Triumph Tiger Explorer är skapt för den äventyrslystne föraren som vill kunna njuta av en allsidig motorcykel som fixar det mesta, och det med bravur. Johan Ahlberg har provkört Tiger Explorer XCA.

Tiger Explorer finns i ett antal olika versioner: XR, XRX, XRX Low, XRT, XCX, XCX Low, XCA, där det skiljer en del när det kommer till hur välutrustad den kommer från fabrik. Exempelvis kommer XCX standard med 2 stycken 12-voltsuttag, avancerad färddator, hasplåt aluminium, Brembo radiellt monterade monoblock 4-kolvsok, centralstöd, antispinn och kurv-ABS, farthållare, motorskyddsbågar, elmanövrerat kåpglas, handtagsskydd, eluppvärmda handtag, ”Off Road” körläge, trådekrade hjul för slanglösa däck, kylarskydd, Semi-aktiv fjädring, USB-uttag och blinkers med automatisk avstängning. Syskonmodellen som jag kört i det här fallet, XCA, kommer med allt detta som standard, plus CNC-frästa fotpinnar, högre ”touring” kåpglas, eluppvärmd förar- och passagerarsadel, Hill Hold Control, LED dimljus, väskhållare, ”Sport” och fullt anpassnigsbart ”Rider” körläge, däcktryckskontroll (TPMS).

Samtliga Triumph Tiger Explorer drivs av en trecylindrig radmotor på 1215-kubikcentimeter med kardandrift. Toppeffekten anges till 139 hästkrafter vid 9,300 varv per minut, och 123 Newtonmeter vridmoment som bäst vid 6,200 varv/minut. Triumph hävdar också att 2016 års Tiger Explorer har 5% bättre bränsleekonomi än modellen den ersätter.

Som jag redan rabblat upp här ovan så erbjuder XCA elektriskt justerbart kåpglas, kurvtagnings-ABS och antispinn, fem körlägen (landsväg, regn, off-road, sport och personligt anpassad) och en så kallad ”Hill Hold”-funktion som underlättar start i backe. Modellen har även antispinn med tröghetsmätningsenhet som mäter rörelser i tre plan (vertikalt, lateralt och längsgående), för att erbjuda så säker körning som möjligt i alla lägen. Vidare är den semi-aktiva WP-fjädringen är med automatisk fjäderförspänning och en vridmomentsassisterad koppling. Ja, du läste rätt, för numer sitter fjädring från WP på plats hos Triumphs Tigermodeller. Du som är insatt i motorcykelbranschen kanske känner till att WP ägs av KTM, och i mångt och mycket liknar fjädringen hos Tiger Explorer den vi finner hos KTM 1290 Adventure, men där grundinställningen av komponenterna skiljer sig en hel del. Tillsammans med Continental har Triumph utvecklat det smarta enheten IMU (Inertial Measuring Unit) som styr över funktioner hos kurv-ABS, antispinn och den elektroniska fjädringen. Dessutom ingår systemet som gör det möjligt att välja olika körlägen som ger olika motorkaraktärer.

Hos den elektroniska fjädringen finner vi nio olika landsvägslägen och nio offroad-grundinställningar, som sträcker sig från mjuk och komfortabelt till hårdare och snabbare funktion för lite sportigare körning. Med några enkla knapptryck hos styret kan du snabbt och enkelt anpassa fjädringens inställning, baserat på din körstil, om du kör ensam, med eller utan bagage, eller med passagerare. Dessutom har stötdämparen bak en automatisk reglering av fjäderförspänningen beroende på hur mycket du lastar motorcykeln.

Utöver alla inställningsmöjligheter hos fjädringen finns även möjlighet att anpassa motorkaraktären, gasresponsen, antispinn- och ABS-systemen. För att underlätta för dig som användare, så har Triumph skapat fem olika körprogram:  Sport, Road, Rain, Off-Road och Rider. 

När det nalkas grusvägskörning är det Off-Road-läget som gäller. Det gör bland annat att jag kan låsa bakhjulen med bromsen om jag så önskar, samtidigt som toppeffekten reduceras. Sport-läget ger en rappare gasrespons, styvare fjädring, och med mindre inverkan från ABS och Antispinn-systemen. Road-läget dämpar inställningarna hos Sport-läget en aning, medan Regn-läget minskar dessa ytterligare samtidigt som toppeffekten sänks till 100 hästkrafter. Faktum är att det är lätt att tro att alla dessa funktioner bara är en enda gimmick, men så är det inte. Alla dessa lägen fyller en funktion, och när du väl har lärt dig att använda systemen så kommer du få ut enormt mycket mer av körningen av denna äventyrsmaskin.

Det här är en stor motorcykel, inget snack om saken. Det är en motorcykel som kräver en del av sin förare, i synnerhet vid offroadkörning. Den känns stadig samtidigt som den svänger exakt i såväl snabba högfartsböjar som tajta hårnålssvängar. Det breda styret, tillsammans med den avslappnade och upprätta körställningen, ger dig som förare suverän kontroll, och bra koll på läget över trafiksituationen längre fram.  För mina 183 centimeter är körställningen mycket bra, och här kan jag sitta timme efter timme utan att känna mig minsta ansträngd. Och med kåpglaset i dess högsta läge så minskar draget från fartvinden markant. Skönt. Dessutom är det ett stort plus med handtagsskydd och eluppvärmda handtag (och sadlar), som ger kraftigt ökad komfort, inte minst under regniga sommardagar eller årets kyligare dagar.

Totalt så erbjuder Tiger Explorer oerhört mycket för pengarna, där allt du kan önska dig, och lite till, ingår redan från början. Den härligt rytande motorn erbjuder gott om knuff som räcker och blir över till rejält sportig körning på såväl landsvägen som ute på de välkurvade grusvägarna. Plus också för att Triumph försett växellådan med en extra hög sjätte växel, som ger en lugn motorgång, något som passar synnerligen bra vid motorvägskörning eller på långresan. Bromsarna är oerhört effektiva, och tillsammans med ABs-funktionen, så minskar risken för att du låser något av hjulen och i värsta fall bromsar omkull. Tack vare den elektroniska justeringen kan du snabbt och enkelt anpassa fjädringen karaktär, och här är den stora fördelen att det faktiskt blir av att man ändrar inställningarna. Samtidigt är det enkelt att känna skillnad för att finna den inställning som passar bäst just för dig, där och då.

Köra får du göra själv, och jag gissar på att du kommer att trivas bra där bakom styret. Frågan är bara vart du ska köra?

Pris: 190.500,00 sek

LÄNK: MER OM TRIUMPH TIGER EXPLORER