KTM har lanserat 2023 års supermoto 690 SMC R och offroadmaskin ENDURO R. För 2023 får dessa 690 R-syskon ett antal nya elektroniska uppdateringar och estetiska förändringar vad gäller såväl form som funktionalitet.

Båda motorcyklarna har samma fackverksram av krom-molybden, men deras tänka användningsområde ute i den verkliga världen skiljer sig åt. SMC ”R”är en supermoto som har designats för att dominera på välkurvade småvägar och inte minst ute på banan, medan ENDURO ”R” är skapt primärt för seriöst grussmisk, men även tar sig fram bra ute i terrängen, och inte är minsta tråkig eller fel ute på asfalterade landsvägen heller. 

Den välkända 690 cm3 LC4-motorn hos båda motorcyklarna är den mest kraftfulla encylindriga motorn på marknaden, med sina 74 hk och 73,5 Nm i vridmoment. Modellerna kommer med 6-växlad växellåda, Quickshfifter+, slirkoppling och Ride-BY-WIRE.

Till 2023 har både KTM 690 ENDURO R och KTM 690 SMC R uppdaterats med en slimmad LCD-instrumentering som informerar om hastighet, varvtal och även innehåller en rad viktiga varningslampor. 

Båda LC4-maskinerna drar nytta av Cornering ABS (kurv-ABS), vilket gör att förare kan använda full bromskraft under alla förhållanden, även vid nedlägg vid kurvtagning. Detta stöds av Offroad ABS hos KTM 690 ENDURO R som minskar ABS-effektiviteten på framhjulet och helt inaktiverar ABS hos bakhjulet, vilket gör att du som förare kan låsa upp bakhjulet om så önskas.

Supermoto ABS ersätter denna funktion hos KTM 690 SMC R. När den är aktiverad reduceras ABS hos framhjulet och är helt inaktiverad bak, vilket bland annat möjliggör snäva kurvtagningar, där du glider in på sladd.

Båda maskinerna får också fått uppdaterad CTG- och sadelöverdrag där KTM 690 ENDURO R hämtar inspiration från KTM:s ready-to-race enduro-sortiment.

Slutligen har båda maskinerna EURO 5-kompatibla avgassystem av rostfritt stål. Och som vanligt finns gott om dedikerade KTM PowerWear och KTM PowerParts.

MER OM KTM 690 SMC R - LÄNK

MER OM KTM 690 ENDURO R - LÄNK