Rolig reskamrat

Under en längre tid har KTM satsat hårt på olika former av supermotocyklar, eller supermotarder som de brukar kallas i folkmun. Nu breddar KTM utbudet ytterligare i och med lanseringen av deras nya 990 SMT, där modellbeteckningen SM betyder supermoto och bokstaven T står för Travel som i resa. Jag drog till Portugals Algarvekust för en längre sväng med den spännande nyheten.

Generellt sett brukar supermotos vara skapta för 100 procent lek eller racing och komforten samt räckvidden brukar således vara minimal. Touringmotorcyklar brukar erbjuda god komfort och rymligare bensintankar. Däremot brukar lekfaktorn sällan vara särskilt hög. I fallet med 990SMT har KTM valt att kombinera egenskaper från dessa två helt olika "världar" och resultatet är väl så spännande.

fb__red3182

Grunden känns igen från 990 SM. Den vätskekylda och tvåcylindriga V-75-motorn är på 999 kubikcentimeter och med elektronisk bränsleinsprutning. Som bäst lär det finnas 115 hästkrafter och 97 newtonmeter vridmoment som bäst. Jag noterar även att insprutningen från Keihin har automatisk reglering för kallstart och elektronisk tomgångjustering.

Den främsta synbara skillnaden mot 990SM är den lilla toppkåpan med sitt mörka kåpglas. Dessutom har sadeln fått nytt stuk som ska bidra till bästa möjliga komfort. Här finns gott om plats för passagerare för den som vill ha intimt sällskap under färden. Bensintanken rymmer 19 liter, precis som 990SM.

fb_990_sm_t_heck_2
Jag kliver ombord och lämnar golfresorten bakom mig för att istället njuta av Algarvekustens läckra bergsvägar. Det är fortfarande lite kyligt och motvilligt håller jag igen lite på gasen trots att de kurviga vägarna är enormt frestande att pressa lite extra på. Det ger mig extra tid att bekanta mig med SMT under lite mysigare former.

fb__red0482

Körställningen är upprätt och rymlig för min 183 centimeter långa kropp. Sadelns förardel har en skålad form och känns inledningsvis mycket bekväm. Sadelhöjden uppges vara 855 millimeter och jag når enkelt ner till backen med fötterna. Styret är brett och tillsammans med den upprätta körställningen bidrar det till bra kontroll över körningen och god överblick över trafiksituationen.

Reglagen känns igen. Såväl kopplings som bromsreglage är justerbara för bästa personliga anpassning. Händerna och reglagen skyddas av rejäla handtagskydd. Det ger även ett extra skydd mot fartvinden, stenskott och eventuell nederbörd. Samtidigt skyddar det reglagen om motorcykeln skulle råka falla omkull.

fb__red5079
Jag känner mig snabbt hemma hos 990 SMT. Det är en sådan typ av motorcykel som man lär känna snabbt. Motorn svarar blixtsnabbt på minsta förändring hos gasreglaget. I riktigt låg hastighet är den aningen ryckig på gasen. Men överlag fungerar insprutningen mycket bra och med en härlig och exakt gasrespons. Redan från låga varvtal erbjuder motorn rejält med kraft och att vrida på gas ut ur kurvorna är en ren fröjd. Det är en härlig känsla att känna hur bakhjulet letar efter grepp i takt med att jag vrider allt mer i gasrullen.

fb__red9699

990 SMT inger stort förtroende. Den svänger lätt och villigt även i de snävaste serpentinkurvorna. Hjulbasen är marginellt kortare än hos 990 SM, men identisk med 990 SMR. Detsamma gäller styrvinkeln. Däremot känns den betydligt tryggare än exempelvis 990Super Duke som är betydligt bångstyrigare. Dessutom är svängradien mycket bra vilket underlättar då det är dags att göra en u-sväng på den smala vägen. Samtidigt underlättas detta av att 990 SMT är mycket välbalanserad, smidig och lätt att handskas med. Precis som 990 SM.

fb__red5135

Efter att jag avverkat strax över 13 mil börjar varningslampan för låg bränslemängd lysa, samtidigt som ett digitalt räkneverk visar antalet kilometer som bensinmängden varit låg. Enligt den tekniska specifikationen rymmer bensintanken 19 liter, precis som 990SM, och reservtanken lär vara på 3,7 liter.

Exakt bränsleförbrukning fick jag inte tillfälle att utvärdera, men med erfarenhet av många mil tillsammans med 990 Super Duke vet jag att den här motorn har ganska stor aptit på bensin. Visserligen pressade jag ganska friskt under provkörningen vilket mycket väl kan betyda en snittförbrukning på runt en liter per mil, och att få till en aktionsradie på över 20 mil lär inte vara något större problem egentligen. För givetvis går det att köra snålt om man bara har lust och styrkan att låta bli att gasa bara för att det är så himla härligt...

fb_990_sm_t_cockpit

Instrumenteringen känns även den igen från 990SM och flera andra KTM-modeller. Varvräknaren har analog visning. I den digitala panelen visas aktuell hastighet. Där finns även bränslemängdsmätare, klocka, dubbla trippmätare och klocka. Allt hyfsat enkelt att överskåda.

Prestandamässigt erbjuder 990 SMT rejält med resurser. Fjädringen från WP är påkostade komponenter som erbjuder rejält med justeringsmöjligheter. Fram sitter en upp-och-ned-vänd gaffel med 48-millimeters innerben. Givetvis är den precis som stötdämparen bak fullt justerbar.. Stötdämparen erbjuder även justering av låg- och högfartskompression. Fjädringsvägen är rejält tilltagen. Fram är den 160 och bak 180 millimeter.

_red0695

Grundinställningen duger gott även för ordenligt uppskruvat tempo, även då vägens skick är allt annat än bra. Under lunchpausen tar jag hjälp av en av WP:s tekniker som skruvar på kompressionsdämpningen en aning för att den ska stå pall för det högre tempot som jag nu tänker utsätta 990 SMT för.

Framförallt är det i riktigt högt hastighet som stötdämparen bak under förmiddagen hade en benägenhet att få en lite "gungig" känsla. Efter finjusteringen kunde jag pressa ännu hårdare utan att fjädringen protesterade det minsta. Och då ska jag tillägga att det fanns möjlighet att snäppa upp fjädringen ytterligare.

fb_990_sm_t_bremse

Bromsarna är av toppklass och de radiellt monterade fyrkolvsoken från Brembo greppar krig dubbla 305-millimeters skivor. De hejdar effektivt och med underbar fingertoppskänsla då det behövs. Och under dagen okynnesbromsar jag flertalet gånger bara för att det ger en så himla härlig magkänsla.

Däremot händer det som inte får hända. Under provkörningen upplever jag symptom av åksjuka efter att jag kört järnet på de kurviga bergsvägarna en stund. Och jag tvingas stanna för att pusta ut en stund. När jag lite senare talar med en annan kollega, Tobias, som är en mycket duktig motardförare från Schweiz, får jag veta att även han drabbats av samma illamående känsla under provkörningen. Hur lustigt det än låter är det ett gott betyg för 990SMT. Gröna lund och Liseberg, släng er i väggen!

fb__red0614
Trots att jag väljer att köra med motocrosskängor är det inga problem att med god känsla manövrera växellådan och bakbromsen. Fötterna vilar på tandade fotpinnar som försetts med vibrationsdämpande gummi. Och på tal om vibrationer. Visst finns det en del vibrationer, men precis som då man kör 990 Super Duke, RC8R eller 990SM är det den typ av snälla och minimala vibrationer som enbart ger en liten krydda i tillvaron.

fb__red5005

Den hydrauliskt manövrerade kopplingen är fjäderlätt och exakt i sin funktion. Växlingarna görs enkelt utan minsta strul.

Fackverksramen av runda stålrör (krommolybden) lär endast väga 9,8 kilogram och håller övriga komponenter i ett järngrepp. Under provkörningen får jag ständigt påminna mig själv om att det är en motorcykel tänkt för touring jag kör. Och trots att den är så pass rolig att köra klarar den långa transportkörningar med bravur.

fb__red0682

I hastigheter över 140 kilometer i timmen får jag krypa ner ordentligt för att komma i skydd från den värsta fartvinden. Dock ska jag tillägga att jag körde med hjälm av crossintegraltyp, och att det säkerligen blir mindre turbulent med en vanlig integralhjälm på skallen. Däremot är 990SMT för övrigt stadig och känns trygg även i hastigheter över 200 kilometer i timmen. Även då jag noterar 237 kilometer i timmen som bäst.

fb_qd5b4302
KTM 990SMT är totalt sett mycket bra anpassad för långkörning. Körställningen är som jag nämnt tidigare rymlig. Sadeln är mycket bekväm, så pass bekväm att jag inte känner minsta tendens till träsmak under hela provkörningen. Visserligen bestod körningen till övervägande del av aktiv körning på kurviga vägar. Men jag skulle med glädje köra med 990SMT på urtråkiga tyska Autobahn för att sedan njuta av lekfull "bergsklättring" i Alperna.

fb__red3175

Packväskorna som finns i KTMs Power Partssortiment är enkla att snäppa fast och ta loss från motorcykeln. De synnerligen smarta fästanordningarna för KTMs packväskor är standard. Däremot ingår inte packväskor normalt vid köp. I tillbehörssortimentet finns även ett fjärrkontrollerat larmsystem, specialanpassad tankväska och titanljuddämpare från Akrapovic.

KTM 990SMT konkurrerar till viss del med KTM 990 Adventure och R1200GS, men till skillnad mot dessa har 990 SMT inte värst mycket att hämta på grusvägar. Visst klarar den en sväng även där, men bäst gör den sig på riktigt kurviga asfaltsvägar. I synnerhet om landsvägsdäck är monterade på de femekrade Marchesinifälgarna.

fb__red9662

Aldrig förr har en motorcykel med supermotostuk varit så här pass praktiskt lagd. Att snurra omkring med den här på allehanda landsvägar är ett underbart nöje. Som pendlarhoj lär den inte gå av för hackor. Och aldrig tidigare har jag kört en touringmotorcykel som varit så här rolig att förflytta sig med.

+ Rolig. Komfortabel. Bra sadel. Lättkörd. Underbar motor.

- Bensintanken hade gärna fått vara ännu större. Och motorn hade lämpligen fått vara lite bränslesnålare.

= En riktigt rolig motorcykel där KTM har lyckats kombinera extremt hög lekfaktor med mycket hög komfort och goda egenskaper som passar bra för pendling och långturer.

 

FILM FRÅN PROVKÖRNINGEN

(Klicka på "HQ" för bättre upplösning)

{youtube}BK8wfbE1f_U{/youtube}

Fakta KTM 990 SMT -09

 

Motor Vattenkyld, fyrtakt, 2-cylindrig, 75-graders V-twin, 4 ventiler/cyl, DOHC
Borr x Slag 101 x 62.4 mm
Slagvolym 999 cm³
Effekt 115 hk/9000 varv
Vridmoment 97 Nm/7 000 varv
Kompression 11.5:1
Bränslesystem Elektronisk bränsleinsprutning
Transmission 6 växlar
Hjulbas 1505 mm
Sadelhöjd 855 mm
Fjädring fram 48 mm inverterad,fullt justerbar
Fjädring bak Fullt justerbar stötdämpare
Broms fram

Dubbla radiellt monterade fyrkolvsok, 305 mm skivor

Broms bak Tvåkolvsok, 240 mm skiva
Däck fram 120/70-17
Däck bak 180/55-17
Tankvolym 19 Liter
Vikt (utan bensin)
196 kg
Färg Orange, silver
Pris 117 900 kronor
Importör

KTM Scandinavia