Buells historia

Pittsburgh Performance Products satte ihop sin allra första RW750  år 1983. Namnet ändrades sedan till Buell, men grundtanken från 25 år sedan är densamma. Här får du en lektion i Buells historia.

RW750: Tvåtaktsmaskinen RW750 var Eric Buells första motorcykel. Den tillverkades för att tävla med i AMA Formula One. Prototypen debuterade sommaren 1983. Toppfarten på 286 kilometer i timmen visade att den absolut var konkurrenskraftig. Hösten 1984 var produktionsversionen av RW750 klar för försäljning.

buell1
Ett exemplar av RW750 hann precis bli sålt innan AMA beslutade att lägga ned racingklassen den var gjord för.

 

Precis efter att det allra första exemplaret var sålt beslutade AMA att 1985 skulle bli det sista året med Formula One till förmån för Superbike. Därmed var det ingen som hade användning för RW750 längre.

RR1000: Efter denna något tråkiga inledning som Motorcykeltillverkare ändrade Eric Buell fokus. I stället för en ren racingcykel bestämde han sig för att världen behövde en sportcykel designad och byggd i USA.

buell2
Tur med en tidig utgåva av RR1000 från 1986.

 

RR 1000 baserades på en Harley-Davidson XR1000-motor. Redan här var någon av de nu välkända Buell-specialiteter på plats. Bland annat är gummiupphängningen ett patenterat Buell-system, men det är likväl motorn som bärande element och bakdämpare placerad under motorn som är lättast att känna igen från dagens Buell-modeller.

buell3
87-modellen av RR 1000 i full prakt. Eric Buell var flitigare användare av omfattande plastarbete på 80-talet än han är nu.

 

Totalt tillverkades 50 stycken RR 1000 från 1987 till 1988, innan XR1000-motorerna hos Harley-Davidson tog slut.

RR1200: Med Harley-Davidsons nya Evolution-motor som drivkälla var det bara att starta på nytt med fininställning och anpassningar för att få allt att fungerar tillsammans med 1203-kubikarna. Sent 1988 premiärvisades RR1200, klar för försäljning under 1989. 65 exemplar tillverkades...

Året därpå, under 1989, kom RS1200, en tvåsitsig version av RR som även erbjöd bättre komfort. Under 1990 tillverkades totalt 105 exemplar av denna modell.

År 1991 la Harley-Davidson in en högre växel och levererade 1203-kubikkeren med femstegad växellåda. Ändringen applicerades även på RS, med nya upphängningspunkter för motorn. Samtidig genomfördes ett antal modifieringar hos chassiet. I huvudsak fick den det Buell hävdar är världens första inverterade framgaffel på en produktionscykel, stålomspunna bromsslangar och sexkolvs bromsok fram.

Hösten 1991 kom RSS1200, som var en ensitsversion av RS1200. Sommaren 91 tillverkades 40 stycken RSS1200. Totalt tillverkades 325 RSS och RS 1200 fram till 1993.

Thunderbolt: Tidigt under 1993 köpte Harley-Davidson 49 procent av Buell. Samtidig bytte företaget namn till Buell Motorcycle Company.


buell4

S2 Thunderbolt (här ovan ses en 95-modell). Buell-designad med horisontal dämpare och ljuddämpare under motorn börjar ta form.

 

Första nya modell med Harley-Davidson som delägare blev S2 Thunderbolt under 1994. Sportstouringversionen S2T kom året därpå. Bägge fick mycket beröm i amerikansk MC-press och såldes till tillsammans i över 1000 exemplar.

Lightning: Streetfightern S1 Lightning såg dagens ljus 1996.


buell5
S1 Lightning har fått rejäl bromsskiva och sexkolvs bromsok, men det skulle dröja ännu en liten period innan den vällkända fälgmonterade bromsskivan satt på plats.

 

För Buells del är detta "originalet av streetfighters", men då har de nog glömt den två år äldre Triumph Speed Triple. För amerikanerna betyder inte sådana små detaljer så mycket. Cycle World Magazine korade den likväl till "Hooligan Bike of the Year".

buell6
Eric Buell på en S3T Touring under slutet av 90-talet.

 

1996 kom också en modifierad S3 och S3T Thunderbolt. De tre 96-modellene såldes tillsammans i över 2000 exemplar. Inte mycket, men likväl en dubbling från 1994 års försäljningssiffror.

Thunderstorm: Ännu bättre blev det 1997 i och med introduceringen av M2 Cyclone. Här hade Buell lagt något mer vikt på komfort på roadstern, vilket gav Buell ytterligare extra puff i försäljningsstatistiken, som samlat slutade på 3000 exemplar.


buell7
M2 Cyclone sålde bra för Buell.

 

Harley tar hela kakan: 19 februari 1998 köper Harley-Davidson i stort sett hela Buell. Eric Buell sitter igen med en symbolisk aktiepost och titeln styrelseordförande och "Chief Technical Officer Buell".

Första jobbet för den nya styrelseordföranden blir att göra klart de nya 98-modellerna. På specialutgåvan S1W White Lightning dyker topparna till det som skulle bli den nya 101-hästars Thunderstorm-motorn upp för första gång.


buell8
White Lightning var första modellen med topparna från Thunderstorm-motorn.

 

Thunderstorm-topparna kom också på de andra 98-modellerna och bidrog till rekordförsäljningen 5000 exemplar 1998.

buell9
Buell var tio år före sin tid med snövita S1 Lightning år 1998.

 

Egen utvecklingsavdelning: Det sista året i föregående århundrade presenterades nya versioner av Lighthing och Cyclone. Ram, fjädring, sadel och plast var nytt, tillsammans med tekniska nymodigheter som digital bränsleinsprutning. Försäljningen nära på fördubblades igen, och stannade på 8000 sålda exemplar.

Under 1999 öppnades också Buells egen forsknings- och utvecklingsavdelning i anknytning till produktionslokalerna i East Troy, Wisconsin. Nu skulle det tillverkades amerikanska drömcyklar!

Halv Harley: Första resultatet från den nya utvecklingsavdelningen var inte riktigt som förväntat.


buell10
Buell Blast lanserades år 2000. Här ovan ses en 2003-modell i full gallopp med sina 32 hästar.

 

2000-modellen Blast var en ny instegsmodell och utrustad med det som i princip är en "halv" Harley-motor på 492 kubik.

buell11
Encylindriga Blast tillverkas ännu idag för den amerikanska marknaden, där den är en populär nybörjarhoj. Harley-Davidson använder den också till sina förarutbildningar.

 

Tillsammans med modellerna X1, M2, S3, S3T och Blast såldes över 10 000 nya Buell under 2000.

Firebolt: Efter några år med flera nya och uppdaterade modeller inleddes det nya årtusendet lite lugnare. I alla fall utåt sett. Men "bakom kulisserna" jobbades det ihärdigt, och år 2003 kunde en ny modell premiärvisas: Firebolt XB9R var första modellen med Buell-specialiteten bensintank integrerad i ramen. Året därpå kom "muskelutgåvan" XB12R.


buell12
XB9R Firebolt från 2003. Buell-kännetecken som fälgmonterad bromsskiva och bensintank integrerad i ramen är på plats.

 

En Buell för allt: 2005 och 2006 användes till att utvidga bruksområdet från stadsmiljö med Lightning CityX XB9SX till skogsturer med Ulysses XB12X. Modellsortimentet är mycket omfattande, och numera är det möjligt att hitta en Buell till de flesta ändamål.

buell13
Tidigt år 2006 kom även XBRR, som närmast är "tillbaka till start" för Buell. Racingmodellen i begränsat antal är baserad på Firebolt XB12R, och är den "helamerikanska" racingcykeln Eric Buell drömde om att göra redan 1983.

 

Nya tider: 2008-modellen 1125R signaliserar en ny tidsepok för Buell. För första gången sedan RW750 år 1983 klarar man sig utan Harley-motor i en Buell. Den Rotax-producerade Helicon V-twinnen på 1125 kubik levererar 146 hästar på veven. Helamerikansk blir den inte, men med kåpor och motortrimning borde Buell slutgiltig ha en bra utgångspunkt för att delta i Superbike-racing med en "halvamerikansk" racer.•

buell14
Förra månaden levererades denna vita 1125R till Australien och kund nummer 125 000.