KTM har uppgraderat sin busiga och sportiga sporttouringmaskin, 1290 Super Duke GT.

Först och främst har motorn Euro5-anpassats, med en toppeffekt på 175 hk. V-twinnen på 1301cm3 uppges erbjuda ett maximalt vridmoment på 141 Nm.

Modellen är kittad med WP APEX semi-aktiva fjädring. Systemet gör det möjligt att ställa in fjädringen enligt fyra olika körlägen, nämligen: FÖRARE, FÖRARE & PASSAGERARE, FÖRARE & PACKNING, eller FÖRARE, PASSAGERARE & BAGAGE. Dessutom är antidykfunktion standard.

En ny 7-tums TFT-instrumentering ska möjliggöra snabb och enkel körjustering i farten, tack vare en nydesignad layout som ska skapa den perfekta balansen mellan information och stil. Uppställningen kompletteras av nya reglage som ska möjliggöra smidig interaktion mellan föraren och själva instrumenteringen och dess olika funktioner.

Hjulen på 2022 KTM 1290 SUPER DUKE GT är av samma modell som hos senaste KTM 1290 SUPER DUKE R, vilket bland annat ger en mer aggressiv hjuldesign och lär ha resulterat i en viktbesparing på 1 kg ofjädrad vikt jämfört med den gamla uppsättningen fälgar.

Dessa helt nya lättviktshjul är klädda med Continental ContiSportAttack 4.

2022 års KTM 1290 SUPER DUKE GT kommer också med ett helt nytt navigationssystem kallat Turn-by-turn PLUS. TBT+ kommer att vara tillgängligt via KTMconnect. Detta gör att navigationsinstruktioner kan projiceras direkt på den nya 7-tums TFT-instrumenteringen, vilket ska hjälpa dig som förare att navigera mer effektivt. Turn-by-turn PLUS (TBT+) kommer att lanseras på 2022 års KTM 1290 SUPER DUKE GT, med utrullning till andra modeller inom en snar framtid.

TBT+ kan även fungera offline, där systemets NAVIGATION-funktion använder branschstandard vad gäller ruttplanering för att guida förare till deras valda destination. Det finns också en avancerad sökfunktion och ett brett utbud av olika intressanta punkter, så kallade POIs, inklusive bensinstationer, restauranger, rastplatser, där systemet låter dig välja en av dina sparade destinationer direkt från TFT-panelen. Alla ovanstående funktioner kan nås direkt från den nya 7-tums TFT-instrumenteringen, utan att föraren behöver plocka fram sin telefon från jackfickan.

Det nya systemet gör det också möjligt att hoppa över waypoints utan att det kräver en vändning. Systemet kommer bara att räkna om och hitta nästa tillgängliga rutt för att få dig tillbaka på rätt spår. Dessutom sparas de 10 senast sökta destinationerna automatiskt och är tillgängliga direkt på instrumentpanelen.

2022 KTM 1290 SUPER DUKE GT - HÖJDPUNKTER

// Uppdaterad EURO 5 LC8 V-twin

// 23-liters tank

// Lättviktshjul sparar nästan 1 kg ofjädrad massa

// Helt ny 7” TFT-instrumentering

// Sväng-för-sväng PLUS-navigering (TBT+)

// Nya styromkopplare

// Continental ContiSportAttack 4

// PERFORMANCE MODE som tillval

// TECH PACK som tillval

// Exklusiv KTM SUPER DUKE GT specifik CTG

2022 års KTM 1290 SUPER DUKE GT kommer att anlända till auktoriserade KTM-återförsäljare från januari 2022 och framåt. 

LÄNK: MER OM 2022 års KTM 1290 SUPER DUKE GT