Under måndagskvällen anlände Johan Ahlberg från Fastbikes.se till den internationella pressvisningen med provkörning av Husabergs nya 2013-modeller, i sällskap med bland andra VM-förarna Joakim Ljunggren och Oriol Mena. I morse ägde presskonferensen rum, och under två dagar kommer de nya modellerna att provköras i de spanska bergen. Redan nu kan vi avslöja en del nyheter...

FLER BILDER LÄNGRE NER...

 

Bland annat fasas Husabergs rosade fyrtaktsmodeller med 70-graders framåtlutade motorn ut. Något som det lär komma att debatteras en hel om framöver...

"Pure Enduro"

2013 kommer Husaberg erbjuda ett komplett modellprogram med åtminstone en 2-taktare och en 4-taktare för respektive tävlingsklass. Förutom en del nya modeller, och en del tekniska förändringar, har även designen fått sig en uppfräschning med bland annat ny "sköld".

Husabergs 2013-modeller har bland annat utökats FE250, den nya fyrtaktaren för dig som söker efter en liten och smidig fyrtaktare, oavsett om du elitsatsar eller är en glad motionär.

Nya FE350 ersätter FE390, med lägre vikt och gott om kraft för dig som siktar på E2-klassen. Till skillnad mot FE250 är FE350 inte en helt ny modell för Husaberg, då FE350 var Husabergs andra modell som dök upp på marknaden 1991 och som redan samma år vann en titel i Enduro-VM.

FE450

Med den nya motorn uppges vikten minska med 1,5 kilogram mot föregångaren, och som klippt och skuren för E2-klassen.

Det här är en legendarisk Husabergmodell. FE501 var ursprungligen Husabergs första modell, som lanserades 1989, och som vann VM-titlar 1990, 1991 och 1996, vilket gör det till Husabergs mesta mästarmodell hittils. Inför 2013 ersätter modellen FE570, fortfarande med samma grund-tänk, massa effekt i ett tämligen lätt och smidigt chassi, som passar perfekt för E3-klassen.

Bland tvåtaktarna finner vi TE125 för E1-klassen, TE250 och TE300 som inför 2013 bland annat fått uppdaterade, starkare motorer med elstart och ett helt nytt chassi.

Chassit har en helt ny design med PDS, och resultatet lär bland annat vara ökad stabilitet och lägre vikt. Dessutom är samtliga modeller med hasplåt (av plast). Bakramen är en konstruktion som är en mix av glasfiber och polyamid (BGZ15). Fördelarna lär bland annat vara hög tålighet och bättre flexibilitet än aluminium.

Andra nyheter är ny typ av svingarm (300 gram lättare än tidigare), Ny Psd-dämpare bak och ny 4CS USD WP Closed Cartridge framgaffel, ny luftburk (med Twin-Air filter som enkelt byts utan behov av verktyg), ny typ av bränsletank (transparent plast som gör det enkelt att hålla koll på resterande bränslemängd), och ny typ av ljuddämpare hos fyrtaktarna. Tvåtaktarnas ljuddämpare förblir oförändrade. Hjulen är med DID-fälgar och CNC-fräsda aluminium-nav, och vikten lär ha bantats med 200 gram per hjul. Ekrarna är numer svart-eloxerade, något som bland annat ska ge ett utökat korrosions-skydd.

Alla fyrtaktare kommer med kylarfläkt som standard. Den lägre gaffelkronan har fått ny design, som är lättare än tidigare. Hos TE250/300 är gaffelkronans off-sett minskat från 22 till 20 millimeter, vilket bland annat ska ge bättre stabilitet i kurvor.

Den nya PDS-dämparen från WP är 7 millimeter längre än tidigare. Numer är det möjligt att justera fjäderförspänningen utan behov av hammare och drivdon. Givetvis erbjuds gott om justeringsmöjligheter med bland annat justering av hög- och lågfarts kompressionsdämpning.

Den nya 48-millimeters WP-framgaffeln (4CS Closed Cartridge) med dess patenterade 4-kammarsystem, som bland annat ska borga för god känslighet, och samtidigt erbjuda gott om justeringsmöjligheter. Justering (som görs för hands utan verktyg) av kompressionsdämpning återfinns överst hos vänster gaffelben, medan returdämpning finns överst hos höger gaffelben. De nya packboxarna kommer från SKF och framgaffeln uppges vara betydligt enklare av serva, där bland annat fjädrarna kan bytas utan behov av specialverktyg.

Brembo-bromsarna har uppdaterats med ny huvudbromscylinder för bakbromsen.

Samtliga fyrtaktsmodeller är med bränsleinsprutning (42-millimeters spjällhus), med automatisk temperatur och höjdkompensation). Som tillbehör finns en brytare med vilken det går att välja mellan olika motorprogram. De nya typen av kolvar bidrar till ytterligare viktminskning (hos FE450 lär kolven vara 14% lättare än tidigare).

Som tillbehör finns möjlighet att även montera kickstart som komplement till elstart hos fyrtaktsmodellerna.

 

Under presskonferensen uppgavs även dessa siffror från deras senaste effektmätning:

30 hk (FE250), 46 hk (FE350), 54 hk (FE450), 60 hk (FE501)

Fler bilder och mer information kommer efter provkörningen... 

 

FE 250_right_front

FE 350_right_rear

FE 450_90

FE 501_90

TE 250_90_left