Suzuki RMX450Z är en helt ny enduromodell som delar en hel del med Suzukis motocrossmaskin RM-Z450. Man skulle kunna säga att de är kusiner. I enkla drag betyder det att motorn är en vätskekyld fyrtaktare på 449 kubikcentimeter med dubbla överliggande kamaxlar, bränsleinsprutning, elstart och kick. Dessutom är ram och fjädring hos RMX450Z i stort sett identiskt med det hos RM-Z450. Här kan du läsa provkörningen av Suzukis efterlängtade enduromaskin.

Efter en längre tids väntan dök äntligen Suzuki RMX450Z upp hemma i Sverige och Johan Ahlberg och Gordon Gustafsson fick möjlighet att provköra modellen. Körningen ägde i huvudsak rum på Arlanda motocrossbana vilket betyder sand och åter sand. Dessutom hade vädrets makter sett till att banan var blöt och skitig med gott om spår att välja mellan.

fb_RMX450L0_GYT8_E28_R_20

Eftersom endurokörning ofta betyder hårda tag ute i terrängen finns också en hasplåt på plats. Bra!

 

Suzuki tog sin potenta fyrtaktare från motocrossmaskinen RM-Z450 och anpassade den för att bättre passa för enduro. Insugskanalerna är modifierade och kamaxlarna har fått nya profiler för att bättra på motorstyrkan på botten- och mellanregistret. Även den femstegade växellådan har fått ny utväxling som passar bättre för enduro, från lågfartskörning i svårkörd terräng till höghastighetsgasande i öppet landskap.

fb_DSC_0062

Gordon kollar hur RMX450Z fungerar som skogsmaskin

 

Suzuki har även lagt till ett expansionskärl för kylsystemet vilket ökar kylförmågan vid längre tids kämpande i lågfartspartier. Vidare gör omplaceringen av påfyllningslocket att påfyllning av kylvätska underlättas. Ramen (”Twin-spar”) och svingarmen är precis som mos RM-Z450 tillverkad av aluminium.

fb_RMX450L0_Strip

i det stora hela kommer du som tidigare kört RM-Z450 omedelbart känna dig som hemma hos RMX450Z. Men när man börjar titta mer ingående finns en del skillnader mellan de två modellerna. Bland annat noterar jag att hjulbasen hos RMX450Z anges vara 15 millimeter kortare än hos RM-Z450.

fb_DSC_0106

Vidare skiljer det sig en aning i kompressionsförhållande (11,6:1 hos RMX450Z och 12,2:1 hos RM-Z450), olika framgaffelvinklar och hjuldimensioner (18-tums bakhjul hos RMX450Z och 19-tum hos RM-Z450). Dessutom skiljer det en del i vikt mellan de två modellerna (RM-Z450 anges väga 113 kilogram fulltankad och körklar medan motsvarande vikt för RMX450Z är 123,5 kilogram). Vidare är bakdrevet hos RM-Z450 en färre kugg (50) än bakdrevet hos RMX450Z.

thumb_fb_RMX450_S_Switch

Förutom elstart finns även kick på plats...

 

Som du kanske redan känner till är det inte det minsta roligt att kicka igång en fyrtaktsmotor efter att man, trött och sliten, har kört omkull eller fått tjuvstopp mitt ute i skogen. Suzuki RMX450-Z kommer med både elstart och kick, vilket känns helrätt. För att sörja för en god elförsörjning till laddning och belysning sitter en kraftigare generator på plats. Generatorn lär erbjuda 140 watt redan vid 1800 vilket borde räcka för åtminstone två Xenonlampor samtidigt som det även finns lite över till laddning och drift av diverse elektriska komponenter.

gordon-jorgen

Gordon och Jörgen Gustafsson

 

Under provkörningen av Suzuki RMX450Z har jag även hjälp av 16-årige Gordon Gustafsson som i år blev svensk mästare i BMX, och har kört motocross sedan 3 års ålder. Dessutom är han son till Jörgen “Gson” Gustafsson, den forne VM-föraren i motocross som brukar hjälpa till vid provkörningar av framförallt motocross och enduromaskiner här på fastbikes.se.

 

fb_DSC_0070

Under mina år som envis enduroförare har jag själv avverkat många olika DR-modeller i olika endurotävlingar . Därför var det extra roligt att äntligen få tillfälle att provköra Suzukis senaste enduromaskin som onekligen är betydligt bättre rustad för snabbkörning i skog och mark än föregångarna. Och då ska vi inte glömma att föregångarna är och har varit mycket populära slitvargar som det vunnits ett antal titlar med.

fb_RMX450_Engine

Efter en tids ihärdigt regnande hade även sandbanan vid Arlanda blivit rejält blöt, tungkörd och full med jobbiga spår. Men trots det tunga föret jobbade fyrtaktsmotorn på starkt och bra, även för mig som ofta kör på en lägre växel än många andra som gasar betydligt mer på högre varvtal. Här märker jag av en rejäl kraftökning på framförallt de högre varvtalen. Motorn har gott om kraft över ett brett register, men med en städad karaktär som inte slösar med förarens energi i onödan. Den är helt enkelt potent, men på ett städat och mycket lämpligt vis.

fb_RMX450L0_ThrottleBody

Dessutom är det lätt att glömma bort att bränsletillförseln sker med elektronisk insprutning. Systemet fungerar faktiskt så pass bra att det inte märks, något som annars brukar kännas genom ryckig och bångstyrig gasrespons. Här har Suzuki onekligen fått insprutningen från Keihin att lira fantastiskt bra.

fb_DSC_0043

Den femstegade växellådan fungerar klanderfritt under provkörningen. Den är lättväxlad och distinkt med lämplig utväxling som passar för såväl långsam krypkörning som hög hastighet. Plus i kanten för den mycket lättjobbade kopplingen. Och alla som har kört enduro vet att en lättjobbad koppling är guld värt när muskelkrafterna börjar tryta i kopplingshanden.

 

fb_DSC_0121

Vidare är chassiet stadigt samtidigt som RMX450Z svänger lätt och villigt. Personligen är jag ingen inbiten motocrossförare överhuvudtaget, utan som en sann naturvän föredrar jag att tampas ute i skogen bland stubbar, stenar, rötter och annat bök. Men här på crossbanan lovordar jag RMX450Z stadiga chassi som gör det möjligt för mig att koncentrera mig på körningen efter bästa förmåga istället för att bara försöka överleva kampen med alla spår hit och dit, kors och tvärs...

fb_DSC_0101

Gordon, som pressar betydligt hårdare än mig på motocrossbanan anmärker på att fronten dyker en hel del vid ingångarna till de tajtaste böjarna. Något som jag med min lugnare körstil inte märker det minsta av.

fb_DSC_0144

Jag reflekterar även över bromsarna, som är bra men utan att vara extrema på något vis. Bromskänslan är god men bromsverkan är åt det mjukare hållet, vilket jag personligen gillar vid skogskörning. Visst är det bra med supereffektiva bromsar som biter ifrån rejäl vid minsta anslag på reglaget, men det blir samtidigt mycket mer krävande att hantera. Under dagen är det samtidigt även blött och skitigt vilket givetvis påverkar bromsverkan en hel del.

fb_DSC_0104

Även fjädringen, från Showa, har en grundinställning som är åt det mjukare hållet. För lite häftigare körning på motocrossbana är grundinställningen i mjukaste laget. Men i skogen känns det desto bättre. För mig passar det mycket bra då den samtidigt är följsam och jobbar fint genom hela sitt arbetsområde, något som i alla fall i skogen spar på min dyrbara energi. Men givetvis är fjädringens funktion i slutändan på den specifika förarens vikt, längd, körstil och tempo med mera. Hursomhelst så finns det goda förutsättningar att få till en passande inställning då såväl framgaffeln som stötdämparen bak är fullt justerbara.

fb_RMX450_Instrument

Som sig bör sitter även en liten kompakt färddator monterad framför styrinfästningen. Här finns två visningslägen att välja mellan; standard och sport. Standardläget betyder att aktuell hastighet, klockslag, voltmätare och dubbla trippmätare syns. I sportläget visas istället tidtagarur, trippmätare och medelhastighet. Dessutom erbjuds finjustering av framdäckets diameter, vilket bidrar till en mycket exakt hastighetsangivelse och distansmätning. Varningslampan för låg bränslenivå är pricken över i.

fb_DSC_0143

Ergonomin är i stort sett identisk med den hos RM-Z450. Det vill säga bra, med en slimmad sadel som har en bra form och även erbjuder en helt okej komfort om du skulle få för dig att sätta dig ner någon sekund... En detalj jag gillar skarpt är att det är mycket enkelt att flytta omkring och ändra körposition. För mina 183 centimeter passar RMX450Z bra, och bredden på styret passar mig bra.

fb_DSC_0146

Som en slutkläm vill jag återkomma till en av de främsta styrkorna hos RMX450Z, nämligen att det är en enduromaskin som verkligen inte suger musten ur föraren i onödan. Karaktären är mjuk och städad, men utan att det för den sakens skull betyder att det är en maskin för enbart mjukisar. RMX450Z är en riktig enduromaskin som jag är övertygad över att vi kommer att få så högt upp i resultatlistorna på många endurotävlingar runt om i landet och resten av världen. Dessutom är jag övertygad över att den snabbt kommer bli populär bland alla glada enduromotionärer.

fb_DSC_0137

För dig som har för intresse att köra längre endurotävlingar eller rally med RMX450Z kan det vara intressant att känna till att den bensintanken på 6,2 liter är tillverkad av aluminium.

fb_DSC_0068

Efter avslutad provkörning har jag en bra känsla, och jag vill hälsa RMX450Z varmt välkommen in i skogen! •

 


Gordon Gustavsson om RMX450Z:

fb_DSC_0115"Första intrycket är att det är en skön hoj. Allt känns bra på den. Aningen mjuk i framgaffeln. Den sjunker ihop väl mycket vid ingångar i böjar och känslan vad framhjulet har för sig är inte riktigt på topp . Stötdämparen hänger med bra även här på motocrossbanan. För enduro passar det perfekt. Körställningen är mycket bra. Styret har en bra bredd. Den är bekväm och med en bra körställning. Man kan slappna av oavsett om man sitter ner eller står upp och kör. Chassiet är extremt skönt och lättsvängt. Den är stadig, går väldigt bra in i spår, och håller kursen mycket bra. Motorn är stark på låga varv men går även att varva friskt. Kopplingen är jättelätt vilket är mycket bra."

 

 


I samband med provkörningen fick även den forne motocross- och enduroföraren Jonas Haag, 49 år och från Vallentuna, tillfälle att provköra nya RMX450Z. 1989 vann Jonas (då juniorförare) bland annat ett SM-heat i 500-klassen i motocross.

 

Jonas-haagJonas Haag tycker till om Suzuki RMX450Z:

"Förstaintrycket är att den kändes lätt för att vara en 450. Den gick bra och var stabil. Fjädringens grundinställning passade bra för mig och jag gillade den mjuka, följsamma karaktären. Den känns fin och trygg men samtidigt var det lätt att komma runt bra i böjarna med den. Totalt sett en bra och trevlig enduro."

 

Fakta: Suzuki RMX450Z - 2010

Motortyp: 4-takt, 1-cylinder, vattenkyld, DOHC
Borrning x slag: 96,0 mm x 62,1 mm
Slagvolym: 449 cm3
Kompressionsförhållande: 11,6: 1
Bränslesystem: Bränsleinsprutning
Startsystem: Elstart / Kick
Transmission: 5 växlar
Styrvinkel: 29,18 grader
Försprång: 130 millimeter
Fjädring fram: Upp-och-ner-vänd, 47 millimeters, Showa, fullt justerbar
Fjädring bak: Showa, Piggy-back, fullt justerbar
Framdäck: 80/100-21
Bakdäck: 110/100-18
Frambroms: Tvåkolvsok, 250 mm skiva
Bakbroms: Enkolvsok, 240 mm skiva
Bränsletank: 6,2 L
Hjulbas: 1480 mm
Sadelhöjd: 955 mm
Fulltankad och körklar vikt: 123,5 kg
Färger: Gul, svart.
Pris: 89 900 kronor

Importör: KGK Suzuki

fb_rmx450z-service