Piaggio Group kommer att inleda produktionen av nya Vespa Elettrica i september. Den efterlängtade elektriska versionen av världens mest kända och älskade scooter kommer att produceras vid Pontedera-fabriken i provinsen Pisa, där den första Vespan rullade av produktionslinjen våren 1946.

De första exemplaren av Elettrica kommer redan att vara möjligt att boka i början av oktober, endast online på den dedikerade webbplatsen, tillsammans med innovativa finansieringsmöjligheter. Priset är oklart i skrivande stund.

Hjärtat hos Vespa Elettrica är en kraftenhet som kan leverera en kontinuerlig effekt på 2 kW och en toppeffekt på 4 kW: värden som, kombinerat med ett vridmoment på över 200 Nm, ger en prestanda överlägsen den hos en traditionell 50cm3-scooter, särskilt när det gäller acceleration som drar nytta av den typiska effekten hos elmotorer. Det ger en smidig och trevlig tur på stadsvägarna. Vespa Elettrica uppges vara helt tyst. Vespa Elettrica har en räckvidd på upp till 100 km. Detta lär var möjligt tack vare ett modern litiumjon-batteri och ett effektivt energihushållningssystem (KERS, Kinetic Energy Recovery System), som laddas vid hastighetsminskning/inbromsning.

Litiumjonbatteriet, precis som hos moderna smartphones, laddas utan konstigheter. För laddning behöver du bara ta ut kabeln från sadelfacket, där bensinlocket vanligtvis sitter placerat och kopplar stickkontakten till ett normalt vägguttag. Den tid som krävs för en full laddning uppges vara 4 timmar.

Vespa Elettrica kommer också som X-version, med en räckvidd på upp till 200 km tack vare dess bensindrivna generator som, beroende på körstil, spar på batteriladdningen. För skapa plats för generatorn och dess bränsletank (3 liter), har Vespa Elettrica X ett mindre batteri som med generatorn avstängd, ska ge en räckvidd på upp till 50 km. Generatorn uppges lägga till ytterligare 150 km till räckvidden, vilket ger upp till 200 km, en siffra som även gör Vespa Elettrica lämplig för längre turer. Generatorn startar automatiskt, när batteriladdningsnivån faller under en viss nivå eller kan manuellt startas om föraren väljer Extender-läget.