BMW CE 04, som först visades upp som ett koncept redan år 2017, är nästa steg i den bayerska tillverkarens plan vad gäller elektriska fordon. Matz Lindkvist drog till Barcelona och provkörde.

”BMW CE04 är vår nya elektriska stjärna i staden. Den kombinerar eldrift med härlig körkänsla och motorcykelskoj. Den erbjuder den senaste teknologin, och marknadens effektivaste battericeller, som även förser BMW iX med kraft. Precis som CE 04, kommer alla framtidens BMW-motorcyklar för stadskörning vara eldrivna.”, kommenterar Oliver Zipse - VD för BMW AG.

 

Utanför hotellet står ”min” BMW CE 04 i Style Avantgarde-utförande, och precis som jag är den fulladdad med energi och redo för spänningsfylld provkörning i och runt centrala Barcelona. Jag noterar omedelbart att den är enkel att stiga på, i alla fall då den som i det här fallet saknar någon form av extra packväskor. 

 

Med fingrarna kramandes om vänster bromsgrepp och startknappen intryckt är tändningen aktiverad. Den 10,25-tums stora TFT-displayen visar att batteriet är fullt, vilket betyder cirka 13 mils räckvidd utan regenerering under körning innan batteritorsk. ABS och ASC är standardfunktioner medan DTC, ABS Pro och ECALL (för nödsamtal) finns som tillval. Och i och med Keyless Ride kan du bara glida upp bakom styret och köra iväg, med nyckeln i fickan.

 

CE 04 laddas enkelt och smidigt via vanliga 230 V hushållsuttag eller via BMW Wallbox. Använd standardladdningskabeln Mode 2 (medföljer som standard) för att enkelt ladda din BMW CE 04 i ett vanligt 230 volts hushållsuttag. Tack vare laddningseffekten på 2,3 kW kommer din skoter att ladda från 0 % till 80 % på cirka tre och en halv timme, med den fem meter långa laddningskabeln.  

BMW CE 04 kan som tillval utrustas med en snabbladdare. Använd den för att snabbt och säkert ladda i din BMW Wallbox hemma eller vid offentliga laddningsstolpar med en Mode 3-laddkabel. Snabbladdaren är tillvalsutrustning från fabrik, och med en laddningseffekt på 6,9 ​​kW laddas din BMW CE 04 på cirka 65 minuter från 0 % till 80 %.

Den 10,25” stora TFT-skärmen, med alternativ för delad skärm, är ett slags gränssnitt mellan den digitala och analoga världen. Oavsett om det gäller prestandadata, räckvidd, laddningstid, favoritspellistan, nästa destination eller ett telefonsamtal: Mobilitet och kommunikation smälter samman till ett. Här visas även energin som återvinns, regenereras, under körning, vid fartminskning.

 

Den Berlin-byggda elmotorn av permanentmagnet-modell känns igen från tillverkarens el- och hybridbilar (som exempelvis laddhybriden 225xe Active Tourer), där kraften i det här fallet smidigt överförs till bakhjulet via remdrift. Motorn sitter monterad hos stålramen, mellan batteriet och den enkelsidiga svingarmen. Den är vätskekyld, med en frontmonterad kylare, med en uppgiven toppeffekt på 31 kW / 42 hk (15 kW / 20 hk nominell effekt), och 62 Nm vridmoment. Toppfarten är angiven till 120 kilometer i timmen.

 

CE 04 kan även begränsas till 11 kW, för att kunna köras med A1-körkort, något som kan åtgärdas av din lokala BMW-återförsäljare. Standardeffekten på 15 kW är fortfarande A2-kompatibel.

Battericellerna i CE04:ans luftkylda paket är av samma typ som används i BMW:s bilar iX och i4. I det här fallet har kylningen av batteripaketet lösts med hjälp av ett luftkylt system, där värmen från batteriet transporteras bort från batteriet via en kylplatta, som återfinns under batteripaketet.

 

Känslan är att det här är en ”äkta skoter”, med 15-tumshjul skodda med Pirelli Diablo Rosso-däck och fötterna vilandes på en lång fotplatta. Fram sitter dubbla 4-kolvsok och 265 mm bromsskivor, och bak en enkel 265 mm bromsskiva med enkolvsok. Kurv-ABS finns som fabriksmonterat tillval.

 

Standardsadelhöjden ligger på 780 mm. I tillbehörssortimentet finns ytterligare sex sadelvarianter, inklusive ett ryggstödsalternativ som mer kan ses som ett svanskotestöd. Komfortvarianter av sadlar ligger på 800 mm. Min skoter är utrustad med en Backrest seat Pro-sadel.

 

Under sadeln finns ett förvaringsutrymme, som du kommer åt via en lucka på höger sida (trots flera försök lyckades jag inte få plats med min Shoei X-Spirit i utrymmet, men flera av mina kollegor fick plats med sina hjälmar, även av integralmodell).

 

Det finns även ett låsbart fack för din telefon, uppe till vänster hos frontkåpan, som även innehåller ett USB-C-uttag. Facket är aktivt ventilerat, vilket ska hjälpa till att förhindra att exempelvis din mobiltelefon överhettas under längre turer.

 

Att ansluta din smarta telefon till skotern är något du kommer vilja göra, med tanke på CE04:s standardnavigering och andra anslutningsfunktioner. Alla infotainmentfunktioner visas på den ljusstarka och enkelt överskådliga 10,25-tums TFT-displayen, som styrs via styrreglage. 

 

TFT-skärmen känns igen den från andra BMW-modeller. All information du behöver finns där. Den är tydlig, anpassningsbar, och erbjuder smartphoneintegration med BMW Motorrad-appen, kartan och vägbeskrivningarna är tydliga. Inför provkörningen hade BMW försett skotern med smartphone och dagens rutt inprogrammerad, så någon vilsekörning var inte att räkna med.

 

”Nya CE 04 är den logiska, självklara fortsättningen på BMW Motorrads elfordons-strategi. Stadskörning är dess rätta element. Det är här den sätter en helt ny milstolpe – både vad gäller teknologi och visuell stil.”, säger Florian Roemhild, projektledare för BMW CE 04

Florian Roemhild, projektledare för BMW CE 04

Jag måste erkänna att det inledningsvis känns rejält udda för mig som normalt kör ”vanlig” motorcykel. Inte bara det att CE 04 drar i väg i stort sett ljudlöst, utan också för att jag sitter med fötterna framför mig, utan någon tank mellan benen. Ovanan gör att jag måste tänka mig för lite extra, då det är dags att sätta ner fötterna, hur man enklast och bäst förflyttar fot/fötter från/till fotstöd och vägbanan. 

 

Dessutom måste jag vänja mig vid att bromsa med vänsterhanden i stället för med högerfoten, för att aktivera bakbromsen. Men ingen fara, jag vänjer mig snabbt, och med en vikt på 231 kg lågt placerad är CE 04 onekligen lättkörd. 

 

Den är samtidigt smal och smidig, vilket underlättar att snirkla sig fram i tät stadstrafik. Den erbjuder även bra utrymme att flytta fötter framåt/bakåt för att ändra position under körning. Däremot känns CE 04 längre än vad den är. Hjulbasen mäter visserligen 1 675 millimeter, vilket är långt för att vara en skoter, med bakhjulet en bit längre bakom passagerarsadeln. Men den raka, platta designen gör att den ser längre ut än vad den egentligen är. Och totalt sett är den lätthanterlig.

 

Jag lämnar stadsdelen Eixample och dess breda avenyer bakom mig och viker av västerut, för att köra upp för de härligt slingrande bergsvägarna till Tibidabo och dess välkända TV- och radiomast ”Torre de Collserola”. Här uppe på cirka 500 meters höjd över havet är det bara någon få plusgrad så här i slutet av januari, och styrets eluppvärmda grepp (tillval) värmer skönt. Dessutom är utsikten över Barcelona väl värt körningen upp hit, på vägar som är som klippt och skurna för härlig tvåhjulskörning.

 

Det finns tre standard körlägen att välja på: Eco, Road och Rain. Dessutom finns tillvalet Dynamics package, där dynamiskt körläge ingår tillsammans med ABS Pro, Headlight Pro och adaptiv strålkastare. Exemplaret jag kör är utrustat med detta Dynamics-paket. 

 

Eco-läget maximerar dragmomentet (effektiv motorbromsning) vid fartminskning, för att regenerera batterienergi, vilket i praktiken ger begränsad accelerationen och ger stark motorbromsning – men i gengäld maximeras räckvidden per batteriladdning. Regnläget (rain) minskar både vridmoment och acceleration, ett bra läge för den försiktiga föraren, i synnerhet under en körning på stadens regnhala gator. 

Road-läget ger full acceleration, men minskar motorbromskraften något. Betala lite extra och du får tillvalet dynamiskt läge, som ger full acceleration och full motorbromsning. 

Hur respektive körläge och din körstil påverkar laddningen visas lättöverskådligt, med en ”glidande skala” i realtid, på instrumentdisplayen. Du kan samtidigt använda BMW Motorrad Connected-appen för att se skoterns beräknade räckvidd.

 

I dynamiskt läge accelererar CE 04 likt en raket i väg från stillastående, och på mindre än 3 sekunder visar hastighetsmätaren på 50 km/h. Givetvis inte det energisnålaste sättet att köra på, men oerhört roligt. Och samtidigt är just detta, att snabbt och smidigt komma i väg och upp i fart från stillastående, där snabb acceleration prioriteras framför hög toppfart perfekt vid stadskörning. Att den dessutom är lättkörd, smidig och dessutom inte släpper ifrån sig några avgaser gör det hela ännu bättre.

 

Givetvis kommer din körstil att påverka räckvidden, och vid frenetiskt gasande minskar sannolikheten att du kommer komma 13 mil på en laddning. Men genom att dra nytta av motorbroms, planera din körning, köra mjukt och minimera användande av de konventionella bromsarna, kan du å andra sidan vara ute och köra lite längre mellan laddningarna.

När batterikraften börjar tryta kan det kännas tryggt att navigationssystemets intressepunktsfunktion visar vägen till laddningsstationer i den omgivning du väljer, och guidar dig dit den kortaste vägen. 

Skulle batteriproblem uppstå så kan det kännas skönt att veta att BMW ger utökad garanti med försäkran om att om batterikapaciteten skulle sjunka till 70 % inom fem år eller 40 000 km, kommer batteriet att repareras eller bytas ut gratis.  

Med på köpet ingår även 3 års garanti, vilket betyder att du får ett extra års trygghet utöver den lagstadgade garantitiden. Dessutom är första serviceintervallet för BMW CE 04 först vid 24 månader eller 10 000 km.

 

En praktisk och välkommen funktion är backfunktionen, som aktiveras enkelt genom att hålla R-knappen intryckt och vrida på gashandtaget för att smidigt kontrollera backandet. Jag är visserligen inte här för att backa mig genom Barcelona, men i många tajta lägen är backfunktionen onekligen en mycket välkommen finess som underlättar hanteringen.

Displayen visar att regenereringen är i full gång när vi glider ner från berget till L'Hospitalet de Llobregat, en tätbefolkad stadsdel strax sydväst om Barcelona. Här ägnar vi lite tid åt en och annan fotosession, som i sin tur leder till en hel del hektiskt gasande fram och tillbaka på lokala smågator i området.

 

Återigen får jag anledning att uppskatta skoterns smidiga hantering, och motorns kvicka acceleration. Och just det här med kvick respons gör att du inte bör ”torrgasa” vid stopp, för annars kommer du plötsligt, innan du vet ordet av, befinna dig några meter längre fram… När man väl står still är det en skön känsla att uppleva sin omgivning på ett nytt sätt. Egen tystnad gör att man hör mycket annat kring sig, på gott och ont. 

Överlag är det positiva ljudupplevelser, från det tysta till det typiska elmotorvinandet under acceleration. 

Efter en vända upp till Olympiska byn på Montjuïc-höjden, med fantastisk utsikt över Barcelonas takåsar, är det dags för lunch nere vid hamnområdet La Barcelonet. Ute på piren finner du ett antal uteserveringar och traditionella tapasbarer. Härifrån kan du även ta linbanan upp till Montjuïc-höjden som vi nyss passerade.

 

Mätta och belåtna fortsätter vi vår i stort sett ljudlösa färd utmed Barcelonas längsta strand ”Platja de Sant Sebastià” och förbi marinan Port Olímpic med dess lyxiga yachter. Därefter snirklar vi oss fram på lite smågator upp till ”den gigantiska katedralen som aldrig verkar bli färdigbyggd, La Sagrada Familia, som började byggas redan år 1882, men ännu inte är klar. 

Överlag är det en stabil sitt- och körkänsla. CE 04 är enkel att hantera i trafik, följsam och välbalanserad med låg tyngdpunkt, samtidigt som den är stadig i högre farter. Den för skoter lite längre hjulbasen gör sig påmind vid tajtare, långsamma manövrer, och gör samtidigt att man inte enbart kan förlita sig på modellens låga tyngdpunkt. 

 

Även om det finns gott om utrymme att flytta framåt och bakåt på såväl sadel som fotplattan så känns det ofta som att jag sitter i en krum sittställning, medan bilder talar emot det. Dessutom upplever jag den inte som alltför bekväm under längre stunder. Men med många start och stopp, ärenden, och annat, som ofta är fallet vid körning i stadsmiljö görs detta till ett mindre ”problem”.

BMW kommer som tidigare nämnts att erbjuda CE04 med sex olika sadelalternativ, inklusive alternativ med värme. Tre-nivåers uppvärmda styrhandtag är tillval, men rekommenderas starkt även om du bara tänkt använda CE 04 sommartid. 

Vill du sitta långt fram, och som jag är 187 centimeter lång, tar knäna i kåpan. Frontkåpan och dess minimala kåpglas skyddar till viss del föraren från vind, regn och annan smuts som staden har att bjuda på, men i hastigheter över vanlig stadskörning ger den inte mycket till vindskydd. Då börjar vinden jobba mot dig hela vägen från bröstet upp till hjälmen. Och det står klart att CE 04 inte i första hand är en maskin som är tänkt för längre landsvägskörningar i högre hastighet. I tillbehörsortimentet finns högre kåpglas att tillgå, precis som centralstöd och stöldlarm.

 

Bak sitter en diagonalt monterat stötdämpare (med justerbar fjäderförspänning) som möjliggör 92 mm fjädringsväg, medan framgaffeln av teleskopmodell har 100 mm fjädringsväg, och saknar justeringsmöjligheter. Fjädringen är komfortabel och skön, och fungerar bra i hastigheter i rådande stadstrafik. Tar man ett och samma hinder under högre hastighet, agerar fjädringen väldigt styvt och ”sportigt”. Över vissa ”hinder” blir det till och med så pass stötigt att fötterna studsar till på fotplattorna. 

När jag lämnade hotellet vid niotiden på morgonen visade instrumenteringen att jag borde komma 130 kilometer innan batteritorsk. Vid 15-tiden är jag tillbaka där jag startade, med en återstående räckvidd på ganska exakt 60 kilometer – efter cirka tre timmars nettokörtid och en sträcka på 65 km med många start-och-stopp-situationer inne i staden, men även en några mils körning på härligt slingrande bergsvägar, och ett och annat höghastighetsavsnitt på stadens motortrafikleder. Här passar jag på att flika in att om även det huvudsakliga användningsområdet är stadstrafik, skulle jag ändå gärna se farthållare i tillvals-sortimentet.

 

Min första bekantskap med CE 04 är positiv. Utseendemässigt är den minst sagt annorlunda, där den öppna bakdelen med sitt exponerade bakdäck, enkelsidiga svingarm och långsmal geometri gör den till något unikt.

Totalt blev det närmare fyra timmar bakom styret på BMW CE 04. Och andra verkar också gilla CE 04. Under dagen fick jag många glada miner, tillrop och gester, då jag kom susande eller stannade till. CE 04 är helt klart en blickfångare. 

Pris: Från 129 300 SEK

LÄNK: Mer om BMW CE 04