Dunlop Roadsmart II

Dunlop har lanserat nya RoadSmart II som lär vara en milstolpe för alla som kör sport touring. Detta nya premiumdäck är en vidareutveckling av populära RoadSmart.

-Med en stomme i ett lager har RoadSmart II vidareutvecklat RoadSmarts beprövade kvaliteter till en ny uppsättning riktmärken för stabilitet och prestanda – inte bara för sporttouring-segmentet, utan även för en mängd olika typer av tunga, kraftiga motorcyklar, från roadsters och nakna hojar till stora äventyrsmotorcyklar, säger Patrice Omont, Dunlops forsknings- och utvecklingsdirektör, motorcykel och motorsport, EMEA.

Genom att kombinera Dunlop-teknologier som MultiTread (MT) Compound, Jointless Belt (JLB)-konstruktionen och avancerad mönsterkonstruktion, uppges RoadSmart II förse förare på stora motorcyklar med en kombination av stabilitet, goda egenskaper vid bromsning på vått underlag, bra grepp vid både torra och våta förhållanden och en höjd prestandanivå under däckets hela förslitningscykel.

RoadSmart II utnyttjar fördelarna med Dunlops JointLess Belt (JLB)-teknologi, ett däckkonstruktionsystem, där man anpassat stommens cordtäthet för att skapa en mer linjär styrning, tydligare feedback och högfartsstabilitet i toppklass.

Däck med JLB-teknologi är utvecklad för att ge föraren en bättre känsla och feedback och dessutom förtroendehöjande stabilitet i kurvorna.

MultiTread blandar slitstarkt gummi i de mittersta 20-25% av slitbanan med en mjukare gummiblandning, med bättre grepp, hos däckets skuldror. Mittpartiets gummiblandning är i kontakt med vägbanan när motorcykeln är upprätt. Där finner vi en hårdare gummiblandning, som bevarar stabilitet, drivgrepp och bromskraft samtidigt som den ger längre livslängd. Gummiblandningen i skuldrorna är i kontakt med vägbanan när motorcykeln lutar. Den innehåller en gummikomponent som utvecklats särskilt för att ge gott grepp vid maximal lutningsvinkel.

För att få bättre våtgrepp på hala vägbanor använder Dunlop RoadSmart II en ny ytterst finfördelad typ av silika. Gummiblandningar med silika är mer elastiska och formbara vid lägre temperaturer, vilket uppges ge bättre grepp och bromsegenskaper vid kallt väder. Ultrasmå kimrökspartiklar djupt inne i däcken sägs ge en snabb uppvärmning av RoadSmart II och samtidigt större arbets¬temperatur¬intervall.

RoadSmart II kommer att finnas i följande storlekar från 1 oktober 2011:

Fram

120/60ZR17

120/70ZR17

Bak

150/70ZR17

160/60ZR17

180/55ZR17

190/50ZR17

Däcket kommer att finnas i följande storlekar från 1 april 2012:

Fram

110/70ZR17

110/80ZR18

120/70ZR18

110/80R19

Bak

150/70R17

170/60ZR17

160/60ZR18

190/55ZR17