Honda har presenterat nya NT1100, en sportig touringmaskin, där ram och motor härstammar från CRF1100L Africa Twin, en 1084-kubiks parallelltwin med 101hk och 104 Nm.

NT1100 är en praktisk långfärdskamrat med standardmonterade sidoväskor, värmehandtag, centralstöd, farthållare, USB-uttag och 12-voltsuttag. Det sitter LED-lampor runtom med varselljus för bättre synlighet och säkerhet, plus självavstängande blinkers och nödbromsvarning. Sadelhöjden är låga 820 mm.

NT1100 har en semidubbel vaggram av stål med ganska kort hjulbas och snäv styrgeometri. Framfjädringen är en 43 mm Showa inverterad cartridge-gaffel och baktill sitter en stötdämpare av enkelrörstyp, båda med 150 mm fjädringsväg. Stötdämparens fjäderförspänning justeras hydrauliskt. Frambromsen består av dubbla 310 mm skivor och radialmonterade fyrkolvsok. Däckdimensionen är 120/70-17 fram och 180/55-17 bak.

Motorn är den beprövade parallelltwinnen från Africa Twin som levererar 102 hk och 104 Nm vridmoment som bäst, med uppdaterat insug och avgassystem. Honda uppger att det är möjligt att komma hela 40 mil på en full tank (20 liter).

Hondas dubbelkopplingsväxellåda (DCT) med 6 växlar finns som tillval. Man kan växla själv med knapparna på styret eller så låter man elektroniken växla automatiskt, snabbt och mjukt.

Det stora elektronikpaketet innehåller tre standardkörlägen (URBAN, RAIN och TOUR), två ställbara körlägen, antispinn med tre nivåer och Wheelie Control med tre nivåer. Bakom kåpglaset sitter en avancerad färgpekskärm med ett gäng inställningsmöjligheter och både Apple CarPlay, Android Auto och Bluetooth för anslutning av mobiltelefon.

NT1100 finns i tre färgalternativ: Matte Iridium Grey Metallic, Pearl Glare White och Graphite Black.