Fyrhjulig motorcykel med ratt

KTM är en av Europas främsta motorcykeltillverkare. Men i och med lanseringen av nya X-Bow (uttalas Crossbow) är de numera även biltillverkare. Och deras första bil i produktion är inte vilken bil som helst, utan en sportbil som inte går av för hackor. fastbikes.se drog ut på en provtur i vinterföre. Är det den optimala vinterbilen?

En vecka efter min första provtur med X-Bow, då i passagerarsätet med Mattias Ekström vid ratten, är det min tur att köra. Den här gången är det jag och Matz Lindkvist som slåss om förarplatsen. Jag tar första vändan.

Då jag tryckt fast ratten och knäppt på mig fyrpunktsbältet är det dags för avfärd. Efter att jag lyckats starta bilen vill säga. Samtidigt som man trycker på startknappen måste man hålla nere kopplings- och bromspedalerna. Och anledningen till varför jag inte får igång bilen visar sig bero på att jag tagit fel på gas och broms. Det börjar ju bra det  här...

xbow_dsc_0373

Vinterdäcken är odubbade. Under natten och morgonen har det snöat rejält i området. Och det snöar kraftigt fortfarande under provkörningen. Ganska snart vet vi att den främre spoilern i nedre kant fungerar som rena rama snöplogen och snön yr upp över fronten och skickas sedan per automatik rakt in i våra ansikten. Visserligen skyddas våra ögon av integralhjälmarnas visir, men sikten blir märkbart försämrad...

fb_ktm_xbow_01

Vi tyckte nog allt att Richard på KTM såg lite blek ut när vi propsade på att dra ut och köra trots det rådande väglaget. I grundutförande kostar en KTM X-Bow i dagsläget 581 000 kronor. Men innan vi drog påpekade Richard att den X-Bow vi nu hade till låns var rejält extrautrustad och betingar ett värde på närmare en miljon kronor.

xbow_dsc_0196

Det finns inget krav på att du som förare eller passagerare måste bära hjälm, men det är starkt att rekommendera. Vindruta saknas, och att få ett stenskott eller något flygfä in i munnen, ögonen eller ansiktet gör både ont och kan få ödesdigra konsekvenser.

fb_x_bow007

Vindruta och tak saknas. Inte ens en liten tygcabriolet finns att tillgå. Det är helt enkelt som en tvålkopp med fyra hjul. Men en förbaskat läcker, exklusiv och rolig tvålkopp. Och på den här punkten är upplevelsen slående lik den vid motorcykelkörning. Vid längre körning i högre hastighet bör du trycka in ett par öronproppar i hörselgångarna. Annars är risken stor att du får försämrad hörsel inom kort.

xbow_dsc_0504

Trots det sladdriga underlaget känns X-Bow mycket säker och distinkt i sin karaktär. Här finns inga elektroniska hjälpmedel i form av ABS-bromsar, antispin-system eller liknande. Här snackar vi "pure racing" och extremt hög lekfaktor. Nu är inte jag någon pervers bilgalning eller expert på det området heller för den delen, men en och annan sportbil har jag rattat i mina dagar. Och aldrig förr har jag kört en så pass rolig gatregistrerad bil. Som kuriosa kan jag nämna att bilen är designad av svensken och motorcykelföraren Martin Petersson.

xbow_dsc_0434

Okej, jag kan inte uttala mig och hur pass effektiva bromsarna är eller hur bilen uppträder i hög hastighet på torrt underlag, men däremot blir jag imponerad över hur pass lättkörd X-Bow är trots att den är bakhjulsdriven och att den turbomatade radfyran på 240 hästkrafter från Audi är monterad bak. Den är inte alls på långa vägar så lurig att handskas med som en gammal hederlig Porsche 911, som även den är bakhjulsdriven och med motorn monterad bak.

xbow_dsc_0302

Detta kolfiberbygge påminner egentligen mer om en formelbil både till utseendet samt uppträdandet. Den är extremt lätt fram och styrningen är ultrasnabb. Men så här på vinterunderlag gäller det att hålla tungan rätt i mun oavsett om man kör långsammare och styr med framhjulen eller gasar friskare och styr med hjälp av bakhjulen.

xbow_dsc_0408

Som förare har man järnkoll på X-Bow. Allt känns självklart på något vis. Faktum är att den till viss del påminner en del om den formelbil från Jaguar jag provkörde i England för en tid sedan. Men då ägde körningen rum på bana och torrt underlag.

xbow_dsc_0192

Ratten går att knäppa loss för att förenkla att komma i och ur "sittbrunnen". Stolarna från Recaro är av skumplast och betydligt bekvämare än de ser ut att vara. Däremot är de stumt monterade. För personlig anpassning är det istället justering av pedalställ och ratt som gäller. Och anpassningen av pedalstället sker föredömligt enkelt. Airbags saknas och passagerare och förare får nöja sig med varsitt fyrpunktsbälte och en tålig monocoque (som utgör X-Bows stomme) av kolfiber som personligt krockskydd.

fb_x_bow048

Väl på plats slås jag av att X-Bow inte har särskilt mycket gemensamt med en vanlig bil. På ratten finns ett antal färgglada knappar för signalhorn, blinkers, helljus med mera. Backspeglarna har ett rejält utstick och erbjuder god sikt bakåt, vilket behövs då bakåtsikten för övrigt är obefintlig.

fb_x_bow068

Som jag nämnde tidigare saknas alla former av elektriska hjälpmedel. Framhjulen rattas manuellt utan hjälp av något servo. Inte ens bromsarna har hjälp av någon servopump. Och i det rådande väglaget är jag glad att det är så. För med mina racingskor på fötterna är bromskänslan fenomenal. Och känslan i ratten likaså.

Som pricken över i är växellägena distinkta och växlingarna går av bara farten. Gissa om jag längtar efter att få tillfälle att testa den här på torr slingrande asfalt.

Precis som på de flesta motorcyklar finns inget bagageutrymme. Inte ens ett litet handskfack syns till. Och ska du storhandla får du nog dumpa passageraren vid stormarknaden till förmån för matkassarna.

fb_x_bow048

Egentligen är X-Bow inte någon värsting om man synar vikt och effektuppgifterna. Visst är den inte blytung, men inte heller ultralätt med tanke på all kolfiber och avsaknaden av tak, passagerarutrymme och så vidare. Och motorn matar på så att det räcker och blir över. Men det som gör att jag blir lite småkär i den är framförallt det smidiga helhetsutförandet och den extremt höga lekfaktorn. Även om inget går upp mot att köra motorcykel så är X-Bow bra nära...

xbow_dsc_0238

Precis som de flesta motorcyklar är X-Bow skapt för körning sommartid i vackert väder. Samtidigt så är det inte det minsta tråkigt att köra med den på vintern heller. Men tänk på att stolsvärme saknas, så klä på dig ordentligt om du ska ut och "finåka" i snön. Vårt exemplar saknade dessutom "kupévärme" vilket normalt är standard.

xbow_dsc_0463

En KTM X-Bow i standardutförande kostar i dagsläget 581 000 Kronor. I priset ingår en förarkurs. Och för dig som är van vid en sur gammal Volvo lär det behövas. Matz får avsluta med orden: "närmare motorcykel går inte att komma på fyra hjul"...

 

BILDGALLLERI: KTM X-BOW

{morfeo 6}

 

Film från Race of Champions med X-Bow

 

Film från provturen med X-Bow och Mattias Ekström

{youtube}2r-ED5lShK4{/youtube}

Film om X-Bow

{youtube}288oF6Ts57Q{/youtube}

SNABBA FAKTA: KTM X-Bow

Motor: Fyrcylindrig turbomatad radmotor, DOHC, fyra ventiler per cylinder
Slagvolym: 1984 cm3
Toppeffekt: 240 hk vid 5.500 r/min
Vridmoment: 310 Nm vid 2.000 r/min
Antal växlar: 6
Bromsar fram: Brembo, 4-kolvsok, 305 mm skivor
Bromsar bak: Brembo, 2-kolvsok, 262 mm skivor
Vikt (torr): 790kg
Viktfördelning (fram/bak): 36/64%
Hjul: 205/40-17 (fram), 235/40-18 (bak)
Acceleration (uppgivet): 0-100 på 3,9 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Bromssträcka 100-0 km/h (varma bromsar): 32,9 meter
Pris: 581 000 kronor
Importör: KTM Scandinavia