Med Nuda 900 och Nuda 900R klev Husqvarna åter in i landsvägssegmentet. Nu presenterar Husqvarna ytterligare två landsvägsmodeller – TR650 Strada och TR 650 Terra, där Strada är för landsvägen medan Terra även ska passa bra på grusvägen.

Liksom Nuda har dessa modeller utvecklats i samarbete med BMW. Vi känner igen den vätskekylda och bränsleinsprutade, encylindriga motorn som den trogne och pålitliga drivkällan från BMW G650GS, som i det här fallet uppdaterats med mer kraft för roligare karaktär.

Strada1

Husqvarna TR 650 Strada är, som namnet antyder, landsvägsversionen. Det innebär gjutna tioekrade aluminiumhjul (19-tum fram, 17 bak) och ABS-bromsar som standard. Husqvarna TR 650 Terra kommer med trådekrade hjul och ett 21-tums framhjul. ABS finns internationellt som tillval på denna modell, dock lär även denna modell komma med ABS-bromsar som standard till Sverige.

Strada2

Husqvarna har trimmat den 652-kubiks motor genom modifierad bränsleinsprutning större ventiler, ändrat på kamprofilen och höjt kompressionsgraden genom att ändra profilen på både kolven och cylindertoppen. Avgassystemet är med två ljuddämpare och katalytisk avgasrening, och i slutändan uppges en toppeffekt på 58 hästkrafter vid 7.250 rpm och 60 newtonmeter vridmoment vid 5.750 rpm.

Terra1

Jämfört med G650GS betyder det här cirka 10 hästkrafter mer och med en torrvikt 166 kilogram för Terra och 168 kilogram för Strada, mellan 9 och 7 kilogram lägre torrvikt (med ABS).

Växellådan är femstegad.

Terra2

Ramen ser ut som något liknande det som används hos BMW G650GS, men här är det en rörram med delad "ryggrad" medan svingarmen är tillverkad av stål. Bensintanken (som rymmer 14 liter) är placerad under sadeln. Framgaffeln är en 48-millimeters upp-och-ner-vänd teleskopgaffel från Sachs. Stötdämparen bak är fullt jsuterbar. 

Pris och leveransdatum är inte känt i skrivande stund.

 

MER INFORMATION FÖR HUSQVARNA TR650 STRADA OCH TR650 TERRA (PDF)