Inför 2013 års race-säsong har Suzuki RM-Z250 och RM-Z450 uppdaterats tämligen rejält. Här kan du läsa mer och se filmer där respektive modell presenteras lite mer ingående.

 

2013 års RM-Z250 har fått ny design, modifierat chassi och fjädring, inklusive nya Showa SFF-gaffeln. RM-Z250-motorn uppges också vara mer potent än någonsin tack vare modifieringar hos kolven, vevstaken och kolvbult samt uppdaterade kamaxlar. Resultatet lär vara förbättrat vridmoment hos framförallt mellanregistret. Dessutom har RM-Z250 fått en ny 5 -stegad växellåda och en uppdaterad koppling.

RM-Z450:s uppdateringar inkluderar en ny lättare kolv, ny typ av kolvbult och vevstake samt en ny insugskam för starkare vridmoment hos mellanregistret och bättre gasrespons. Växellådan har fått nya drev och en del andra modifieringar som tillsammans ska generera jämnare och mer exakt växling. Elektroniken som kontrollerar den batterilösa bränsleinsprutningen är uppdaterad. Den nya ECM-boxen har nu en processor för högre prestanda som ger kraftfullare effekt.

RM-Z450 kommer också med helt nya Showa "Showa Separate Function" framgaffeln (SFF), där man placerat dämpningen hos vänstra benet och fjädern hos det högra gaffelbenet. Att dela gaffelns funktioner gör konstruktionen lättare i sin helhet och ger minskad friktion vilket resulterar i förbättrad dämpningsprestanda och känsla. Gafflarnas innerben mäter nu 48 millimeter i diameter vilket ger högre stabilitet.. Vidare har Twin-spar aluminiumramen uppdaterats.

Både RM-Z-modellerna inkluderar två elektriska kopplingar (en rik och en mager) som snabbt gör det möjligt, utan behov av verktyg, för föraren att justera bränsleinställningen för att bäst passa olika banor.

MER OM 2013 ÅRS SUZUKI RM-Z250 OCH RM-Z450