Varför uppfinna hjulet en gång till, det var vad Erik Svensson på Dirtbike Engieenring tänkte när han ville ha bättre belysning på sin Enduro. Göran Segerlund har testat.

Som konstruktör till yrket så har han 3D-printat fästen och letat febrilt efter en bra produkt, provade flera olika produkter från Kina men blev aldrig riktigt nöjd. Pris och kvalité går sällan hand i hand så han vände sig till Baja Design i USA. Han valde deras Squadron Pro på 40W och 4900 lumen.

Jag har testade lyset på min Husqvarna Fe 250 från 2017 och är väldigt imponerad av hur bra det lyser, jag har även provat dom olika linserna man kan välja på. Det går även att byta reflektorer i den, men det är inget jag rekommenderar.

 

Reflektorerna som jag inte rekommenderar att byta - dom två överst är original.

 

Som vanligt när det kommer till motorcykelkörning så är allt individuellt, vad jag gillar ogillar någon annan. Så som jag känner just nu så passar wide-linsen mig bäst, jag föredrar att det lyser brett och inte så spetsigt. Det mer spetsiga ljuset får hjälmlyset stå för. 

Det finns två linser till, en är en ren spot och den andra är en kombination med två spot och två wide som är den vanligaste. Jag gillar den men tror att jag behöver vänja mig med den.

 

Flood och spot

 

Erik har även tagit fram två produkter till som han printat. Det ena är ett litet verktyg till stötdämparen för att kunna justera returdämpningen, låg- och högfartskompressionen med.

Han har även tagit fram en liten ”fnupp” eller ”mojäng”, kalla den vad du vill men man fäster den på luftfilterkorgen så att den avlastar trycket på filtret för att undvika att det går hål i filtret. 

Det är onekligen bra att det finns lite kreativa gubbar ute i vårt avlånga land.

//Göran Segerlund
Fastbikes.se

 

Flood, den jag gillar bäst
Spot
Med vidvinkel-reflektorerna.

 

Reportage

Fler artiklar

BMW Motorrad marknadsför nya BMW F 900 XR som en äkta "XR" för mellanklassen, där “XR” står för en kompromisslös blandning av sportighet och...

Sport

Fler artiklar

Under onsdagen lämnade deltagarna i Dakarrallyt Neom-bivacken för att ta sig an den tionde etappen av Dakarrallyt 2021, på väg sydost mot...

Den nionde etappen av Dakar visade sig vara extremt tuff. Från starten på stranden nära den bivack-staden Neom ledde den 579 kilometer långa etapp...

Den andra tävlingsveckan av Dakarrallyt 2021 inleddes med den första delen av Marathon-etappen och förbinder Ha'il-bivacken med Sakaka-bivacken, där de...