Okej, först tar vi tjuren vi hornen, eller tar hand om ”elefanten i rummet”, som en del brukar säga då obehagliga sanningar ska sägas. För det här med KTM vs Husqvarna verkar vara en hetare potatis för vissa mer än andra. En del menar att Husqvarnas motorcyklar bara är KTM-hojar med andra dekaler. För mig handlar Husqvarna om att värna om ett fantastiskt svenskt arv, något som den österrikiske tillverkaren trycker hårt på i all sin marknadskommunikation. Helt i sin ordning, tycker jag. För även om Husqvarnas motorcyklar i detta nu tillverkas i Mattighofen, så går dess svenska ursprung inte att förnekas. 

Jag vill inleda med att säga att jag under provkörningen av Husqvarna Norden 901 inte en endaste gång tänker att det är en KTM i Husqvarna-kläder som jag kör. Körmässigt är skillnaden mellan modellerna (KTM 890 Adventure och Husqvarna Norden 901) tämligen stor.

Norden 901 är en unik motorcykel med en helt egen stil, även om den delar samma motor som KTM 890 Adventure, där den 889cm3 stora parallell-twinnen precis som sin kusin är ett muskelstarkt paket som utgör bärande element till fackverksramen av krom-molly-stål. Men där upphör modellernas uppenbara likheter, inte minst utseendemässigt. Visst, det finns en del elektronik och andra komponenter som är identiska eller liknar varandra mycket, men körmässigt är skillnaden större än likheterna, och det är det viktigaste, i alla fall för mig. Designmässigt är det motorn som är lika. Och visst, Norden 901 har svarta däck, trådekrade hjul, och en fackverksam av krom-molly-stål, precis som mängder av andra motorcyklar från olika tillverkare på marknaden. Tänk inte på den som något som ska tävla mot KTM i huruvida den är en bättre offroadhoj eller inte. Det här är enligt mig en bättre touringhoj för spännande äventyr, där det inte alltid handlar om fullgaskörning på grusvägar och ute i Saharaöknen. Enligt mig är förarergonomin och komforten hos Norden 901 betydligt trevligare, än hos KTM 890 Adventure.

 

Efter några år med succémodellerna Svartpilen och Vitpilen har nu Husqvarna tagit sitt största och viktigaste steg in på landsvägsmarknaden, efter många år som tillverkare av motocross-, enduro, supermoto och renodlade offroadmaskiner.  

Norden 901 är visserligen inspirerad av Husqvarnas rallymaskiner, byggd för att kunna ta sig långa, utmanande sträckor, på alla typer av vägar, genom olika typer av landskap. Men väl bakom styret förstår jag att det är en modell som erbjuder en sportig karaktär, men med god komfort för många äventyrliga mil bakom styret. 

 

Kortfattat är Norden 901 en tuff lättviktare i mellansegmentet bland äventyrliga ”touringhojar”. En mjuk och smidig, men samtidigt vridstark 899 cm3, 105 hästkrafter stark parallelltwin sätter fart på Norden 901 medan balansaxlarna minimerar vibrationer. Motorn sitter monterad i en lätt fackverksram av krom-molly-stål, redo för att bära förare, bagage och passagerare i vilken terräng som helst, med hjälp av WP APEX-fjädring med lång fjädringsväg (220/215mm fjädringsväg). Trådekrade hjul (21/18-tum) bidrar till ökad komfort, framför allt på ojämnt underlag. Förutom all sin offroad-förmåga erbjuder Norden 901 också god komfort och smidighet på asfalt. Och bakom styret på den här kan jag se mig själv bege mig ut på långa och spännande äventyr framöver. 

Innan jag grottar ner mig djupare i träsket av tekniska detaljer så tänkte jag köra en teknisk presentation av modellen. 

Precis som jag redan nämnt tidigare har Norden 901 e n fackverksram av krom-molybdenstål med motorn, en 889cm3 parallell-twin med 105 hk toppeffekt och 100 Nm vridmoment, som bärande element. Fjädringen består av justerbar WP APEX-fjädring, och en styrdämpare. Modellen kommer med tre valbara körlägen (Street, Rain, Offroad) och med anpassningsbart Explorer-läge som tillval, omkopplingsbar kurv-ABS med Offroad-läge, Ride-by-wire, Easy Shift, kurvkänslig traction control och Power Assist Slipper Clutch (PASC). Motorcykeln rullar fram på slanglösa trådekerhjul (21/18-tum) och Pirelli Scorpion Rally STR-däck. 19-liters bensintank uppges ge en räckvidd på upp till 400 km. Som tillval finns en kommunikationsenhet som ger sväng-för-sväng-navigering, möjlighet till telefonsamtal och där du kan sköta musikspelarfunktioner från din smartphone.

Nu har du fått en överblick kring vad det här handlar om för motorcykel. Nya Husqvarna Norden 901 är helt enkelt en motorcykel som passar perfekt på alla typer av vägar, oavsett om det handlar om tråkig transportkörning på motorväg, härligt inspirerande njutning på ringlande småvägar eller fullgas-sladdande på löst underlag. Och inte minst lär den inspirera både dig och andra att dra ut på härliga långt-bort-från-stan-äventyr.

Den övergripande designen och konstruktionen syftade till att ge en kompakt enhet och viktminskning för att garantera höga nivåer av smidighet och stabilitet. De laserskurna komponenterna är hydroformade och robotsvetsade, vilket ska säkerställa felfri precision och jämn kvalitet. Resultatet är väl anpassad vridstyvhet och längsgående flexibilitet, som borgar för god förarfeedback.  

Motorcykelns geometri utvecklades för att skapa en äventyrsmotorcykel i världsklass. Och precis som Husqvarna hävdar är den lätthanterligare än den ser ut att vara, och betydligt sportigare än den kan verka vid blotta anblicken, samtidigt som den är mycket bekväm under längre sträckor. Som pricken över i erbjuder den fina offroad-egenskaper, oavsett om det handlar om mysig upptäck-och-se-dig-om-i-världen-körning eller seriöst grussmiskande.  

Den bakre stötdämparen är framåtvinklad för att minska sitthöjden. Förarpositionen är dessutom placerad relativt nära framhjulet, vilket förbättrar framhjulskänslan och greppet samtidigt som den kompakta ramen tillåter en lång svingarm för att optimera bakhjulsgreppet. 

Bakramen, även den en fackverkskonstruktion av stålrör, utvecklades för att vara kompakt, lätt men också stark nog att bära passagerare och bagage under de utmanande förhållanden som kan förväntas när man är upptäcktsresande utanför den asfalterade vägen.

Genom att använda en direktlänk hos den bakre stötdämparen (alltså inget separat länkage) reduceras komplexiteten och delarna för att möjliggöra enkelt underhåll, medan den specifika längden på svingarmen hjälper till med dragkraft, stabilitet och fjädring. 

Den upp-och-ner-vända WP APEX 43 mm framgaffeln med 220 mm slaglängd ger en fin avstämd balans mellan prestanda och komfort, även om den precis som stötdämparen bak har en grundinställning med fokus på komfort. Genom att använda en delad dämpningsfunktion hos framgaffelbenen kan kompressions- och returdämpningen justeras enkelt (utan verktyg) med hjälp av de lättåtkomliga juster-rattarna som återfinns uppe på gaffelrören. Dessa gör att föraren snabbt kan anpassa köregenskaperna efter sina egna preferenser och olika körförhållanden.

En styrdämpare sitter på plats, och förbättrar stabiliteten vid körning på tuffa vägytor utan att störa körningen det minsta. Dessutom är ramen redo för montering av en högpresterande justerbar offroad-styrdämpare, som finns som tillbehör.

Bka sitter en WP APEX-stötdämpare som ger 215 mm fjädringsväg för den perfekta balansen mellan landsvägs- och offroadkörning med god körkomfort hela dagen lång. Dämpningsbeteendet kan justeras med en returdämpningsjusterare och dessutom finns ett handvred för justering av fjäderförspänningen. Returdämpningens justerbarhet gör att föraren kan anpassa stötdämparens respons för olika körsituationer, medan justeringen av fjäderförspänningen gör att du kan anpassa fjädringen till olika belastningar, till exempel när bagage eller en passagerare ska med på turen, eller inte.

Det breda avsmalnande aluminiumstyret bidrar till god kontroll och en bekväm körställning, och där de sex monteringspositionerna för styret ger ett justeringsintervall på 30 mm (fram till bak) för anpassningsbar körergonomi. 

Dessutom har fotpinnarna gummiinsatser som kan tas bort när du vill ha extra grepp i utmanande terräng och där den vändbara toppen hos bromsspaken möjliggör en skräddarsydd anpassning för mer slimmade landsvägs- eller klumpigare offroadstövlar.

Handskydd monterade som standard skyddar förarens händer från väder och vind, stenskott och piskrapp från grenar som kommer i din väg. 

Baserat på erfarenheter under utvecklingen av Husqvarnas rallyhojar sitter en fronthållare med en integrerad LED-strålkastare och standarddimljus på plats. En invändig spoiler fungerar både som ett strukturellt element för dimljusen och instrumenthållaren, samt en detalj som leder luft genom kåpan för ökad stabilitet vid höga hastigheter. Dessutom möjliggör ett integrerat 12-voltsuttag enkel laddning av enheter monterade på styret eller på monteringspunkten ovanför huvudinstrumenteringen (där du exempelvis kan montera GPS eller roadbookhållare).

 

Den runda LED-strålkastaren ger ett omisskännligt utseende, som säkerligen kommer att gillas av vissa, medan andra kommer att rynka på näsan. Ett varselljus omger strålkastarens omkrets vilket gör att Norden 901 är väl synlig under alla förhållanden. Standardmonterade dimljus ger extra sikt, och att du syns, under utmanande förhållanden och när du kör i mörker. Detta toppas av LED-bakljus och slimmade blinkers.

 

Förarsadeln erbjuder välkommen komfort för längre resor, och där du snabbt och enkelt skiftar sadelhöjd i två steg (854 / 874 mm) utan behov av verktyg. Förarsadeln, som är åtskild från passagerarens sadel, smalnar av framtill, vilket gör det lättare att placera fötterna på marken vid behov. Noggrant utvald form och fasthet hos sadelskummet säkerställer att du sitter bekvämt, även under längre körpass, och under provkörningen hör jag enbart lovord vad gäller sadeln, och körkomforten i övrigt. Och jag kan inte annat än hålla med till fullo. För dig som vill köra riktigt skönt finns ergonomiska och eluppvärmda förar- och passagerarsadlar som tekniska tillbehör.

 

Bränsletanken är en central del av design- och ingenjörskonceptet hos Norden 901. Målet var att ge en smal ergonomi som liknar den hos en rallyhoj. Baserat på lång erfarenhet från motorsportutveckling, placerar den rotationsformade bränsletanken sin huvudvolym framför förarens knän, svept runt den centralt monterade motorn.

Detta sänker tyngdpunkten och hjälper till att ge en pigg hantering, både på landsvägen och offroad. Dessutom stör tanken inte rörelsefriheten, vilket ger föraren större frihet att röra sig mellan körpositionerna, oavsett om det är stående eller sittande. Det möjliggör även en lägre sadelhöjd, utan att kompromissa med markfrigången. 

Bränslekapaciteten är cirka 19 liter vilket enligt Husqvarna ska ge en potentiell räckvidd på cirka 40 mil (med en genomsnittlig förbrukning på 0,45l/mil), något som jag inte gavs möjlighet att kontrollera under provkörningen. Men efter en hel dags körning, i ett tempo som var allt annat än mys-pys, så reagerade jag på att mätaren fortfarande visade på lite mer än halv tank, vilket i alla fall gav mig en fingervisning om att det här inte handlar om en bensinslukande maskin. 

Den nedre delen av tanken skyddar förarens ben från fartvinden (på gott och ont), smuts eller vattenstänk.

 

Norden 901 kommer med en toppmodern 5” TFT-instrumentering. Fullfärgsskärmen är lätt att läsa med huvudinformationen placerad så att du omedelbart kan bearbeta den.

Displayens konfiguration kan varieras och anpassar sig automatiskt till förändringar i omgivningens ljus. Du kan skräddarsy instrumenteringen, och välja vilken information du vill ska visas på skärmen. Detta inkluderar trippmätare, beräknad bränsleräckvidd och bränsleförbrukning, kylvätsketemperatur och så vidare. Aktuella körläges- och ABS-inställningar syns direkt på skärmen. Dessutom blinkar en konfigurerbar växlingslampa för att indikera när du ska växla.

Med Ride Husqvarna Motorcycles App kan en smartphone anslutas till motorcykeln via den valfria ”Connectivity Unit” för sväng-för-sväng-navigering, för att hantera telefonsamtal och manövrera musikspelaren.

 

De trådekrade och slanglösa hjulen, 21" fram och 18" bak, säkerställer gott om möjligheter att välja däck som passar för dina äventyr, i synnerhet då det nalkas körning på löst underlag. Hjulnaven har en svart anodiserad yta. Pirelli Scorpion Rally STR-däck sitter standardmonterade på hjulen, 90/90-21 på en 2,5" fälg fram och 150/70-18 på 4,5"-bakfälgen. Även om jag respekterar valet av däck, som fungerade till punkt och pricka under provkörningen, hade jag tveklöst valt välrenommerade Continental TKC80 som mitt personliga förstahandsval på den här typen av motorcykel om jag fått bestämma.

 

Norden 901 hejdas av bromsar från spanska J.Juan (som gjort sig ett namn inom MotoGP-racingen), med radiellt monterade fyrkolvsok och dubbla 320 mm bromsskivor fram. Bakbromsen har en 260 mm bromsskiva som manövreras av ett flytande monterat tvåkolvsok. De isolerade bromskolvarna tillsammans med isoleringsplattor mellan beläggen och kolvarna ska bidra till förbättrad värmestabilitet när bromsen belastas under långa utförspartier.

Standardmonterade ABS-systemet från Bosch förhindrar hjullåsning vid hård inbromsning och kan avaktiveras på bakhjulet för dig som vill kunna bromsa stopp på bakhjulet av olika anledningar.

 

Den vätskekylda 889 cm3 parallelltwinnen kommer med dubbla överliggande kamaxlar. Den maximala uteffekten uppges vara 105 hk vid 8000 varv/minut och maximalt vridmoment på 100 Nm vid 6500 varv/minut. Motorn väger, enligt Husqvarna, endast 53,4 kg utan olja men inkluderar alla komponenter som elstart, spjällhus, koppling och kylvätskeledningar. Med ett serviceintervall på 15 000 km sänks kostnaderna för ägande av denna äventyrsmaskin.

För att öka komforten och minska vibrationerna har motorn två balansaxlar, en framför vevaxeln och den andra hos cylindertoppen mellan de två kamaxlarna. Den tvåcylindriga motorn matas med bränsle via två 46 mm spjällshus tillverkade av Dell’Orto. Det finns ingen mekanisk koppling till gashandtaget. I stället, när föraren vrider på gashandtaget, styrs gasventilerna elektroniskt av motorstyrningssystemet (EMS). EMS jämför kontinuerligt motorparametrar med data från sensorer och justerar spjällhusets ventiler därefter, vilket resulterar i perfekt kraftleverans och gasrespons. Och under provkörningen upplevde jag inga ryck, eller andra konstigheter hos bränsleförsörjningen, eller motorgången heller för den delen.

För att eliminera störningar mellan cylindrarna vid små gasspjällsöppningar har respektive cylinder ett separat insugningsrör medan en sensor hos varje spjällhus mäter och reglerar grenrörstrycket. Dessutom sitter en knackningssensor på plats för att upptäcka förtändning eller "knackning" hos förbränningskamrarna - en viktig funktion om du skulle råka ut för bränsle av dålig kvalitet när du utforskar världen. Motorelektroniken reagerar på vibrationer orsakade av knackningar genom att fördröja tändningen och därmed skydda motorn mot eventuella skador. 

Slirkopplingen, Power Assist Slipper Clutch (PASC), maximerar bakhjulsgreppet vid hård acceleration samt förhindrar bakhjulsinstabilitet och studsande vid hårda inbromsningar eller då du växlar ner kraftigt, vilket säkerställer maximal kontroll och smidig nedväxling. Eftersom slirkopplingen öppnar när motorns bromseffekt blir för kraftig, vilket förhindrar destabiliserande bakhjulsstudsande vid kraftig nedväxling eller inbromsning. När föraren öppnar gasreglaget minskar det handkraften som krävs för att manövrera kopplingsreglaget. De speciellt konstruerade friktionsplattorna hos kopplingen ger ett högt friktionsvärde, vilket ger ökad hållbarhet och värmebeständighet, medan stålskivorna garanterar tillräcklig oljeseparering för enkel inkoppling av neutralt växelläge.  

Motorn har en sexväxlad sekventiell växellåda. Växellådan är i sin tur kopplad till en Easy Shift-sensor som ger sömlösa upp- och nedväxlingar utan att du behöver använda kopplingen. Easy Shift använder två sensorer, en sensor hos växelspaken, som känner av växelspaken rörelse när föraren växlar upp, och som gör att systemet kopplar ifrån tändningen omedelbart. Så snart den andra sensorn upptäcker växelinkopplingen återaktiverar den insprutningen och öppnar gasspjällsventilerna, vilket säkerställer snabb och smidig verkan, oavsett motorbelastning och motorvarvtal. Vid nedväxling anpassar systemet motorvarvtalet till hastigheten hos den lägre växeln. 

Dessutom kan systemet även deaktiveras, om så önskas. Men jag kan inte annat än lovorda hur smidigt allt samlirar, oavsett om jag väljer att använda kopplingen då jag skiftar växlar, eller förlitar med helt och fullt på Easy Shift-funktionen. Under provkörningen uppstår det inte ett enda tillfälle där systemet (kopplingen/växellådan/Easy Shift) strular det minsta. Och det aldrig heller minsta klurigt att finna neutralt växelläge. Dessutom är den lätthanterliga funktionen hos kopplingsreglaget alltid välkommet. Plus också för att såväl kopplings- som bromsreglaget har justerbara grepp, för bästa personliga anpassning. 

Motormässigt finns det gott om kraft i alla lägen, en kraft som levereras på ett trevligt och väl avstämt vis, utan ryck eller andra konstigheter. Under hela körningen uppstår inte ett enda strul eller något som får mig att rynka på näsan. Allt bara funkar. Precis som det är tänkt, och så som jag tycker att det ska vara. Idag finns tekniken för att göra ”perfekta motorcyklar”, men dessvärre är det allt för ofta som tillverkare har för bråttom att lansera en modell att det tummas på det ”där sista”. Så är inte fallet hos Norden 901. Husqvarna har tagit god tid på sig sedan den första konceptmodellen visades upp, tills lanseringen av den serieproducerade modellen. Och den känns onekligen redo på alla sätt och vis. Bromsarna, fjädringen och chassit känns väl avstämt. Den svänger lekande lätt och håller samtidigt tryggt kursen då det går snabbt rakt fram. 

 

Som jag var inne på tidigare är fjädringen grundinställd med fokus på komfort, vilket jag tycket passar perfekt för modellen och dess tänkta användningsområde (att i första hand vara en äventyrlig långfärdsmaskin). Det är inte, jag poängterar, inte en enduromaskin, om nu någon trodde det. Däremot betyder inte det att Norden 901 bangar då det nalkas hopp och lek på grus- och sandvägar. Markfrigången och fjädringsvägen är mer tilltagen än hos exempelvis KTM 890 Adventure, men lite lägre än KTM 890 Adventure R. Resultatet är en bra balans mellan gott om fjädringsväg, god komfort och fina prestanda på såväl landsväg som offroad. Den är inte stötig i sin funktion, utan mer åt det mjukare hållet, utan att för den sakens skull upplevas som ”gungig”. Under grusvägskörningen ”lyckas jag”, vid något enstaka tillfälle, trycka ihop fjädringen så pass att den bottnar, vilket inte upplevs som en stor sak, utan något som sker tämligen mjukt och förlåtande. Och under merparten av körningen, oavsett om det är på kurvig asfaltsväg, snorhala kullerstensgator eller grus-/sandvägar levererar den rejält med körglädje, prestanda och komfort i perfekt symbios.  

Och apropå komfort. Jag mäter 183 centimeter, och bakom styret sitter jag riktigt bra, från morgon till kväll. När jag vill stå upp och köra görs det utan att det känns fel, men där jag personligen skulle välja en mer framflyttad position på styret om det var min egen hoj, i synnerhet då grusvägsbus står på schemat. Men sadeln är mycket bra, och även då jag kör med den i dess lägre läge funkar körpositionen bra utan att upplevas ”trång”. Dessutom gillar jag dess form, som bidrar till att jag snabbt kan skifta mellan sittande och stående körställning, något som sker smidigt och känns helt naturligt. Känslan över att hela tiden ha full koll på läget, att känna vad motorcykeln ”har för sig” är ytterst viktigt för att jag ska trivas. Och jag stortrivs. 

Motorns oljecirkulation är baserad på ett semi-torrt sumpsystem för att minska friktionsförlusterna och möjliggöra en kompakt konstruktion. Olja pumpas aktivt ut ur vevhuset, kopplingshuset och växellådan. Ett oljeundertryck på 0,45 bar säkerställer att smörjmedel inte rinner genom motorn i onödan, vilket minskar friktionsförlusterna och ökar prestandan. Oljetråget är integrerat hos oljepumphuset, tillsammans med två pumpar (en för evakuering, en för tillförsel) och en tryckregleringsventil. Dessutom, för att bibehålla en stabil och effektiv oljetemperatur, är motorn försedd med en separat oljekylare. 

Hos en modern motorcykel är avancerad teknik och elektronik allt vanligare, inte bara hos motorn. Även avancerade förarhjälpmedel blir allt vanligare på all världens motorcyklar. Norden 901 är inget undantag. Bosch Cornering ABS-system är speciellt anpassat för Norden 901. Systemet har också ett avancerat slå-runt-framlänges-skydd: under extremt hård inbromsning, i Street ABS-läge, förhindrar sensorer att motorcykeln bromsar runt framlänges och kastar föraren över styret.

 

ABS kan växlas till Offroad-läge. Detta förbättrar bromskontrollen i offroad-situationer, där optimal kontroll över motorcykeln säkerställs vid stopp på lösa underlag. I detta läge är ABS inaktiverat hos bakhjulet, ABS-funktionen hos framhjulet reduceras och data från lutningsvinkelsensorn utvärderas inte längre. Detta gör det möjligt att låsa upp bakhjulet för att styra in det i kurvor. Det minskar framhjulets ABS-benägenhet att tappa fästet på lösa underlag, vilket ger bromskraft samtidigt som det erbjuder säker bromsning på hala underlag. Inställningarna har optimerats för Norden 901 för att säkerställa maximal bromskraft och minimal negativ påverkan på körglädjen. Och det märks att Husqvarna och Bosch lagt ner stor möda på att få till det hela. För under provkörningen känns det både tryggt och roligt, trots snabbt skiftande förhållanden.

 

Cornering Motorcycle Traction Control (MTC) är Husqvarna Motorcycles antispinn-system och bidrar till att höja säkerhetsnivån. Systemet övervakar bakhjulets hastighet och reagerar omedelbart om bakhjulets rotationshastighet inte står i proportion till den aktuella körsituationen. Inom loppet av millisekunder minskar MTC motoreffekten med ett extremt mjukt, knappt märkbart ingrepp hos gasspjällsventilerna, tills systemet har reducerat däckspinnandet till optimala proportioner för det valda körläget och den aktuella lutningsvinkeln, som drar nytta av den sexaxliga tröghetsmätningsenheten (IMU).

Lutningsvinkelavkännande systemet Cornering MTC använder två extra sensorer (en för däckspinnande och en lutningsvinkelsensor) för motorcykelns olika rörelser. Varje sensor har sin egen funktion, och data från båda kombineras för att erbjuda en rad inställningar för antispinn-kontroll. Genom att använda data från lutningsvinkelsensorn säkerställs jämnare dragkraft. Den största fördelen upplevs under rak linjeacceleration. Effektreduktionen är mindre abrupt när systemet känner av framhjulslyft och därmed kan mer konstant acceleration uppnås.

Beroende på det valda körläget tillåter Cornering MTC olika nivåer av däckspinn hos bakhjulet. I Explorer-läget kan föraren välja mellan nio olika MTC-nivåer. Inställningen erbjuder ett stort utbud av ingripanden, som täcker både nybörjare och proffs. I den yttersta änden tillåter det ett sladdande bakdäck under acceleration ur kurvorna, med framhjulslyft. Om du så önskar går det även att stänga av antispinn.

Körlägena gör det möjligt att anpassa motorkaraktären. Ett specifikt körläge ändrar gasresponsen, antispinn-nivån och, beroende på läget, toppeffekten.

Street-läget erbjuder temperamentsfull och direkt gasrespons med matchande MTC-inställningar, som i första hand är tänkt för körning på asfalterade ytor. MTC:n är inställd för att tillåta minimalt däckspinn innan den aktiveras. Smidig och lättillgänglig nog för mindre erfarna förare, som kanske kör med passagerare, men ändå tillräckligt dynamisk för rolig och inspirerande körning på slingrande berg-och-dal-vägar.

 

Offroad-läget ger mjuk gasrespons och tillåter betydligt mer däckspinn innan det ingriper. På underlag med lågt grepp krävs en viss mängd hjulspinn för att säkerställa rörelse framåt. Dessutom tillåter det förare att bromsa stopp på bakhjulet, för att styra med bakhjulet. Läget är inte känsligt för lutningsvinkeln, så MTC ingriper inte om du exempelvis använder en vall för att svänga. Dessutom är anti-wheelie-funktionen inte inkopplad i detta läge, vilket gör att du kan lyfta framhjulet över hinder, med hjälp av gasen. 

Regnläget har mycket mjuk gasrespons, reducerad toppeffekt och antispinn ingriper tidigt för maximal kontroll. Perfekt för dåligt väder, utmanande väglag, spara på bakdäcket eller bara köra hem i lugn och ro efter en lång resa. Under provkörningen körde jag mycket med detta läge aktiverat, och jag är imponerad över hur pass mjukt och fint det kliver in och styr upp, även i riktigt kärva lägen. 

I slutändan ger det valfria Explorer-läget direkt kontroll över de olika funktionerna och konfigurerar om den visade informationen på instrumenteringen. Funktionen kan köpas och aktiveras som ett mjukvarutillägg via auktoriserade Husqvarna Motorcycles-återförsäljare. 

Norden 901 kommer även med Motor Slip Regulation (MSR) som styr motorbromskontrollen och fungerar som motsatsen till MTC. Om motorns vridmoment är för högt på grund av kraftig nedväxling eller abrupt gasstängning, balanserar ride-by-wire-systemet gasreglaget exakt så mycket som behövs för att säkerställa kontrollerad retardation. MSR kompletterar slirkopplingen och är särskilt effektiv i situationer med lågt grepp.

 

Inför första kördagen informerade guiden mig och mina kollegor om att vädret på Azorerna, som är en liten ö-grupp mitt ute i Atlanten, kan skifta snabbt. Och att så var fallet blev vi varse, med råge. Under våra två fullspäckade kördagar hade vi alla former av väder, förutom is och snöstorm, och det gjorde i sin tur att vi fick erfara hur bra motorcykelns olika förarhjälpmedel kan vara. På riktigt. 

Tempot är rejält uppskruvat. Vår grupp av journalister och testförare gasar fram på den ringlande asfaltsvägen. I den skarpa vänsterböjen dyker plötsligt en mötande lastbil upp från ”ingenstans” och gör intrång på vårt körfält. Föraren några få meter framför mig, som precis var i färd med att ”klippa apex”, lyckas i sista stund räta upp motorcykeln, för att bråkdelen av en sekund senare slå på hejdarna. Han driver obönhörligt ut mot vägkanten. Däcken kämpar med fästet. Och det hela blir inte bättre av att själva mittsträngen i vårt körfält har förärats med hala löv och regnblöt lera. Sladden är ett faktum, kort och intensiv, men ändå tillräckligt häftig för att föraren ska tappa spåret för ett ögonblick. För mitt inre såg jag hur föraren var på väg att flyga ut i det okända. Som genom ett under lyckas den erfarne testföraren hålla motorcykeln på hjulen, och på vägbanan. Jag vet att det fortfarande idag finns motorcyklister som är skeptiska till ABS och andra elektroniska förarhjälpmedel, men jag är i alla fall övertygad. Om det inte hade varit för motorcykelns aktiva hjälpsystem, såsom antispinn och kurv-ABS så hade utgången blivit helt annorlunda… Nu kunde vi i stället gasa vidare som om inget särskilt just inträffat, och vid nästa stopp kunde vi garva tillsammans åt den minst sagt spännande situationen. 

Norden 901 kommer standard med en menyomkopplare på styret med extra farthållarknappar. Detta innebär att den önskade hastigheten enkelt kan ställas in och ändras individuellt av föraren. Perfekt för tillfällen då du inte vill eller orkar hålla i gasandet själv.

Norden 901 är Husqvarna Motorcycles första landsvägsmodell som är kompatibel med anslutningsplattformen Ride Husqvarna Motorcycles. Anslutningsenheten, som är ett tillval, möjliggör telefon- och musikfunktioner samt sväng-för-sväng-navigering och ruttplanering, via den dedikerade mobil-appen.

Med ett länkat Bluetooth-hjälmheadset gör musikfunktionen att en Ride Husqvarna Motorcycles-utrustad Norden 901 kan ta kontroll över smarttelefonens musikspelare för att lyssna medan du är ute och kör. Med hjälp av lägesomkopplaren på vänster styrhalva kan du växla mellan spår på en spellista eller musikarkiv och kontrollera volymen, där spårinformationen visas på motorcykelns TFT-instrumentering.

Genom att länka ihop en smartphone med motorcykeln med hjälp av appen Ride Husqvarna Motorcycles, låter telefonfunktionen föraren se inkommande samtal på TFT-instrumenteringen och, med hjälp av lägesomkopplaren, acceptera eller neka samtalet. Även om det ibland är viktigt att inte missa ett samtal på en lång resa, är det inte möjligt att komma åt telefonens adressbok och ringa utgående samtal, som en säkerhetsåtgärd.

Dessutom möjliggör Ride Husqvarna Motorcycles-appen (tillgänglig för Android och iOS) ruttplanering och sväng-för-sväng-navigering. Den visuella vägledningen överförs via Bluetooth till instrumenteringen för att vägleda dig till planerade destinationen. För att spara på mobildataanvändning kan kartor laddas ner för offline-användning; detta hjälper också till att skapa och spara förplanerade rutter. För att möjliggöra utökad utforskning utanför allfarvägen och skapa verkligt unika resor, kan upp till 128 waypoints läggas till en rutt när du planerar. 

Som du förstår är det här ännu en tekniskt mycket avancerad motorcykel, och det är lätt att glömma bort vad det i slutändan handlar om. För mig är det viktigaste att körglädjen finns där. Bra bromsar har för mig mest varit viktigt ur ett rolighets-perspektiv. Men bra bromsar räddar liv. Så enkelt är det. Och då menar jag inte bara att bromsarna måste erbjuda grymt bett, utan även hjälpa dig att bromsa effektivt med finess, även i riktigt kniviga lägen. Norden 901 har det som krävs, och lite till. Bromsarna är mycket effektiva och enkla att dosera rätt, något som inte minst är viktigt då väglaget inte är optimalt.

 

Körsäkerhet har historiskt sett inte varit något som jag tänkt så mycket på, utan mest har motorcykelkörningen handlat om att gasa järnet och ha riktigt skoj. Men med åren måste jag nog inse att jag blivit försiktigare, eller klokare, och dessutom har alla dessa olika elektroniska förarhjälpmedel nu nått upp till en så pass hög nivå att körglädjen inte behöver påverkas nämnvärt. I alla fall inte så att det förstör körglädjen.

Men fortfarande handlar motorcykelkörning, för mig, om att upptäcka nya platser och ha roligt. Livet är ett äventyr, och för dig som vill höja livskvaliteten är Husqvarna Norden 901 helt klart en lämplig motorcykel. Och i mitt huvud har jag redan börjat planera flera av mina kommande äventyr bakom styret på denna äventyrsmaskin. ¨En sväng går till Norge, en annan för att utforska svenska västkusten, för att sedan sladda norröver, via Brudfjällsvägen, innan jag gör ett stopp i världsmetropolen Arvidsjaur för en härlig övernattning inuti moskoselkåtan, och laddar inför fortsättningen mot finska gränsen, och vidare ut i det okända… Men det är en helt annan historia.

LÄNK: MER OM HUSQVARNA NORDEN 901