I helgen kördes årspremiären i Pro Superbike på Anderstorp Raceway. Här rapporterar Suzukiföraren Filip Backlund från tävlingen.

 

Det här året så var vi äntligen tillbaka på den legendariska banan Anderstorp. Sist vi tävlade där var 2007, och nu 4 år senare är det dags igen.

Vi kom till banan redan på onsdagen, för att fri träningarna startade under torsdagen. I och med att det var så många år sedan vi var där så hade vi ingen data alls att gå på med inställningar m,m. Så man kan säga att vi fick lov att starta från noll och jobba oss uppåt.

Torsdagen började kanon med sol och blå himmel. Det kändes både skönt och roligt att få vara tillbaka på Anderstorp efter så många års frånvaro. Jag gillar Anderstorps banan, den är väldigt snabb och det gäller att ha med sig farten hela tiden, vilket passar mig väldigt bra.

Efter första dagen av testande så kändes det väldigt bra, vi hade testat en hel del olika inställningar på motorcyklarna bara för att se vad som hände, och tyckte att vi hade en bra grund att jobba vidare på. Vi tittade på loggingen och såg då att vi inte riktigt hade den topp effekt som vi ville, och det visste vi nästan innan att det kunde bli så då motorn vi åkte med hade gått väldigt mycket och behövdes gås igenom så fort som möjligt och renoveras. Vi tog en diskusion om att byta motorn till fredagens fria träningar men valde då att köra vidare med den motorn som satt i för att se sedan till lördagen om det behövdes bytas motor.

Under fredagen så startade allvaret lite mer. Samtliga Pro Superbike förare fanns på plats, och nu började det gälla allvar. Dags att visa var skåpet ska stå. Efter fredagens fria träningar så var vi med uppe i toppen och hade snabbaste träningstid, efter allt mer vi körde desto bättre kändes det. Det mesta vi testade på chassi inställningarna blev hela tiden till det bättre och jag kunde då åka bara fortare och fortare. Tyvärr så såg vi, som vi trodde även på loggen denna dag att vi hade tappat ännu mera topp fart. Vi tog då en ny diskusion och bestämde oss för att byta motor till den andre motorn som inte hade gått alls lika mycket.

Lördag och nu dags för kval. Jag var taggad till tusen. Ny motor i som förhoppningsvis skulle ge oss lite mer topp effekt i slutet på den långa Anderstorps rakan. Till denna tävlingen på Anderstorp så hade man anordnat först ett dubbel kval, där först samtliga deltagare fick vara med och tampas i och för att sedan dom 8a främsta skulle gå vidare till ett ”superkval”. Under ett 15 minuters kval där man skulle få göra upp ute på banan vem som skulle få starta i Pole Position inför söndagens race.

Jag åkte ut på kval nummer ett och satte genast upp ett relativt högt tempo. Jag satsade inte allt vad jag hade då det räckte med att vara inom topp 8a för att gå vidare till ”superkvalet”. Under kval nummer ett så fick vi andra tid och gick vidare. Nu gällde det att gasa på superkvalet så jag fick sätta ribban inför morgon dagens race.

Jag åkte ut på banan laddade allt jag hade och satte direkt snabbaste tid. Jag åkte då in i depån och gjorde en liten förändring på fjädringen och ut igen på banan för att se om det blev till det bättre. Det blev till det bättre och jag kapade min egen snabbaste tid ytterligare lite. Inför söndagens, och årets premiär race så startade jag och mitt team i pole position. Det kändes väldigt bra, och vi hade bra ordning på chassi inställningar också, och kunde hålla ett högt tempo uppe under hela passen vilket ser lovande ut inför dom långa racen under söndagen. Med den nya motorn i så hade vi fått upp toppfarten också vilket vi hade hoppats på. Det mesta flöt på som vi ville.

Söndag och dags för race. Denna dagen så visste vi inte riktigt hur vädret skulle bli, hela helgen hade det varit blå himmel och sol. Medans idag kunde det även komma några små skurar regn.

Warmupen på morgonen gick bra och vi var snabbast med över en halv sekund. Nu var det endast 1.5 timme kvar till start för race ett. Nerverna började komma igång, som alltid. Det är bra, då skärper jag sinnet och vet vad som kommer inom kort. Racet började närma sig, och jag började göra mig i ordning. Som alltid går jag igenom alla mina små rutiner, hur jag klär på mig race kläderna, värmer upp, först bröst skyddet på, sedan hjälmen och slutligen handskar och jag börjar alltid med att ta på mig vänster handske först och på ett särskilt sätt så att jag vet att den sitter perfekt. Banpersonalen tutar och visar upp 5 minuters skylten, nu öppnar banan och vi förare får åka ut för start.

Jag kommer fram till gridden och ställer mig på ruta ett, drar upp visiret för att få en nypa luft innan vi ska åka iväg på warm up lap. Grönan flaggan viftar och vi åker iväg. Jag lägger mig långt bak på warm up lap så jag kan gasa lite extra i slutet och få upp värmen i däcken och även inte behöva stå och vänta så länge vid start plattan och då låta däcken bli kalla.

Jag kommer fram till starten igen och ställer mig på min plats. Funktionärerna pekar mot lamporna och nu gäller det, allt mellan 1-5 sekunder så slocknar dom röda lamporna och då är det fullt som gäller. Dom släcks vid tre, jag hade stått och iaktagit dom andra starterna och samtliga hade varit vid runt tre sekunders snåret som dom släcktes.

Jag fick till en klockren start och var först in i kurva ett. Jag får till en bra utgång på den långa rakan och leder även in i kurva två. Känner tyvärr direkt att något inte riktigt stämmer helt med motorcykeln. Den vill bryta lite konstigt mitt på rakorna och jag får inte riktigt med mig den farten som jag vill. Men jag gasar på och försöker skaffa mig en lucka mot resten av startfältet. Efter tre varv så klarar jag inte att hålla dom andra förarna bakom mig längre, motorcykeln har börjat krångla betydligt mer och jag tappar fart på raksträckorna.

Jag ramlar fort ner på 5e plats, och försöker att hänga med topp killarna. Det går inte, och jag märker efter något varv att motorcykeln bara går sämre och sämre. Jag funderade en snabbis medans jag åkte om jag skulle bryta racet, men sen tänkte jag. Nej, absolut inte. Om jag så kan rädda en poäng så kan det vara värt det i slutet av säsongen för mästerskapet. Jag tappade ytterligare en plats och var nu nere på 6e.

När det återstod två varv så blev jag omkörd av Niko och var nu på 7e plats, vilket jag även blev över mållinjen. Rasande, sur och ledsen var jag. Det har var ju mitt race, jag skulle ju vinna hade jag bestämt mig för. In i parc farme kommer jag och Steve, en av mekanikrarna i teamet kommer och tar emot mig och hojen. Jag går tillbaka till vår depåbox där jag ser att Nicklas och Håkan redan har börjat montera ihop vår andra motor, nu var det bråda timmar för att vi skulle få ihop allting innan race nummer två på eftermiddagen. Efter race ett så var det kontroll på motorcyklarna och två av förarna framför klarade inte denna kontroll och vi blev då uppflyttade två placeringar. Väldigt bra för vår del, fler värdefulla poäng till mästerskapet.

Motorcykeln kommer tillbaka till vår depå box och snabbt börjar grabbarna att skruva isär motorcykeln för motor bytet. Jag själv springer iväg för att få i mig lite lunch så jag får ork till race nummer två. Två och en halv timme senare så kommer jag tillbaka till depåboxen och nu sitter det en ny motor i. Nu blev jag riktigt taggad, nu ska det gasas igen. Ungefär en timme innan start så kommer det en liten lätt regn skur. Eller den var tillräckligt stor för att hela banan skulle bli blöt. När det sedan var vår tur igen så hade det slutat regna, och banan var i prencip helt torr igen. Samtliga av förarna åkte ut på torrdäck och ställde upp till start. Fort insåg jag att något inte riktigt stämde ute på starten, jag stod på fel plats. Och så även många av dom andra förarna också.

Efter ett kort tag så kommer skylten upp, ”Start Delayed” och samtliga förare åkte in i depå igen för att få höra vad som hade hänt. Ingen information kom ut till oss, men strax efter att vi kommit in så visas 5 minuters skylten upp igen och grön flagg. Nu skulle vi ut på banan igen helt plötsligt. Efter ett kort tag av kaos och kalabalik så åkte samtliga förare ut på banan igen, nu fortfarande med torr däck. Men det började att se mörkt ut på himlen. Och redan på första ut varvet så började det att dugga lite lätt.

Jag ställde mig på min plats och väntade på att grön flagg skulle visas så vi fick åka vårt warm up lap innan start. Den gröna flaggan viftades och samtliga förare åkte iväg. När vi åkte ut på bak rakan så öste det ner vatten från himlen. Väldigt fort insåg jag att det kommer inte gå att köra i, och så även dom andra förarna. Det var alldeles för farligt, då vi hade torr däck på fortfarande. Samtliga förare åkte in i depån igen för att byta till torr däck, och sedan åka ut igen. Alla skynda så mycket som möjligt och efter ett kort tag så hade alla bytt däck och var nu förberedda för start igen. Då helt plötsligt så kommer tävlingsledningen ut i depån gatan och skriker att racet är avbrytet, det kommer inte att bli något race nummer två för Pro Superbike.

Jag förstår först inte vad som händer utan står fortfarande helt förberedd på race start. Men inser efter ett tag att det kommer tydligen inte bli något race nummer två idag. Först blir jag riktigt förbannad, vi måste komma ut på banan igen. Vi behöver poäng för mästerskapet. Ingen riktig förklaring får vi förare heller utan alla kör på som inget har hänt och nästa race som var efter vårat körs på. Fort tillkallas ett extra förarmöte för att vi ska få höra av tävlingsledningen vad som hänt och varför man valt att avbryta racet.

Anledningen till att racet avbröts var för att tävlingsledningen tyckte det blev kaos nere vid starten, och valde då att strycka racet. Vad är det för förklaring egentligen. Här lägger vi ner en massa tid och pengar och har partners och TV som kommer för att titta på racet och så bryter man det för att dom tycker det blir kaos när förarna vill åka in i depån och byta till regndäck för säkerhetensskull. För mig är det rent ut sagt helt sjukt, den som tog det beslutet måste tagit ett väldigt felaktigt beslut tycker jag.

Så fort vi gör fel ute på banan, eller åker för fort i depån så blir vi bötfelda, men när en arrangör gör fel, då händer ingenting. En klagan till Svemo (Svenska motorcykel förbundet) kommer vi samtliga förare att skicka in, för så här får en tävling inte skötas. Skandal, det är vad det är!

Efter Anderstorps helgen och premiären i Pro Superbike så är teamet hemma i två dagar för att sedan åka ner till Ring Knutstorp och race helg nummer två. Jag är mer taggad än någonsin. Jag åker tävlingar för att vinna, och det är precis det vi ska göra nu. Jag hoppas att så många av er som möjligt kan komma dit och hejja fram mig och teamet. Nu är säsongen igång, och nu är det på riktigt igen!

Jag hoppas ni alla har en toppen vecka, så ses vi på lördag.

 

Mvh

Filip Backlund

Team Suzuki Sweden – Teknova – Bilsport & Mc

Backlund Racing