Tourer” och ”Performance Tourer”. SE-modellen är skapad för att vara den mest ultimata modellen i klassen, och kommer med ett utbud av extrafunktioner så som Kawasakis första TFT LCD-skärm, aktivt LED-kurvljus som anpassas efter nedläggningsvinkel (där de tre LED-ljusen för respektive sida tänds upp i olika steg beroende på hur mycket motorcykeln lutar). Dessutom finns centralstöd och quickshifter för sömlös upp- och nedväxling utan behov av att använda kopplingen. Här finns också ”Launch Controll”, systemet som underlättar att komma iväg riktigt snabbt. I enkla ordalag betyder det att du, från stillastående, kan hålla full gas och sedan släppa ut kopplingen ganska snabbt, men inte ”dumpa den”, och elektroniken ser till att du och motorcykeln skjuts iväg som ut ur en kanon.

Farthållare är standard. Det är däremot inte handtagsvärmare, men om du väljer detta tillval så är manövreringsknappen liten och snyggt integrerad hos vänster styrhandtag.

Ninja H2 SX är snygg och ser grym ut. Den känns nära nog ”fulländad”. TFT-skärmen är verkligen bra, där mycket information presentas på ett lättöverskådligt vis, även i starkt solljus. Det går även att skifta mellan standard eller sportinställning, där informationen visas olika beroende på inställning. TFT-skärmen är aningen mindre än konkurrenternas motsvarigheter, men där den separata varvräknaren istället har analog visning.

Visst är det mycket motorcykel, en maskin som är lång och stabil men ändå imponerande lättmanövrerad. Fjädringen är fullt justerbar, sportig men samtidigt komfortabel, och grundinställningen är mycket bra, som snabbt och smidigt specialanpassades då det var dags att dra några snabba repor på Estoril-banan.

Jag gillar verkligen Ninja H2 SX, där kombinationen av sportighet och alldagligt användandet gör det till en grym ”åka-till-jobbet-hoj”, fast där det allt som oftast lär bli en och annan snabb omväg.

Det här är en motorcykel som smidigt och naturligt svänger från sida till sida, och som avverkar raksträckorna med ytterst stor aptit. Helt enkelt en sportig långfärdsmaskin, framförallt för dig som har bråttom till nästa plats på kartan.  Men allt handlar, tro det eller ej, inte om högsta möjliga hastighet. Det här är även en motorcykel som är en njutning att köra även i lite mer ”lagom” tempo, där motorn hela tiden matar på med rejält med råkraft, vilket ger en skön och vilsam körning, mil efter mil, efter mil...

LÄNK: MER FAKTA OM KAWASAKI NINJA H2 SX