Här kan du kolla in nya Ducati Monster SP, med lättare och mer påkostade komponenter, avsedd att bredda Monster-familjen.

SP-versionen gör sällskap med de redan existerande 937cm3 Monster och Monster+ som lanserades förra året, med sin 937cm3 vätskekylda V-twin och lätta aluminiumram.

Även om Monsters hjärta – dess motor – och ram, instrumentering och körposition är oförändrade, är praktiskt taget alla andra aspekter av SP nya, och börjar mest uppenbart med en lackering som är hämtad från 2022 års Ducati MotoGP-hoj.

På plats sitter också en ny röd sadel, som snyggt integrerats med bakdelen, toppade av en Monster SP-logotyp på sadelkutsen och en större Ducati-logotyp på tanken, inspirerad av Panigale V4.

Fjädringen är nu fullt justerbar, med Öhlinare fram och bak. Den inverterade 43 mm NIX30-framgaffeln har justeringar av guldnitrid och är 0,6 kg lättare än motsvarigheten hos standard Monster. Den bakre stötdämparen, även den från Öhlins, är fullt justerbar.

Bromsarna har också uppgraderats med Brembo Stylema radiella bromsok och 320 mm skivor, som uppges vara 0,5 kg lättare än tidigare.

Den totala vikten reduceras sedan ytterligare genom användandet av ett litiumjonbatteri, vilket gör att den totala viktbesparingen landar på cirka 2 kg – trots tillägget av en ny styrdämpare och liten kåpa ovanför strålkastaren.

Andra extrafunktioner inkluderar nya Termignoni-ljuddämpare och sportiga Pirelli Diablo Rosso IV-däck.

Monsters elektronik har också uppgraderats – även om SP:s kurvtagnings-ABS och justerbara antispinn, wheelie- och startkontroll överförs från standardmodellen.

Ducati uppger även att det har skett en omkalibrering av samtliga körlägen för att optimera genomförda chassiförändringar och till detta har Ducati lagt till ett nytt Regn-läge, avsett att erbjuda större säkerhet vid körning på regnblöt vägbana.

Ducati Monster SP väntas hos återförsäljare i slutet av året och en A2-kompatibel version kommer också att finnas tillgänglig.

Ca pris i Sverige = 165.500 sek

Ca pris i Norge = 220.900 nok