Intervju med Gerald Kiska

Vikta pappersark?

Gerald Kiska utlovar ett nytt, mindre kantigt formspråk framöver.


KTM är starkt förknippade med sin brutalt kantiga design - älska den eller hata den! Designfirman bakom alla KTM:s moderna skapelser heter Kiska, efter grundaren och chefsdesignern Gerald Kiska. Vi haffade honom i baren på hotellet i samband med provkörningen av nya RC8 och fick en spännande pratstund...

 


När Gerald Kiska dyker upp bredvid mig i baren föreslår Tomas Pettersson från KTM Scandinavia att jag ska ta mig en pratstund med honom nu när jag har ett gyllene tillfälle. En mycket bra idé men jag har ju inte förberett några frågor och den enda jag kan komma på är nog lite väl vass, men kör till - jag gör det.
Klicka för större bild
Nya 990 Supermoto är enligt Kiska ett bra exempel på det kommande formspråket från Kiska och KTM.


- Kommer ni att fortsätta på det kantiga formspråket eller har ni några tankar om förnyelse?
- Vi har faktiskt redan börjat förändra formspråket och de skarpa linjerna tonas nu ned, RC8 är förstås ett dåligt exempel på detta men på nya 990 Supermoto syns vår nya filosofi tydligt.

- Hur pass mycket styr tekniken designen och vice versa?
- Vi jobbar väldigt tätt ihop för att båda delarna ska flätas samman optimalt. I RC8:ans fall har vi till exempel ändrat designen sedan den första prototypen för att förarens position på hojen förskjutits framåt genom åren. Vårtmål med körställningen och hanteringen av hojen som helhet är att den ska kräva ett minimum av förarens kapacitet. Det är ett KTM-tänk som härstammar från rallytävlandet (Dakar mm) där förarnaska kunnahålla koll på alltifrån roadbook och orientering till det skiftande underlaget.

-Ni har en svensk vid namn Martin Petersson (har designat bilen KTM X-Bow) som jobbar hos er, inte sant?
-Nja, Martin jobbade hos oss förut men nu harhan gåtttill BMW, vilket ärhelt normalt, att byta uppdragsgivare då och då är en del av den här branschen, det är bra för alla inblandade.
- Vet du om Martin jobbar med Ola Stenegärd?
- Det vet jag faktiskt inte.

- Har ni några andra svenskar hos er nu?
- Nej, men vi har tre finnar som är utbildade vid Umeå Universitet som har ett riktigt vasst designerprogram, vi håller det som topp fem i världen och tar ofta in folk därifrån. Studenterna brukar höra av sig till KTM Scandinavia som sedan bollar vidare dem till mig.

Hur gör ni då med en ny designer för att fåhan eller henneatt förstå och följa er övergripande designinriktning?
- De får börja med att göra skisser som vi sedan kritiserar, successivt lär vi dem alltmer vad KTM innebär i formspråk, men det är viktigt att de har en motorcykelbakgrund och förstår den här typen av fordon. Det går inte att ta en bildesigner och sätta här hos oss.

- Kör du motorcykel själv?
- Ja jag kör mycket, tidigare hade jag en Ducati Monster med en massa godis, men idag är min absoluta favorithoj KTM Super Duke och formerna hos nya Monster 696 gillar jag inte alls, jag håller fast vid den ordinarie versionen.

- Var hämtar du din inspiration?
- Från övriga tekniska produkter och industrin, vissa element är exempelvis inspirerade av former hos bilar.

- Min favoritdel på RC8 är det spetsiga och avskalade bakpartiet, har du någon rolig story kring det?
- Nja, kanske inte rolig direkt men formen är inspirerad av dito på MotoGP-racers som på senare år fått allt läckrare design. Innan Honda RC211V var racehojarna i princip enbart styrda av funktionen men med den modellen kom en ny tid där designen lyftes fram mer.

- Hur kommer det sig att ni och andra inte monterar blinkerserna i kåpan som Kawasaki gjorde på sina Ninjor för ett par år sedan?
- Förmodligen för att den lösning vi väljer måste varalaglig på alla marknader. En blinkers måste exempelvis vara synligsnett framifrån, 45-graders vinkel, från motsatt sida.Det här arbetet är redan i grunden otroligt kostnadskrävande och irriterande med den här biten. Vi får lägga enorma resurser på allt som lagen kräver och regelverket är rena djungeln, särskilt om man ska ta med alla olika marknader i beräkningen, i USA. Vi stångar oss blodiga och sen tar såna som du bara av allting i alla fall, säger Gerald med ett ironiskt skratt.

- Slutligen vad tycker du om Hondas nya Fireblade?
- Det är kul att japanerna äntligen förstår att de måste särskilja sig med hjälp av design, men särskilt lyckad tycker jag inte Firebladen är. Vi provade liknande formspråk med lodräta (öppning i kåpan vid motorn)och horisontella linjer på RC8 men kom fram till att den såg för långsam ut. Det måste vara lite lut i linjerna.