BMW arbetar enligt uppgift på ett sätt att ladda framtidens eldrivna motorcyklar snabbt och effektivt på trådlös väg, med hjälp av induktiv laddning via sidostödet.

BMW håller på och jobbar med en trådlös laddningsmottagare i foten på elmotorcykelns sidostöd. När föraren parkerar sin elmotorcykel, är tanken att sidostödets bottenplatta ska landa på den trådlösa laddaren (som innehåller en AC-spole). Trådlös, induktiv, laddningskraft är beroende på att avståndet mellan laddaren och mottagaren är mer eller mindre i direktkontakt. BMWs trådlösa elektriska motorcykelsystem verkar göra just detta möjligt, utan att du behöver ansluta någon kabel till en kontakt. Allt för att underlätta laddningsprocessen av framtidens elmotorcyklar. Samtidigt gör det tydligt att BMW satsar allt mer på alternativa, fossilfria, drivkällor till sina fordon.

Däremot är frågan som då kommer upp, hur det vore om världens tillverkare av elmotorcyklar kunde komma överens om någon slags batteristandard, i en eller ett par storlekar, där du som förare enkelt skulle kunna byta ett tomt batteri mot ett fulladdat på ”bensinmacken” (på liknande vis som med Gasol-tuber). Kanske vore det ett smidigt vis att enkelt göra det möjligt att köra längre sträckor utan timslånga ”ladd-pauser” under resan. Det ena behöver dock inte utsluta det andra.