Det är redan en mycket populär Sporttouring-motorcykel. Inför 2014 har Z100SX fått betydande uppgraderingar som ska ge modellen ännu sportigare personlighet, praktisk touch och ingenjörsteknik som ligger i framkant.

2014 års Kawasaki Z1000SX uppges vara lika mycket riktad till forna supersportförare som till de personer som letar efter en touringmaskin med genuina all-round-egenskaper. Den mest iögonfallande nyheten är det skräddarsydda och integrerade, färgmatchande, packväsksystemet (tillval), där respektive 28-liters packväska rymmer en integralhjälm. Med packväskorna monterade uppges bredden på motorcykeln vara endast 92 centimeter.

14ZX1000M5F40AGRNDOLS3CG5FC

Ett nytt infästningssystem för packväskorna garanterar att motorcykeln håller stilen såväl med väskorna monterade som utan dessa. En annan fördel är det praktiska "en-nyckel-systemet" där samma nyckel används till både tändningen och packväskorna.

14ZX1000M5F40AGRNFOBGB00D5FC

Packväskorna sitter mycket närmare motorcykelns centrumlinje och med packväskorna avplockade säkerställer infästningssystemet att inga fästdetaljer sticker ut som stör utseendet.

14ZX1000M5F40AGRNDRF3CG5FC

Den nya Z1000SX har fått många tekniska förbättringar, såsom Kawasakis lovordade antispinn-system KTRC (Kawasaki Traction Control). Det har tre lägen att välja mellan, allt från sportig körning till situationer med dåligt grepp, det har nu också kompletterats med två valbara energisparlägen.

14ZX1000M5F40AGRNFHA00D5FC

Kawasaki har även vidareutvecklat motorn och gjort en mängd ändringar som fokuserar på att ge mer respons och bättre kraftöverföring.

14ZX1000M5F40AGRNFMEB00D5FC

När det gäller chassit har Z1000SX fått uppdateringar både i fronten och hos bakdelen med reviderade inställningar för den 41 millimeter grova framgaffeln och för optimerad bromeffekt sitter en radiellt monterad huvudcylinder med nya TOKICO monoblock bromsok på plats. Den bakre stötdämparen har nu en utvändig justering för fjädringshårdheten. Den möjliggör åt föraren att finjustera stötdämparen med en enkel manövrering.

14ZX1000M5F40AGRNFCWC00D5FC

Mera körglädje utlovas för det kommande där det förändrade insugsljudet lär bidra till en del.

14ZX1000M5F40AGRYDRF3CG5FC

Mr Yasushi Kawakami, VD för Kawasaki Motors Europe, kommenterade detta nästa steg för den populära Z1000SX: "Med ett så brett användningsområde har Z1000SX redan vunnit många fans med både supersport och touring-bakgrunder. Med så många nya funktioner för den kommande säsongen är vi säkra på att den kommer att behålla sin position på sport/touring-marknaden"