Tidigare i år släppte Aprilia några enstaka bilder och knapphändig information om deras nya RSV4. Nu kan vi erbjuda fler bilder och mer information.

Förutom att V4-motorn uppfyller Euro 5-utsläppskriterierna har den även vuxit från 1077 till 1099 cm3. Till följd av detta uppges nu toppeffekten ligga på 217 hk vid 13 000 varv/minut, medan maximalt vridmoment ökat till 125 Nm vid 10 500 varv/minut. 

 

Även förarergonomin har uppdaterats. Förarergonomin har uppdaterats med vad som sägs vara en mer naturlig körställning, som ska passa bra för förare av olika längd. Ny bränsletank och sadel ska göra att föraren sitter perfekt i relation till kåpan. För att underlätta livet i sadeln ytterligare sitter en ny och större TFT-instrumentering på plats, liksom nya sexaxliga Marelli 11MP ECU som ska ge förbättrad kontroll av Ride-By-Wire-gasreglaget. Förutom den vanliga sviten med justerbar traction control, wheelie control, launch control och ABS, går det även att justera graden av motorbroms i flera nivåer. Utöver detta finns sex körlägen, varav tre som anpassats med fokus på bankörning - varav två är anpassningsbara. Av de tre väg-lägena kan ett konfigureras efter dina personliga önskemål.

 

En annan MotoGP-avknoppning är motorcykelns nya svingarm. Den lär vara lättare, med en lägre tyngdpunkt och ska flexa mindre än den gamla modellens enhet.

 

Väljer du RSV4 Factory kommer du också kunna njuta av smidda aluminiumfälgar, semiaktiva Öhlins Smart EC 2.0 fjädringssystem och Brembo Stylema-bromsok.

 

RSV4 kommer i färgen ”Dark Losail”, medan Factory-versionen finns i ett urval av ”Aprilia Black” och ”Lava Red”.