Amerikanska Lightning Motorcycles har presenterat sin senaste och mest tekniskt avancerade motorcykel någonsin. Lightning Motorcycles har omvandlat det högpresterande LS-218-konceptet till en något mindre kraftfullt och mycket billigare paket som går under namnet Strike.

Det kaliforniska företaget uppger att den nya elmotorcykeln erbjuder påkostad design, prestanda och teknik till ett extremt konkurrenskraftigt pris.

Motorn är Lightnings egen växelströms (AC) induktionsmotor med vätskekylning. Strike är direktdriven, utan några växlar eller koppling att tänka på. Topphastigheten uppges ligga på närmare 220 km/h för standardmodellen och 240 km/h för kolfiber-utgåvan.

Motorcykelns kåor har utformats i vindtunnel och Lightning själva menar att Strike är den mest aerodynamiskt utformade elmotorcykeln på marknaden.

Kolfiberkittade modellen ”Carbon Edition” kommer med en hel del extra godis, inklusive kolfiberkåpor, Öhlins framgaffel och stötdämpare, Brembo Monoblock bromsok, AIM TFT-instrumentering, lap timer, och datalogger med GPS. Kolfiberversionen kommer att vara den första Strikemodellen som tillverkas, med ett förväntad leveransdatum under juli 2019.

Strike erbjuds med tre valfria batterikapaciteter:

10 kWh:  110 - 160 km motorväg / stadstrafik

15 kWh: 165-240 km motorväg / stadstrafik

20 kWh: 240 – 320 km motorväg / stadstrafik

Med standard laddningsport  - CCS (kombinerad laddningssystem) uppges Strike ha kapacitet att ladda på nivå 1, nivå 2 och nivå 3, där laddningsnivå tre betyder att motorcykeln ska vara laddad och redo för cirka 15 mils körning, på så lite som 20 minuters laddtid.



Strike Carbon

Strike Mid-Range

Strike Standard

Batteri

20kWh

15kWh

10kWh

Effekt (hk)

120

90

90

Vridmoment (Nm)

244

244

244

Laddning

CCS (nivå-1/2/3)

CCS (nivå-1/2)

CCS (nivå-1/2)

Laddare (integrerad)

6.6kW

3.3kW

3.3kW

Vikt

219 kg

210 kg

206 kg

Pris

$19,998

$16,998

$12,998

Mer info: https://store.lightningmotorcycle.com/t/lightning-strike-reservation