Ola Stenegärd reder ut begreppen
Ola Stenegärd, motorcykeldesigner.

Rätt ska vara rätt!


Motorcykeldesignern Ola Stenegärd, som jobbar för BMW sedan år 2003, är ett hett namn i vår värld. Ola är mannen bakom nya HP2 Sport, men även skisserna av kommande S1000RR är märkta med gotlänningens namn. Mitt i all uppståndelse har medierna börjat röra ihop begreppen och kallar nu Ola designchef…

38-årigen Ola Stenegärd bor alltjämt kvar i sina gamla hemtrakter i Stånga på Gotland. Där lever han med sin fru och sina tre barn. Ola
har en bra bit till jobbet hos BMW i München men han jobbar även en del hemifrån.
Den här caféracern byggde Ola 1996. Här är det sonen Isaac som posar, året är 2004.

– Jag jobbar ungefär två veckor i München och sedan 5-6 dagar på Gotland.

När vi kontaktar Ola för att höra mer om S1000RR är han lite reserverad och verkar väga varje ord på guldvåg. Problemet är att han inte får ha någon som helst kontakt med pressen så länge han inte fått okej från BMW och sin chef.

Ola klargör vänligt men bestämt att han inte kan svara på några frågor angående BMW:s kommande hojar men han vill gärna dementera de uppgifter om honom som framkommit i svensk press på senare tid…
BMW S1000RR - design by Ola =)

– Så här ligger det till. Jag är alltså ingen chef av något slag. Dave Robb är, sedan många år, BMW Motorrads designchef. Det är han och ingen annan som ytterst bär ansvaret för form, färg och grafik hos motorcyklarna men även hos tillbehören och motorcykelkläderna. Dave har även en grupp designtekniker under sina vingar.

– Edgar Heinrich är min manager. Han leder gruppen av ”rena” motorcykeldesigners som jag tillhör. Vi är just nu sex stycken inklusive nytillskottet Martin "X-Bow" Petersson. Jag är alltså bara en vanlig designer. Inget annat...
Vi mötte Ola i vita ärmar på Paris-mässan i höstas.

– Varje designer är ansvarig för minst ett projekt men vi jobbar som ett team och projekten har dessutom en tendens att överlappa varandra en aning. Vi skissar på nya projekt tillsammans och har avstämningsmöten varje vecka.

När vi ändå har Ola på tråden passar vi på att fråga lite om sådant som inte är strikt konfidentiellt.
Vi läste att du kör en BMW R1200R privat stämmer det?

– Nja min avdelning har en sådan tjänstehoj och eftersom jag alltid kör motorcykel blir det en hel del mil på den, men privat kör jag en Kawasaki ZX-6R från 2003. Hojen står på Gotland där jag har mitt hem och min familj. Det har ju blivit några varv på Gotland Ring. I sommar kommer jag att köra där så mycket som möjligt bland annat under Lelleveckan (9-15 juni).

– Jag har även en ”huliganbobbad” 1540-kubiks H-D Shovelhead från -72 och dessutom är jag ”fodervärd” åt polarens ”ol’school-stajlade” Traja.

– Jag skulle gärna vilja ha en HP2 Sport (Olas design) också, den är så grymt rolig att köra!
Den här balla hojen byggde Ola för tio år sedan, men under ytan är det tomt.


Vi har hört att du har byggt en futuristisk customhoj som examensarbete på Konstfack och att du belönades med Guldmyran och därmed klassades som årets mest nyskapande elev. Vad är det för hoj och varför har den inte synts i media?

– Det är en powercruiser som har motor från Aprilia RSV1000. Jag fick en prototypmotor innan modellen ens hade släppts 1998 och efter examen fick jag en produktionsmotor. I dagsläget är hojen är 80-90% färdig. Mycket annat har kommit emellan och delar av cykeln måste uppdateras eftersom det hänt en hel del de senaste tio åren. Jag har inga planer på att låta någon göra reportage om den förens den är helt klar.

 

Karriären började med den här choppermoppen.

Hur ser din karriär ut?

– Det började med en choppermoppe som jag byggde när jag var 14. Jag tog med den till Stockholm och vann moppeklassen på Hot Rod Show med den, sedan rullade det på av bara farten.

– Jag började på Konstskola här på Gotland, sedan blev det Konstfack och därefter Art Center College i Pasadena. Sedan tillbaka till Konstfack där jag tog min examen. Min yrkesmässiga karriär började på SAAB men sedan blev det hojar hos Indian och sedan 2003 jobbar jag för BMW. Jag har även frilansat åt Öhlins, Unique Custom Cycles, med flera.
Långt hår och lång gaffel, idag är det tvärtom även om Ola fortfarande har en fot i vardera världen.


Genom åren har du synts mycket i MCM, är du en chopperkille?

–Jag är nog både och. Gillar framförallt extrema hojar. Det kan vara alltifrån sporthojar till choppers. Men mest gillar jag att bygga själv. Vilken typ av hoj spelar ingen roll. Jag är bara en riktig garageråtta och är ju ännu stolt hedersmedlem i Plebs Choppers samt har mycket kontakt med UCC.

–Plebs är en renodlad chopperklubb där alla bygger hoj, ett otroligt kreativt ställe! Det är alltid inspirerande att vara där! Och det schyssta är att dom även respekterar andra typer av hojar. Det är ingen som tittar snett om man råkar dyka upp på en R1, fast man får ju ta lite hjärtliga gliringar. Men så skall det ju vara =)

Vi tackar Ola för pratstunden och önskar honom lycka till med S1000RR.