Alla krascher i 2014 års GP-cirkus har noggrant registrerats av MotoGP.com. Totalt registrerades 981 omkullkörningar i samtliga klasser fördelat på 18 GP-helger, 118 krascher fler än år 2013. I den främsta klassen, MotoGP bjöds det på 206 vurpor, varav 61 inträffade under race. Främste kraschkungen för året var Bradley Smith.

I Moto2 inträffade 134 av de totalt 408 krascherna under race. I Moto3 registrerades totalt 367 omkullkörningar, varav 140 inträffade under race.  av de 367 spill hände medan ryttarna racing.

MotoGP-mästaren Marc Marquez minskade sitt antal krascher från förra året. I år dråsade han i backen 11 gånger, efter att ha kraschat 15 gånger under 2013 års säsong.

Det var Bradley Smith som stod för flest kraschar av alla förare i årets MotoGP, där britten dök i backen 16 gånger, vilket gav honom en mindre ärofylld åttondeplats i listan över förare med flest antal krascher i de tre Grand Prix-klasserna, där förare från Moto2 och Moto3 ockuperar de sju främsta platserna.

Jorge Lorenzo, var precis som vanligt säkerheten själv. Han kraschar sällan och varje år som går tenderar han att krascha mindre och mindre antal gånger. Under 2011 och 2012 kraschade han fem gånger vardera, år 2013 körde han omkull tre gånger och i år kraschade han bara två gånger.

Tyvärr var det inga förare i VM som klarade sig undan en enda krasch - kanske ett tecken på att man alltid måste köra nära eller på gränsen för att vara med och fajtas i GP-racing.

Moto2-rookien, Speed Up:s Sam Lowes lärde sig den hårda vägen under 2014 när han var den förare som kraschade flest antal gånger i alla tre klasser, med 25 omkullkörningar. Axel Pons och Sandro Cortese var inte långt efter honom med 22 och 20 krascher respektive.

I Moto3 stod en annan rookie, Karel Hanika, kraschade vid 24 tillfällen, medan Moto3-föraren Niccolo Antonelli kraschade 22 gånger i år.

Misano var den bana där flest antal krascher inträffade under 2014 med 109 totalt, följt av Motegi och Phillip Island där 71 krascher skedde på respektive bana. En intressant detalj är att det under 2013 inträffade betyligt färre olyckor på Misano (66), och att siffran ökade kraftigt detta år till följd av en mycket våt fredag som orsakade regnhalka under de fria träningarna.