2018 års CRF250R. Designad och utvecklad efter samma "Absolute Holeshot"-filosofi som syskonmodellen CRF450R, har den högt uppskattade motocrossmodellen fått en mängd uppdateringar som syftar till att uppnå maximal effekt och optimal hantering.

I syfte att uppnå ökad effekt (särskilt vid högre varvtal) gav ingenjörerna 249-kubiksmotorn, med dess dubbla överliggande kamaxlar, en ny design, där vi bland annat finner ett par ventilvippor som är härdade med ”Diamond Like Coating” (DLC).

Inför 2018 är ventilerna hos CRF250R inte bara större, utan lyfter också högre, från 9,2 mm till 10,5 mm hos insuget och från 8,4 mm till 9,5 mm hos avgas. Det är en stor ökning, och ska hjälpa CRF250R att andas bättre, för mer kraft.

Honda har ökat ventildiametern på både insugs- och avgassidan, från 30,5 mm till 33 mm hos insuget och från 25 mm till 26 mm på avgassidan. Kombinerat med det högre ventillyftet, erbjuder CRF250R bättre kraft, speciellt vid höga varvtal.

Med den nya DOHC-designen och den nya stor-borr- / kortslag-motorn hoppar CRF250Rs över varvtalsgräns ytterligare 900 varv per sekund. Toppeffekten och maximalt vridmoment uppges också ha ökat, och där varvtalet för toppeffekten flyttats högre upp i registret, med ytterligare 2000 varv per minut.

2018 års Honda CRF250R är konstruerad för att vinna den viktiga starten ”holeshot”, för att komma först in i första böjen. 2018 års CRF250R följer i syskonmodellen CRF450R:s hjulspår som kom med den nya ”Absolute Holeshot” och minskad totalvikt. Den nya lättare aluminiumramen har nu en mer avsmalnande design för optimerade flexegenskaper och god stabilitet, medan en kortare hjulbas (delvis tack vare en kortare svingarm) sägs förbättra den övergripande smidigheten. Elstart underlättar start. En helt ny titanbränsletank sänker vikten och tyngdpunkten ytterligare, en ny 49-millimeters Showa-spiralfjädergaffel bidrar till en komfortabel och potent fjädring och där en lägre, mer centraliserad bakstötdämpare ska förbättra stabiliteten ytterligare. Motorcykelns form speglar designen hos CRF250Rs större syskon i form och funktion, med minimalistisk utseende och ”in-mold” grafik. Dunlop Geomax MX3S däck är standard.

Som en följd av motor- och chassiuppdateringarna uppges 2018 års CRF250R erbjuda tre procent snabbare start, i synnerhet under de första metrarna, jämfört med föregångaren, tillsammans med förbättrad acceleration och hantering.