På marknaden finns en uppsjö av prylar som ska skydda dig mot skador om du skulle råka köra omkull. På sistone har olika former av nackskydd blivit allt vanligare förekommande. Under en längre tid har Fastbikes.se testat nackskyddet Omega X1 Original. Här kan du läsa mer...

Även om ingen produkt i dagsläget kan garantera att du inte kommer att skadas, är tanken att nackskydd ska minska risken för allvarliga skador på nacken. Till skillnad från nackskydden från Leatt och Alpinestars, som har en extremt robust design har Omega flexibla ”vingar” som är utformade som ett par ”bladfjädrar” för att absorbera så mycket energi som möjligt innan den överförs till bärarens kropp.

fb_Omega-Neck-Brace-Black1

Den främsta skillnaden mot dess motsvarigheter från andra tillverkare är den öppna designen i framkant, så att förarens huvud kan rotera framåt även med crossintegralhjälm på huvudet. Omegas nackskydd bromsar visserligen farten då hjälmens hakparti och dess sidor träffar dess ”vingar”, men inte lika extremt som nackskydd från andra tillverkare som finns på marknaden idag.

Dessutom är stora delar av nackskyddet ”upphängt” med ett justerbart remsystem, vilket gör att hårdplastdelen inte vilar mot vare sig bröstbenet eller ryggraden, och direkt-överför eventuell krasch-energi till bröstbenet och de så kallade trapets-musklerna. På detta sätt menar Omega att risken för skador på nyckelben och hals- och ryggraden ska minska markant.

fb_3265359-origpic-ad2ac9

Det justerbara upphängningssystemet gör att nackskyddet passar för många olika personer, oavsett kroppsform eller vilken typ av hjälm du bär. Här gäller det dock att justera in skyddet rätt, då för stort ”glapp” leder till att eventuell kraft från en krasch inte bromsas tillräckligt bra. Samtidigt kan för lite avstånd (om skyddet sitter för tajt) leda till att du får dålig rörlighet.

fb_omega_chranic_krcni_patere_neck_brace_C

Jag har provkört Omegas nackskydd X1 Original under en längre tid på olika enduro och motocrossbanor i regn, stekande hetta och under olika förhållanden. Under testet har jag samtidigt burit ett axelskydd från EVS (Revolution 5 Hazard) som visade sig vara som klippt och skuret för att passa ihop med nackskyddet från Omega.

Före testet var jag mycket nyfiken på Omegas design av sitt nackskydd. Efter att jag anpassat skyddet för att passa mig bra, vilket inte var vare sig krångligt eller särskilt tidskrävande, krävdes lite fixande för att komma på i vilken ordning jag skulle sätta på mig axelskyddet och nackskyddet.

fb_omega_chranic_krcni_patere_neck_brace_02

I mitt fall var det bäst att först att trä på och spänna fast nackskyddet, som enkelt skjuts på bakifrån, och sedan späns fast med justerbara remmar och snabbspännen. Här gäller det bara att se till att remmarna inte tvinnas, vilket annars blir obekvämt i längden.

Därefter trär jag helt sonika på mig axelskyddet, visserligen med lite vridande och pillande, över nackskyddets plastdel och därefter kränger jag på mig en tröja överst. Och här kan du stöta på nästa patrull och du tänker bära nackskydd. Många tröjor har en tämligen tajt krage som i vissa fall måste klippas upp för att kunna bäras så att nackskyddet sticker upp ovanför tröjan. Den Fox-tröja jag bär är med en V-krage som går att trä över halskragen på samma vis som jag gjorde med axelskyddet.

Jag blir snabbt vän med nackskyddet, och förutom att jag har lite svårare att vrida på huvudet för att titta snett bakåt, än då jag kör utan nackskydd, så gör den ökade trygghetskänslan att jag överväger att fortsätta den här typen av skydd.

fb_omega_neck_brace

Tack vare remupphängningen är ventilationen mycket bra, och även under superheta dagar i Sverige, Spanien och Italien så vill jag tilldela Omegas nackskydd toppbetyg vad gäller komforten på det allra flesta punkter.

Förutom att inte alla typer av tröjor, axelskydd och jackor passar ihop med nackskyddet, lägger jag märke till att remmarna i ramkant tenderar till att skava mot bröstet efter en längre stunds körning. Något som kan åtgärdas genom ytterligare justering och tejpning. Justeringsmöjligheterna är väl tilltagna, skyddskänslan är god och rörligheten är inte värst mycket sämre än om man kör utan nackskyddet.

fb__RED3335

För mig, som redan har skadat ryggraden allvarligt tidigare, är den här typen av skydd ett mycket välkommet skydd på marknaden. Bara vetskapen om att det kan minska risken för att allvarliga skador på nacke och ryggrad vid en olycka gör att jag känner mig betydligt tryggare.

Omega X1 Original marknadsförs av Knobby och kostar 2998 kronor.

 

SE MER OM OMEGAS NACKSKYDD I FILMEN NEDAN

{youtube}lFHjInz7HuI{/youtube}