Kawasaki har presenterat sin tekniskt mest avancerade och starkaste Z någonsin – Z H2.

”The Ultimate Z” - Z H2 är Kawasakis senaste nakenmodell. Självklart riktas det mesta av uppmärksamheten mot den 998cm3 4-cylindriga radmotorn som kommer med Kawasakis egendesignade och egentillverkade kompressor. Med en förväntad toppeffekt på 200hk är utformningen anpassad för kontrollerbart men ändå uppfriskande flöde av kraft med ett tillfredsställande Ram Air-assisterat crescendo, tillsammans med vad Kawasaki menar är förarvänliga egenskaper, vilket ska ge en lättkörd motorcykel överlag.

Modellen har fått en ny typ av ”Sugomi”-styling och visuella uppdateringar så som komplett användande av LED, inklusive blinkers och regbelysning. TFT-instrumenteringen och funktioner så som en upp/ner quick shifter, cruise control som standard och flertalet andra förarfokuserade egenskaper finns på plats. Kawasakis fackverksram som setts hos tidigare kompressormatade modeller är uppdaterad och anpassad för nya Z H2 och på Showa BPF-framgaffeln sitter det Brembo M4-bromsok monterade.

På djupet, så uppger Kawasaki att företagets ingenjörer jobbat hårt för att skapa en dynamisk balans mellan prestanda och hållbarhet – för att göra drömmen om en kompressormatad streetmotorcykel en praktisk, men exotisk verklighet. Här med en Assist & Slirkoppling kombinerat med så kallad ”dog ring”-växelmekanism och smart användning av motorolja som kylmedel istället för en stor laddluftkylare.

Med hjälp av Bosch IMU finns flertalet förarhjälpmedel; traction control, ”intelligent” ABS, KCMF(Kawasaki Cornering Management Function), valbara kör- och effektlägen och anti-wheelie kontroll. Z H2 kommer med ett Bluetooth-chip som möjliggör koppling till förarens smarttelefon via appen Rideology The App, här ges föraren en möjlighet att upptäcka mer om deras körning och fordonsstatus, direkt på smarttelefonens skärm. Praktisk information i form av bränsleekonomi och trippinformation paras bland annat med information så som lutningsgrad.

Goda nyheter för köpare i Sverige är att även denna kompressormatade motorcykel går att få med Kawasakis Märkesförsäkring - från 8.272 kr. (möjlig från 30 år).