Efter en mycket framgångsrik 2016-säsong både försäljnings och tävlingsmässigt, laddar italienska Beta vidare. Nu har 2017 års Enduromaskiner presenterats.

I årets endurosäsong har vi fått se Beta uppnå sina första totalsegrar i Enduro-VM i Portugal och Sverige genom föraren Steve Holcombe tillsammans med många andra segrar från Johnny Aubert och Alex Salvini, både på världsnivå och nationell nivå.

Beta fortsätter att suga i sig den information de har fått från sina raceteam samt information från vardagliga motinärer för att skapa framtidens enduromaskiner. 2017 års RR-modeller fortsätter att fokusera på att erbjuda Betas "lätt att köra"-filosofi.

2017 års modeller, som finns som 250 och 300 kubiksversioner i tvåtaksutförande och 350/390/430/480 cm3 som fyrtaktare, är en vidareutveckling av 2016-versionen.

Ett antal funktioner har uppdaterats på alla modeller i sortimentet. Chassit, med sin väl beprövade krommolybden-stålram har följande nyheter:

• Sachs framfaffel: 5mm ökad längd för att ge längre fjädringsväg. Liqui Moly-olja har installerats för att minska värmeuppbyggnad och friktion i gaffeln.

• Sachs stötdämpare: ny hög/låghastigheters justeringssystem, nu mer exakt och oberoende av varandra. Detta gör det möjligt för föraren att göra fler finjusteringar baserat på hans eller hennes körstil och behov.

• Gaffelkronor: ny design som är lättare och ger mer stabilitet.

• Silverblanka fälgar med svarta ekrar: levereras av Excel. D essa nya hjul uppges vara lättare och ge de nya motorcyklarna ett distinkt utseende.

• Digital mätare: ny design, tillsammans med timern, kilometer-indikator med mer justeringsfunktioner, inklusive aktuell hastighet, genomsnittlig och maximal hastighet samt förmågan att anpassa körsträcka i mindre steg. En annan nyhet för 2017 är inbyggd batterispänningsavläsning.

• Nytt tanklock: har inbyggd avluftningsventil

• Ny grafik

En utveckling har också genomförts på motorerna, som också tack vare bidraget från feedback från Beta Factory Teams förare - Steve Holcombe och Johnny Aubert för 2T och Alex Salvini för 4T - har lett till införandet av nya viktiga funktioner.

För 250 och 300 2T, som infördes 2016, fortsätter Beta med det automatiska oljeinsprutningssystemet: för att säkerställa en perfekt oljeblandning i alla lägen, eliminerar besväret med att förblanda olja och bränsle och eliminerar behovet av att bära olja med dig sig händelse av bränslepåfyllning. Samtliga modeller är i linje med Euro4 europeiska avgaskrav - för enheter som är tillverkade under den andra halvan av året - och har en styrenhet konstruerad för CAN-anslutning för att interagera med generiska diagnosinstrument.

Elektronisk bränsleinsprutning fortsätter att vara standard på alla 4T-modeller inklusive 350, 390, 430 och 480. Systemet fortsätter att förfinas genom Beta-teamet bestående av ingenjörer tillsammans med Synerject.

Följande nyheter introduceras hos samtliga fyrtaktsmodeller, redan i linje med Euro4 europeiska förordning:

• kamaxlarna: de nya lyftprofilerna förändras radikalt karaktären hos 4T-motorer, vilket ska göra dem ännu lättare att köra, samtidigt som de ska behålla sin topprestanda.

• ventilfjädrar: som, i kombination med kamaxlarna, används för att avsevärt förbättra motorns prestanda framförallt på lägre varvtal och även minska motorbromsning.

Än en gång, är styrenheten utformad för CAN-anslutning för att interagera med generiska diagnosinstrument.

Beta uppger att RR-priserna är oförändrade jämfört med årsmodell 2016.

Även Xtrainer 300-modellen, med ny grafik, har uppdaterats enligt Euro4-reglementet.