2020 års Honda Gold Wing Gold med DCT och Airbag

 Inför 2018 gjorde Honda om sin ikoniska Gold Wing helt och hållet. Resultatet blev en mycket lättare hoj med ny ram, framfjädring med dubbla länkarmar, Apple CarPlay™, elmanövrerat kåpglas, smartnyckel, 4 körlägen, startassistans för motlut, antispinn och 4 ventiler per cylinder i den maffiga boxersexan.

Till 2020 uppdateras Gold Wings fjädring, bränsleinsprutning och dubbelkopplingsväxellåda för bekvämare touringkomfort och bättre hanterbarhet i låg fart. DCT-versionen finns i den nya färgen ”Matte Ballistic Black Metallic” och ”Pearl Glare White” är ett nytt alternativ för Tour-modellen.

193608_Gold_Wing_DCT.jpg 193609_Gold_Wing_DCT.jpg 193610_Gold_Wing_DCT.jpg

193611_Gold_Wing_DCT.jpg 193612_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg 193613_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg

193614_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg 193615_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg 193616_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg

193617_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg 193618_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg 193619_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg

193620_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg 193621_Gold_Wing_Tour_DCT_Airbag.jpg

Här nedan följer Honda pressinfo om 2020 års Honda Gold Wing:

1. Inledning

Ända sedan Honda Gold Wing lanserades som en naken tusenkubikare 1975 har den alltid varit den ultimata touringhojen. Hondas flaggskeppsmodell har gjort en egen resa och vuxit både utvändigt och motormässigt under årtiondena, samtidigt som den hela tiden har varit en självklar symbol för lyx, kvalitet och komfort.

Som svar på kundernas önskemål och mc-marknadens utveckling bestämde sig konstruktörerna bakom Gold Wing att årsmodell 2018 inte skulle bli någon vanlig uppdatering, utan ett rejält kliv framåt för maskinen. GL1800 Gold Wing tog alltså en ny riktning och blev en helt ny hoj som var elegantare, lättare och smidigare och hade fokus på en optimal förarupplevelse. Samtidigt fick den många nya funktioner och avancerad teknik som hör hemma på en riktig flaggskeppsmodell. Den pånyttfödda Gold Wing lockade en bredare publik och riktade sig även till en yngre generation av motorcyklister, som kanske inte gillade tidigare modeller eller inte ens visste att de fanns överhuvudtaget.

Årsmodell 2020 är uppdaterad med finslipad fjädring och bättre hanterbarhet i låg fart. Kraftkällan i Hondas lyxiga långfärdsmaskin är fortfarande den urstarka boxersexan som gör körningen enkel och bekväm för både förare och passagerare.

2. Modellöversikt

Guldvingen finns i grundmodellen GL1800 Gold Wing och i en Tour-version med toppbox och krockkudde. Båda modellerna bygger på samma motor- och chassiplattform. Hondas smidiga och bekväma dubbelkopplingsväxellåda (DCT) finns som alternativ på båda versionerna.

Motor och chassi konstruerades tillsammans inför 2018, för att flytta förarpositionen framåt och skapa en mycket kompaktare motorcykel. Aluminiumramen är konstruerad runt framgaffeln med länkarmar, vilket möjliggör en framflyttad motor – eftersom framhjulet rör sig upp och ner mer vertikalt – samtidigt som det ger optimal fjädringsprestanda och stabilitet framtill tack vare konstruktionens styvhet och lägre friktion. Fjädringens dämpning kan även justeras elektroniskt.

Den 6-cylindrig boxermotorns storlek optimerades till 2018 utan att förlora något av dess beroendeframkallande effekt eller vridmoment. Den nya elektroniska gasregleringen från 2018 finns kvar till 2020 med 4 körlägen: TOUR, SPORT, ECON och RAIN. Antispinn ser till att bakhjulet behåller greppet medan fjädringsdämpning och kombibromsar (CBS) anpassas utifrån det valda körläget. Startassistans för motlut är ett praktiskt förarhjälpmedel och tomgångsstopp sänker bränsleförbrukningen.

Den manuella växellådan är 6-växlad medan dubbelkopplingsväxellådan har 7 växlar med anpassad kopplingskänsla, växlingshastighet och upp-/nerväxlingsvarvtal för varje körläge. Den har också en krypväxel framåt/bakåt för enklare manövrering i trånga utrymmen. Den manuella modellen har samma backväxelsystem som föregående konstruktion och till 2020 får båda versionerna uppdaterade inställningar för bränsleinsprutning och dubbelkopplingsväxellåda som underlättar hantering i låg fart.

Framförallt erbjuder Gold Wing 2020 en total frihetskänsla med ren körglädje, imponerande prestanda och elegant design. Förarmiljön är ergonomisk och bekväm tack vare aerodynamiska kåpor som leder fartvinden runt föraren, elmanövrerat kåpglas och skön sadel för långa etapper. Praktiska funktioner som smartnyckelsystem, Apple CarPlay™ och Bluetooth-anslutning förbättrar ägarupplevelsen ytterligare.

Tillgängliga färger:

GL1800 Gold Wing – Matte Majestic Silver Metallic

GL1800 Gold Wing med DCT – Matte Ballistic Black Metallic **NY**

GL1800 Gold Wing Tour – Candy Ardent Red / Darkness Black Metallic / Darkness Black Metallic with Grey och **NY** Pearl Glare White

GL1800 Gold Wing Tour med DCT och krockkudde – Candy Ardent Red and Black

 

3. Huvudegenskaper

3.1 Design och utrustning

Vältrimmade linjer med modern form framhäver motorcykeln.

Elmanövrerat kåpglas med justerbar vinkel och höjd.

Farthållare med mjukt ingrepp tack vare elektronisk gasreglering.

Gott om bagageutrymme för touring: toppboxen rymmer två integralhjälmar.

7-tums instrumentskärm visar navigerings- och ljudinformation.

Apple CarPlay™ för anslutning till iPhone.

LED-lampor runtom och självavstängande blinkers.

Bekväm hantering av tändningslås och bagageutrymme med smartnyckel.

Tour-versioner har nu LED-dimljus som standard.

Gold Wing 2018 fick ett helt nytt utseende jämfört med föregående generationer och designen var mjukare, mer välpolerad och sportigare. Nyckelord som Honda-teamet använde under utvecklingsarbetet var ”raffinerad form, vältrimmad design”.

Designen har en unik silhuett och kombinerar komfort med chassits och motors mångsidighet, tillsammans med Gold Wings typiska höga nivå när det gäller passform, finish och material. Fronten är djärvt framåtriktad och i kombination med kåpornas kompakta proportioner får framändan en pigg och alert utstrålning.

Karossens huvudlinje sträcker sig från fronten till bakändan och framhäver skillnaden mellan övre och nedre kåpor. På samma gång visar linjen tydligt att maskinen har blivit kompaktare. Ett centralt element är kåpan med sina skarpa och solida plana ytor och strömlinjeformade detaljer. Designen skvallrar om att det döljer sig kraftfull prestanda under kåporna.

Man ser även motorcykelns snygga och funktionella huvudkomponenter, som framfjädringen med dubbla länkarmar, boxersexan och avgassystemet. Tillsammans skapar dessa designelement en modern stil där avancerad teknik och elektronik står i centrum.

Hojen blev visserligen kompaktare till 2018 och en hel del fokus låg på estetiken, men utvecklingsteamet jobbade också mycket med komfort, värmehantering och framförallt luftflöde. Kåporna leder luftflödet runt föraren och passageraren så att de känner en behaglig svalkande bris.

Ett litet elmanövrerat kåpglas regleras från styrets vänstra handtag och ger utmärkt vindskydd, men samtidigt en öppen och luftig förarmiljö. Kåpglaset har steglös justering av vinkel och höjd. Som tillval finns ett större kåpglas, ett justerbart vindskydd för armar och överkropp, och fasta vindskydd för ben och fötter.

Sadeln är uppdelad i två nivåer för föraren och passageraren. Föraren sitter placerad med fullt fokus på körningen och till 2020 har den sköna passagerarplatsen fått nya, större handtag att hålla sig i. Förarsadelns form är bekväm och stödjande, samtidigt som det är lätt att byta körställning och nå ner till marken med fötterna.

All belysning består av LED-lampor och till 2020 har Tour-versionerna dimljus som standardutrustning. Den nedre delen av strålkastarna har fem polerade optiska linser på båda sidor för att skapa en ”Jewel Eye”-ljusbild. Med hjälp av helljuset (i övre delen) skapas ett stereoskopiskt intryck. Främre blinkers sitter i backspeglarna och främre/bakre blinkers slås av automatiskt genom att systemet jämför fram- och bakhjulets hastighet och beräknar när blinkersen ska slås av beroende på situationen.

När man kör visas hastigheten man har valt med farthållarknappen (vid styrets högra handtag) längst ner till vänster på hastighetsmätaren.

Den elektroniska gasregleringen ser till att övergången till den valda hastigheten går mjukt och att farthållaren fungerar på ett sömlöst sätt, särskilt i uppförsbackar. På manuella modeller avbryts farthållaren när föraren använder koppling eller broms eller vrider på gashandtaget. Gäller DCT-modeller (i automatläge): När man har bromsat in med farthållaren påslagen och sedan återupptar den ursprungliga hastigheten anpassar Gold Wing växlingsschemat för att återgå till inställningen.

Innan Honda konstruerade bagageutrymmet på årsmodell 2018 undersökte konstruktörerna hur Gold Wing-ägare faktiskt använde sina maskiner. Resultatet från undersökningen visade att man kunde minska bagagevolymen, eftersom de flesta ägare bara körde kortare turer på 2–3 dagar och inte behövde plats för mer bagage.

Toppboxen på Tour-versionerna rymmer 2 integralhjälmar och den totala bagagevolymen med sidoväskorna är 110 liter. Toppbox och sidoväskor öppnas med knappar eller med smartnyckeln. Pakethållare för toppbox och exklusiva innerväskor finns som tillbehör.

Bränsletanken rymmer 21 liter och bränsleförbrukningen är 5,6 liter/100 km.

Förarmiljön utstrålar kvalitet med en lyxig instrumentpanel. Mätarna har olika lågkontrastfärger med mörka toner och de yttre områdena är koniska för att ge mätarna en djupkänsla. Runt mätarna sitter en ring med metalltextur och graderingarna har LED-belysning som också bidrar till djupkänslan och ger ett elegant intryck.

Den stora LCD-färgskärmen på 7 tum visar information om ljudanläggning och navigering och används för att justera antispinn och fjädring. Informationen visas i en funktionell ordning i olika fält, så att föraren ser all viktig information med minimala ögonrörelser.

Skärmens ljusstyrka anpassas automatiskt (max 1000 cd) och föraren kan själv välja 8 nivåer av ljusstyrka. Däckens lufttryck visas längst ner till vänster på instrumentpanelen.

Både mittkonsolen och smartnyckeln är utsmyckade med ett stilfullt Gold Wing-emblem. Emblemets tredimensionella, kromade design i två toner visar att det handlar om en premiumprodukt från Honda. Smartnyckeln används för att aktivera motorcykelns alla system och innehåller även en nödnyckel. Dessutom räcker det att ha smartnyckeln i närheten av motorcykeln för att slå på eller av tändningslås och styrlås.

Smartnyckeln styr även bagageutrymmenas lås. När smartnyckeln är i närheten av motorcykeln trycker man på en knapp för att öppna toppboxen och sidoväskorna. Bagageutrymmena kan också låsas upp tillfälligt med smartnyckelns fjärrupplåsningsknapp när nyckeln inte är i närheten av motorcykeln. Hydrauliska dämpare ser till att bagageutrymmenas luckor öppnas och stängs på ett mjukt sätt. När man håller knappen för kvitteringsblinkning intryckt blinkar maskinens blinkers, så att den blir lättare att hitta t.ex. bland andra fordon på en stor parkering.

Gold Wing har stöd för Apple CarPlay™ så att föraren kan använda information och innehåll på sin iPhone, som telefonnummer och spellistor. Det finns även Bluetooth-anslutning och till 2020 har maskinen två USB-kontakter.

Ljudanläggningens lätta och effektiva högtalare ger en levande ljudbild. Ovanpå höger sidoväska sitter ljudanläggningsknappar med vilka passageraren kan justera volym, byta källa och spola framåt på ett smidigt sätt för att göra åkturen ännu bekvämare.

Navigeringssystemet visas på den rejäla 7-tums färgskärmen mitt på instrumentpanelen. Tack vare en gyrokompass fungerar navigeringen även inne i tunnlar. I systemet kan man även avbryta riktmärken och välja ”Åk hem” under körning. Systemets kartor är uppdaterade till 2020 och nu kan man dessutom lägga in hela 99 riktmärken för att få en så detaljerad resplan som möjligt.

3.2 Chassi

Aluminiumram med framflyttad motor och förarposition.

Framfjädring med dubbla länkarmar och enkelsving baktill.

Fram- och bakfjädringsdämpning anpassas efter valt körläge.

Bakfjädringens förspänning justeras elektroniskt.

ABS och dubbelverkande kombibromsar (D-CBS).

Gold Wings gjutna aluminiumram gjordes om till 2018 och blev kompaktare samtidigt som motorn flyttades fram 40 mm. Dessutom optimerades materialets tjocklek runtom på ramen för att få en smidig och stabil körkänsla ända från gångfart upp till motorvägshastighet.

Både förarens och passagerarens position flyttades fram 36 mm, och tack vare framfjädringen med dubbla länkarmar och dess vinklar flyttades även framhjulets bakkant fram 24 mm när fjädringen är helt ihoptryckt.

En annan fördel med framfjädringen med dubbla länkarmar är att det blir mindre glidfriktion än med en vanlig teleskopgaffel där ytterbenen hela tiden glider upp och ner på innerbenen på grund av ojämnheter i underlaget eller att man bromsar. Att det sitter lager i styrningens och fjädringens alla ledpunkter bidrar också till mindre friktion.

Styrningen via dubbla gaffelhållare är också åtskild från fjädringen som består av en stötdämpare. Konstruktionen gör att Gold Wing är kvickare och lättare att styra. Dessutom kopplar ett patenterat styrstag styret till framaxeln, samtidigt som styret, som nu vrider en mindre massa (plus placeringen av styret) skapar en helt naturlig känsla för föraren.

Dubbelverkande kombibromsar (D-CBS) fördelar bromskraften optimalt fram och bak. En lättare ABS-modulator av cirkulationstyp som är integrerad med bromsstyrenheten håller nere bromssystemets vikt. ABS är också sammankopplat med det valda körläget, så att bromsegenskaperna anpassas automatiskt efter körsituationen, vilket ökar säkerheten. Dubbla 320 mm bromsskivor fram greppas av två 6-kolvsok och baktill sitter en 316 mm skiva och ett 3-kolvsok.

Gold Wing 2020 har också den nykonstruerade enkelsvingen som lanserades på årsmodell 2018. Den gamla konstruktionen hade koniska lager och svingarmsfästen med nödvändig tjocklek för att få rätt styvhet. Den nya enkelsvingen har en omarbetad svingaxelkonstruktion och är fastskruvad på ramens vänstra sida. Höger sida används för att komma åt vid service.

Detta förändrar påfrestningar och krafter på ramens svingarmsfäste och innebär mycket större designfrihet, plus att maskinen blir mer lätthanterlig och stabil. Hondas beprövade Pro-Link ger en progressiv och bekväm fjädringsrörelse och länkaget är optimerat med sfäriska leder överallt som eliminerar vridning.

Fjädringens dämpning justeras elektroniskt i förhållande till det valda körläget. Stegmotorer i främre och bakre stötdämpare flyttar nålar för att styra oljeflödet och anpassa dämpningskraften efter körsituationen.

Även bakfjädringens förspänning justeras elektroniskt. Det är ett intuitivt snarare än numeriskt system. Justeringen är separat från de 4 körlägena och har 4 förspänningsnivåer från mjuk till hård för olika belastning: bara förare, förare med bagage, förare med passagerare och förare med passagerare och bagage. Inställningen visas på instrumentskärmen och justeras med en knapp.

Styrvinkeln är 30,5°, försprånget 109 mm och hjulbasen 1695 mm. Gold Wing väger 365 kg våt och DCT-versionen väger 364 kg. Gold Wing Tour väger 380 kg våt (manuell), DCT-versionen 379 kg och DCT med krockkudde 383 kg.

3.3 Motor

6-cylindrig boxermotor med 4 ventiler per cylinder.

Elektronisk gasreglering med 4 körlägen som ändrar motorkaraktären.

Förbättrad bränsleinsprutning gör maskinen mer lätthanterlig i låg fart.

Körlägen påverkar även antispinn, fjädringsdämpning och bromskraft.

DCT-versionen har tomgångsstopp och kombinerad startmotor/generator.

Startassistans för motlut

6-växlad manuell växellåda med assisterande slirkoppling.

Mycket av attraktionen hos tidigare Gold Wing berodde på dess turbinmjuka 6-cylindriga boxermotor som gav vridmoment från låga varvtal med en distinkt kraftleverans och känsla som snabbt blev beroendeframkallande.

För att matcha det nya chassits fina köregenskaper uppdaterades även Gold Wings 1 833-kubiksmotor till 2018. Motorn var fortfarande en boxersexa, men den fick fyra ventiler per cylinder istället för två, samtidigt som den blev mycket kompaktare och 6,2 kg lättare än den föregående konstruktionen.

Max effekt är 93 kW vid 5 500 varv/min och max vridmoment är 170 Nm vid 4 500 varv/min. Borrningen på 73 mm matchar 73 mm slaglängd, de vänstra och högra cylindrarna är förskjutna 4 mm och cylinderfodren är av aluminium. Kompressionen är 10,5:1 och bränsleinsprutningen har uppdaterats till 2020 för bättre hanterbarhet i låg fart.

Motorn har Unicam-topplock där insugsventilerna styrs av friktionsvipparmar och avgasventilerna av rullvipparmar. Topplocket har även en koaxial vipparmsaxel för både insugs- och avgassida.

Förbränningskamrarna har en 4-ventilskonstruktion (i stället för 2 ventiler) och insugsportarna är utformade för att främja bränslespridningen i cylindrarna och förbättra effektiviteten. Kolvarna har en molybdenbeläggning som minskar friktionen.

När årsmodell 2018 fick elektronisk gasreglering följde det samtidigt med 4 körlägen som ändrar motorkaraktär och effektleverans. Körlägena är sammankopplade med antispinn, fjädringsdämpning och dubbelverkande kombibromsar (D-CBS).

TOUR är grundinställningen för komfort och kraft. Läget ger ett direkt öppningsförhållande på 100 % mellan gashandtag och gasspjäll, och standardnivå för dämpning och bromskraftfördelning fram/bak.

SPORT har den kvickaste responsen från gashandtag till gasspjäll, stark acceleration, hårdare dämpning och mer kraft i bakbromsen.

ECON ger maximal bränsleekonomi och avslappnad körning med mjukare gasrespons och standardnivå för dämpning och bromskraft.

RAIN anpassar systemet till våta och hala förhållanden, med mjukaste gasresponsen, standardnivå för bromskraftfördelning och mjuk fjädringsdämpning.

I alla 4 körlägen ser antispinn till att accelerationen är kontrollerbar vid hala förhållanden.

Ett enda spjällhus ersatte de två spjällhusen på den tidigare konstruktionen, med ändrad diameter och tjocklek på insugsröret för att spara vikt. Insugsrörets volym från gasspjället till insugsventilen minskade med cirka 10 %, vilket ökar luftflödet och förbättrar responsen.

Det finns två luftintagskanaler placerade framtill på vänster sida och baktill på höger sida. Konstruktionen skapar ett virvelflöde när luften sugs in, vilket gör att hela luftfilterytan utnyttjas effektivare och att motståndet minskar. Båda kanalernas invändiga utformning är optimerad för att matcha insugspulserna när motorn jobbar på låga varvtal och ge bättre gasrespons och vrid vid mindre gaspådrag.

För att komplettera motorns djupa bastoner har avgassystemet ett kraftfullt pulserande ljud, utan att låta för mycket. Till 2018 minskade avgasrörens tvärsnittsarea med 20 % för två av de sex cylindrarna, vilket förändrade avgasljudets volym och djup.

Startmotor och generator är kombinerade i en enda komponent, där generatorn helt enkel blir en startmotor när strömriktningen vänds.

Till 2018 bytte man dämpare för kopplingspunkten som överför drivkraft från både startmotor/generatorsidan och vevaxelsidan från den viskösa typen som satt på föregående modellens generator till en mekanisk typ med bågfjäder och gummi. Samtidigt blev hela systemet 2,4 kg lättare. Den kombinerade startmotorn/generatorn har snedskurna drev, vilket minskar motorns mekaniska ljud.

Viktiga egenskaper hos tomgångsstoppsystemet är att motorn startar extremt tyst tack vare den kombinerade startmotorn/generatorn, och att DCT tillsammans med elektronisk gasreglering ger en mjuk startkänsla när man kör iväg. När man stannar vid trafikljus med tomgångsstopp aktiverat stängs motorn av automatiskt efter 3 sekunder. För att starta motorn igen vrider föraren bara på gashandtaget.

Systemet styrs så att hydrauloljetrycket påförs i förväg till DCT-kretsen som aktiverar kopplingen när motorn startar. På så sätt minimeras fördröjningen från när föraren vrider på gashandtaget tills motorcykeln börjar röra sig framåt. För att motverka ryckighet ser den elektroniska gasregleringen till att gasspjället öppnas gradvis i förhållande till gashandtagets vinkel. Det ger en mjuk och kontrollerad acceleration som passar en Gold Wing. Tomgångsstopp kan slås på och av med en knapp vid styrets högra handtag.

Att starta i motlut med en vanlig motorcykel kräver viss koordination, eftersom man måste släppa bromsarna och samtidigt vrida på gashandtaget och släppa ut kopplingen anpassat till backens lutning. För att underlätta denna procedur är både manuell och DCT-version av Gold Wing utrustade med startassistans för motlut.

När man stannar i en backe och håller bromshandtaget indraget aktiveras funktionen och ABS-modulatorn skickar hydraultryck till bakbromsoket. När man släpper bromshandtaget och börjar köra hålls hydraultrycket och bromskraften kvar tillfälligt (cirka 3 sekunder), så att man kan starta i uppförsbacken med bara gasen. Indikatorn för startassistans för motlut lyser när funktionen är aktiverad.

Den 6-växlade växellådan är utrustad med en kamdämpare mellan kopplingen och transmissionen som separerar tröghetsmassan, sänker ljudnivån och förbättrar växlingskvalitet/hållbarhet. En assisterande slirkoppling med kammar (färre lameller och lägre hydraulfriktion i frikopplingsmekanismen) ersätter den traditionella hydrauliska hjälpfunktionen. Resultatet är 20 % mindre motstånd i kopplingshandtaget och mjukare nerväxlingar. Även slirmekanismen bidrar till en kvalitetskänsla vid nerväxling.

3.4. Växellåda med dubbelkoppling (DCT)

Tredje generationens DCT med 7 växlar.

Mjukare och tystare med snabbare upp- och nerväxlingar.

Krypkörningsläge framåt och bakåt.

De fyra körlägena påverkar även DCT för optimal respons.

Nytt för 2020 är bättre hanterbarhet i låg fart.

Honda har sålt över 100 000 motorcyklar med dubbelkopplingsväxellåda (DCT) i Europa sedan funktionen lanserades som tillval på VFR1200F 2009. Förra året stod DCT-maskiner för hela 48 % av den europeiska försäljningen av modeller där DCT finns som alternativ.

Hondas unika dubbelkopplingsväxellåda passar ihop med Gold Wing-motorn på ett naturligt sätt, och utvecklingsarbetet med årsmodell 2018 hade faktiskt DCT som utgångspunkt. Detta är den tredje generationen av systemet och den första med 7 växlar. Växellådan är specialkonstruerad för långfärdskörning och för att växla extremt mjukt och snabbt.

Till 2020 har Gold Wings DCT-låda finslipats ytterligare för att göra maskinen mer lätthanterlig i låg fart, med tät utväxling som minskar ryckighet. De högre växlarna har glesare utväxling för att hålla nere motorvarvtalet. Komforten är bättre i både låg och hög fart tack vare utmärkt kvalitetskänsla vid upp- och nerväxling.

DCT levererar sömlösa upp- och nerväxlingar och funktionen känns snabbt naturlig. Växellådan har två kopplingar: en för start och 1:an, 3:an, 5:an och 7:an, och en andra för 2:an, 4:an och 6:an, där den ena huvudaxeln löper inuti den andra för att spara plats.

Kopplingarna manövreras separat med egna elhydrauliska kretsar. Systemet växlar och lägger sedan i nästa växel i förväg med kopplingen som inte används just då. Därefter kopplas den första kopplingen ur elektroniskt, samtidigt som den andra kopplingen kopplas in.

Resultatet är snabb och mjuk växling. Kopplingarna överför drivkraften från en växel till nästa med minimalt avbrott i drivkraften till bakhjulet. Det minimerar ryck och gungning i chassit och ger en jämn och direkt växlingskänsla. Ytterligare fördelar är hållbarhet (dreven kan inte skadas av att föraren växlar fel eller missar en växel), omöjligt att få motorstopp, enklare att köra i stadstrafik och bekvämare för föraren.

Konstruktörerna fokuserade på att minimera växlingsljud och ryck när de utvecklade tredje generationens DCT: ljuddämpande gummi i växelgaffelaxlarnas båda ändar minskar växlingsljudet avsevärt.

Det sitter en fjäderdämpare mellan kopplingen och huvudaxeln som absorberar vridmomentet i rotationsriktningen, vilket minskar ljud och ryck från kontakten mellan koppling och huvudaxel vid växling.

DCT-versionen av Gold Wing har ett krypkörningsläge med 1,8 km/h framåt och 1,2 km/h bakåt, som manövreras med en knapp vid styrets vänstra handtag.

Växellådan har dubbla huvudaxlar där den yttre huvudaxeln (med jämna växlars drev) är kopplad till den inre huvudaxeln med en kedja via drev på utgående axeln. Med denna konstruktion agerar yttre huvudaxeln tomgångsaxel för backväxeln, och därmed blir backväxelmekanismen lätt och kompakt, eftersom ingen extra tomgångsaxel för backväxeln behövs.

När krypväxeln aktiveras används de två DCT-kopplingarna för att köra bakåt med koppling nr 1 och framåt med koppling nr 2. Man kan alltså krypköra framåt och bakåt med bara kopplingarna, utan att behöva byta växel. Dessutom styr den elektroniska gasregleringen hastigheten genom att noggrant reglera kopplingsfunktionen och samtidigt hålla ett visst motorvarvtal. Det ökar hanterbarhet och trygghet i många olika situationer.

De fyra körlägena är sammankopplade med DCT. Alla har samma motorkaraktär, effektleverans och fjädringsinställningar som på den manuella modellen, men därtill finns även några DCT-specifika parametrar. TOUR använder standardinställningen för mjukt kopplingsingrepp och mjuk växling i automatläge vid låga till höga varvtal. SPORT har ett mer direkt kopplingsingrepp och läget är programmerat att växla vid mellanhöga till höga varvtal.

ECON har ett mjukt kopplingsingrepp och läget växlar vid låga till mellanhöga varvtal med normal växlingskänsla. RAIN har också ett mjukt kopplingsingrepp, låga till höga växlingsvarvtal och långsammare växling i automatläge.

4. Tekniska specifikationer

MOTOR
Typ Vätskekyld 4-takts boxer-6, 24 ventiler, SOHC
Slagvolym 1 833 cm3
Ventiler per cylinder 4
Borrning x slag 73 mm x 73 mm
Kompression 10,5:1
Max effekt 93 kW vid 5 500 varv/min
Max vridmoment 170 Nm vid 4 500 varv/min
Oljevolym 4,4 liter (manuell) / 5,6 liter (DCT)
Koldioxidutsläpp Gold Wing och Gold Wing Tour manuell: 128 g/km
Gold Wing Tour med DCT & krockkudde: 131 g/km
BRÄNSLESYSTEM  
Bränsleförsörjning PGM-FI elektronisk bränsleinsprutning
Spjällhusdiameter 50 mm
Luftfilter Visköst pappersfilter av patrontyp
Bränsletankvolym 21,1 liter
Bränsleförbrukning 5,6 liter/100 km
ELSYSTEM  
Startanordning Kombinerad startmotor/generator
Batterikapacitet 12 V/20 Ah
Generatoreffekt 12 V/120 A
KRAFTÖVERFÖRING  
Kopplingstyp (Manuell) Hydraulisk våt flerskivig med spiralfjädrar och slirkam.
(DCT) Hydraulisk våt flerskivig med oljetryck.
Växellådstyp 6-växlad manuell (inklusive överväxel, plus elektrisk backväxel).
DCT med 7 växlar framåt & backväxel
Primärutväxling 1,795 (79/44)
Utväxlingsförhållanden (DCT) 1:an: 2,167
2:an: 1,696
3:an: 1,304
4:an: 1,038
5:an: 0,821
6:an: 0,667
7:an: 0,522
Backväxel: 1,190
(Manuell) 1:an: 2,200
2:an: 1,417
3:an: 1,036
4:an: 0,821
5:an: 0,667
6:an: 0,522
Slututväxling Vid motor 0,972
Vid bakhjul 2,615
Sekundärdrivning Sluten kardan
RAM  
Typ Gjuten aluminium, dubbla rör
CHASSI
Mått (L x B x H) Gold Wing
L: 2 475 mm
B: 925 mm
H: 1 340 mm
Gold Wing Tour
L: 2 575 mm
B: DCT 905 mm / manuell 925 mm
H: 1 430 mm
Hjulbas 1 695 mm
Styrvinkel 30,5°
Försprång 109 mm
Svängradie 3,4 m
Sadelhöjd 745 mm
Markfrigång 130 mm
Tjänstevikt Gold Wing: Manuell 365 kg / DCT 364 kg
Gold Wing Tour: Manuell 380 kg / DCT 379 kg
DCT med krockkudde 383 kg
FJÄDRING
Fram Dubbla länkarmar
Bak Pro-Link
HJUL  
Fram 130/70R 18
Bak 200/55R 16
Fälgstorlek fram 18 x MT3,5
Fälgstorlek bak 16 x MT6,0
BROMSAR  
Systemtyp Elektroniskt styrda kombibromsar med ABS
Fram Dubbla 320 mm x 4,5 mm flytande skivor med hydrauliska 6-kolvsok och sinterbelägg.
Bak En 316 mm x 11 mm ventilerad skiva med 3-kolvsok och sinterbelägg.