Triumhps nya Supersportmaskin presenterades på EICMA med ny trecylindrig motor, nytt chassi, nytt ABS-system och slirkoppling. För den som vill ha det där lilla extra erbjuds även en förädlad R-version.

En av Triumphs hetaste nyheter inför 2013 är denna nya Daytona: motorn är fortfarande på 675 kubik, ventilerna är tillverkade av titan och på plats sitter också nya dubbla spridare per cylinder. Den nya luftburken har ökat i volym anges även ha fått ett mer centrerat flöde in i motorn, vilket bland anant bidrar till att trippelmotorn nu har fått ett ännu vassare ljud. Den kanske viktigaste förändringen hos motorn är ökad cylinderdiameter och kortare slaglängd, vilket gjort det möjligt att flytta upp rödstrecket till 14.400 rpm.

Toppeffekten uppges ha ökat med 3 hk (128 hk vid 12.600 rpm), medan maximalt vridmoment ökat med 2 Nm till 75 Nm vid 11900 rpm.

Ljuddämparen mynnar nu ut under motorn istället för under bakramen, vilket hjälpt till att centralisera motorcykelns vikt.

Slirkopplingen ska underlätta nedväxling under hård fartminskning.

Även chassit har förnyats med nya chassikomponenter, nya lättare hjul, Kayaba framgaffel. Daytona 675 R har Öhlins stötdämpare. Bland de nya funktionerna finner vi även ankomsten av urkopplingsbara ABS-bromsar, som uppges väga endast 1,5 kg.

Daytona 675 ABS kostar 129.200 kronor, medan Daytona 675 R ABS kostar 148.200 kronor.