Under förra veckan var Jörgen Gustafsson och Johan Ahlberg från Fastbikes.se på plats i Spanien för att närvara under den internationella presentationen och provkörningen av 2011 års motocross och enduromaskiner från den österikiske tillverkaren KTM. En av modellerna som provkördes var nya motocrossmaskinen 350SX-F. Här kan du läsa utvärderingen av Stefan Everts drömmaskin.

 

Under hösten 2009 presenterades KTM deras nya revolutionerande motocrossmaskin 350SX-F på den internationella motorcykelmässan i Italien. Den helt nya modellen är i mångt och mycket resultatet av flera års envist utvecklingsarbete med den tiofaldige världsmästaren i motocross, Stefan Everts, i spetsen.

tn__A4I5579-ok

Stefan Everts var på plats under provkörningen, och förklarade att hans målsättning hela tiden har varit att utveckla sin drömmotorcykel, den optimala motocrossmaskinen.

tn__A4I5815-ok

Resultatet är helt nya 350SX-F, som är lika snabb eller snabbare och nära på lika stark som en 450, men smidig som en 250. KTM har redan bevisat att 350SX-F är snabb och ett vinnande koncept genom flera topplaceringar i bland annat Motocross VM.

tn__A4I5581-ok

Den helt nya fyrtaktsmotorn är en kompakt enhet med elstart och bränsleinsprutning från Keihin. Normalt brukar inte KTM ange hur pass starka motorerna är, men under presentationen får jag besked om att motorn hos 350SX-F erbjuder 49 hästkrafter som bäst vid 13000 varv (att jämföra med 57 hästkrafter vid 11600 varv hos 450SX-F och 38 hästkrafter vid 13400 varv för 250SX-F).

tn__A4I5568-ok

Bränsleinsprutningen från Keihin är med 42 millimeters spjällhus. I tillbehörsprogrammet finns även ett reglage med vilket det går att välja mellan tre olika mappningar. I tillbehörssortimentet finns även en enhet med vilken du kan ansluta systemet till en dator och på så vis anpassa insprutningen efter eget önskemål. Enheten loggar även körningen och du kan enkelt kolla in hur mycket du verkligen gasat efter körpasset. Insprutningssystemets givare känner även av höjd över havet och yttertemperatur, och anpassar insprutningssystemets inställningar efter detta.

tn__A4I5782-ok

Motorn är försedd med elstart i standardutförande, men för dig som så önskar finns kickstart att köpa i KTM:s omfattande tillbehörssortiment (Power Parts). Med kick istället för elstart anges vikten minska med 1,5 kilogram.

tn__A4I8194

För att minska graden av vibrationer från motorn sitter en kompakt balansaxel på plats på motorns högra sida. Enheten fungerar även samtidigt som pump för motorns kylvätska.

tn__A4I5729-ok

Den nya femstegade växellådan är särskilt utformad för att passa motorkaraktären hos 350SX-F. Precis som vanligt är kopplingen med hydrauliks manövrering. Genom att den nya kopplingskorgen har tillverkats av stål istället för aluminium har den kunnats göra extremt kompakt, vilket bidragit till motorns kompakta helhetsformat.

Dubbla oljepumpar, varav den ena pressar ut olja till motorns rörliga delar, medan den andra suger ut oljan från vevhuset och samtidigt smörjer växellådan.

tn__A4I5694-ok

Vidare är ramen och svingarmen av ny modell, men det som det framförallt har talats mycket om är att WP-stötdämparen är med separat länkage, istället för av PDS-modell utan separat länkage som tidigare.

tn__A4I5683

Den helt nya ramen är, trots trenden med aluminiumramar, tillverkad av rör och stålprofiler av krom-molly. Under utvecklingsarbetet jobbade KTM tekniker och ingenjörer med 24 olika ramar med olika geometri. I slutändan valdes ram nummer 20, som visade sig ge den optimala balansen mellan flex och stabilitet.

tn__A4I8059

Enligt KTM lär den nya ramen vara omkring 0,5 kilogram lättare än konkurrenternas motsvarighet av aluminium. Dessutom är stålramen lätt att reparera och samtidigt mindre skymmande, vilket bland annat ger mer plats till bensintanken och andra komponenter.

tn__A4I5741-ok

Under många år har KTM envist hållit sig till PDS-stötdämpare utan separat länkage. När det kommer till Supercross och extrem motocrosskörning menar KTM att stötdämpare med separat länkage är det bästa alternativet. Därför får vi fortfarande se PDS-stötdämpare hos KTM:s tvåtakts motocrossmaskiner och deras enduromodeller (EXC). Med PDS-systemet vinner man även en del markfrigång, något som är särskilt viktigt vid endurokörning.

tn__A4I8021

Stötdämparen hos 350SX-F är fortfarande av fabrikat WP, men för övrigt är den av en helt ny, specialanpassad modell, men ny kolv och bussningar som bland annat lär bidra till bättre tätning samtidigt som friktionen av dess rörliga delar har minskat.

Den nya aluminiumsvingen är gjuten i ett enda stycket, vilket bland annat ger fördelar när det gäller utformning, styrka och flexibilitet.

Framgaffeln, även den från WP, är med 48 millimeters grova innerben och av upp-och -ner-vänd modell. Den är i grund och botten av samma modell som hos 2009 års motocrossmodeller från KTM. Däremot har grundinställningen anpassats särskilt för 350SX-F.

tn__MG_5993_1

När det gäller motorcykelns design har Stefan Everts varit mycket involverad under hela utvecklingsförloppet. Resultatet är en superslimmad motorcykel där varje enskild del ofta fyller flera olika funktioner, och inte bara är något för utseendets skull. Exempelvis insisterade Stefan på en bredare och 50 millimeter längre bakskärm och en sadel som erbjuder bättre komfort (än hos 2009 års 250SX-F).

tn__A4I5786-ok

Designmässigt har KTM lyckats extremt bra. En mycket bra detalj är “handtagen” som snyggt och smart integrerats hos bakskärmen, utan att några separata komponenter har behövts. Detta underlättar exempelvis då det är dags att ta ner eller lyfta upp motorcykeln från pallen.

Vidare behövs inga verktyg för at byta luftfiler, och med hjälp av tre olika verktyg kan man plocka isär i stort sett hela motorcykeln.

tn__A4I5863

De nya blanka aluminiumfälgarna från Excel är en nyhet hos KTMs motocrossmaskiner av 2011 års modell. Förutom att dessa fälgar lär hålla sig fräschare längre än exempelvis svarteloxerad dito, så uppges de även väga 200 gram mindre än tidigare.

Under den första dagen under provkörningen av 2011 års Motocross- och Enduromaskiner från KTM provkörde Johan Ahlberg och Jörgen Gustafsson stora delar av KTM:s modellprogram, inledningsvis tvåtakts EXC-modellerna i det steniga endurospåret. Under eftermiddagen begav sig Jörgen ut för att gasa på motocrossbanan med de nya SX-maskinerna. Efter ytterligare några varv i endurospåret begav sig även Johan Ahlberg ut på crossbanan för att provköra nya 350SX-F.

tn__A4I7321

Första körpasset med 350SX-F skedde på jordbanan som var dammtorr och ytan var således mycket hal. Den kraft som 350SX-F erbjuder i standardutförande bidrog till att det var svårt att tygla den. Den kändes därför väl häftig första passet, och i jämförelse kändes 250SX-F betydligt mer passande på banan. Men efter några pass förändrades det intrycket…

 

Efter en natt vila var det så dags för ännu en dag med provkörning av KTM:s enduro- och motocrossmaskiner. Denna dag koncentrerads sig Jörgen enbart på Motocrossmaskinerna, med fokus på nya 350SX-F. Jörgen har själv drömt om just en sådan här motocrossmaskin, som är lagom, lite starkare än 250SX-F men lite snällare än 450SX-F och med 250-kubikarens hanterbarhet.

tn__A4I7227

Andra dagen erbjöd banan bättre fäste, och Jörgen hann med ungefär två timmars effektiv körtid med KTM 350SX-F. Nu upplevdes 350SX-F som den optimala crossmaskinen som alla talat om, och hamnade precis mitt i prick.

Under dagen fick Jörgen även förmånen att testa olika mappningar för bränsleinsprutningen, de tre som går att välja standard med det lilla vredet som går att köpa till, och ytterligare tre extra (där särskilt mappningsverktyg krävdes). Förutom standardkurvan testade framförallt en häftigare och en snällare kurva. Under början av dagen, då banan erbjöd gott fäste föredrog Jörgen standardkurvan som den levereras med. Senare, när banan torkat upp, och då var betydligt halare, var det mer effektivt att välja den snällare mappningen.

tn__A4I5714-ok

Dessutom testades den häftigare kurvan, som Jörgen skulle föredra för tyngre sandbanor och för tillfällen då man vill få ut maximal kraft ur motorn. För den ska ju trots allt kunna matcha de större 450-kubikarna, och kraft verkar onekligen finnas.

tn__A4I5886

Jörgen fick även möjlighet att testa en mappning som passade väldigt bra även för endurokörning, trots att detta är tänkt som en racermaskin för motocross.

tn__A4I5767-ok

De blanka fälgarna, den slimmade motorn och plastdetaljernas utforming bidrar till att 350SX-F ser extremt lätt ut.

Chassit är rena drömmen. 350SX-F upplevs som mycket välbalanserad vid exempelvis hopp.

Att modellen försetts med länkage hos stötdämparen är den riktigt stora saken, som bidrar till att modellen är mycket lugnare och inte lika stötig och känslig som med PDS. Med länkage blir det en längre väg för stötarna att ta, och därför blir det mjukare gång med länkage. Totalt sett upplevs KTM 350SX-F som lugn och stabil, och inte det minsta nervös, även i högt tempo.

tn__A4I7805

Vid påslag ut ur kurvor så jobbade länkaget bättre mot marken än tvåtaktarnas PDS-system.

Samtidigt passade körställningen mycket bra för såväl Jörgen som Johan. Första reaktionen var att styret var lite för mycket bakåtvinklat. Jörgen hade personligen föredragit en aningen rakare styre, för att få fram lite mer av vikten och en mer “attack körställning”.

tn__A4I5776-ok

Vidare är sadeln mycket bra och sadelöverdraget erbjuder gott grepp.

Bromsarna från Brembo är mycket bra - lättjobbade, exakta och med mycket känsla. Även den hydrauliskt manövrerade kopplingen är lättjobbad och tröttar inte ut förarens vänsterhand i onödan.

tn__A4I5725-ok

Med insprutning har KTM fått bort “buggarna” som ibland uppstår vid landningar då förgasarmatade motorer kan hosta till vid kraftiga påslag direkt från botten, något som i det här fallet är ett minne blott. Samtidigt har KTM lyckats finslipa till en exakt trottelrespons, något som är guld värt på flera sätt och vis.

KTM 350SX-F är en motocrossmaskin som har allt. Den har potential att passa alla former av förare, såväl motionär som hårdsatsande elitförare. Det mesta är lagom, och den är mycket anpassningsbar när det gäller exempelvis motorkaraktären.

tn__A4I5716

-Med 350SX-F räcker förarens energi längre. Det är dessutom en rolig maskin, som är lagom. Den är precis mitt i prick, förklarar en nöjd Jörgen efter avslutad körning.

tn__A4I8017

Här har du en motocrossmaskin med ett mycket brett användningsområde, detta tack vare insprutningssystemets anpassningsbarhet. Detta bidrar till att göra denna fantastiska motocrossmaskin till “flera modeller i en”.

Programväljare på styret är ett välkommet tillbehör för att du snabbt och enkelt ska kunna välja mellan de tre olika standardkurvorna. •

 

+ Underbart chassi. Lättkörd och potent motor. Passar ett brett spektra av olika förare.

- Programväljare på styret vore pricken över i.

 

ACTIONFILM MED KTM 350SX-F

{youtube}4fug8_y_Qd0{/youtube}

 

FILM OM KTM 350SX-F

{youtube}HsaLWqGPkqc{/youtube}

 

STEFAN EVERTS BERÄTTAR OM NYA KTM 350SX-F

{youtube}Mv11ng-JpiM{/youtube}


TEKNISKA FAKTA - KTM 350SX-F

Motor Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, DOHC
Borr x Slag 88 x 57,5 mm
Slagvolym 349,7 cm³
Effekt 49 hk/13000 varv
Vridmoment Anges ej
Bränslesystem Insprutning, Keihin, 42 mm spjällhus
Transmission 5 växlar
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1495±10 mm
Sadelhöjd 992 mm
Fjädring fram 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Fjädring bak Enkelstötdämpare med separat länkage, 330 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo
Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo
Däck/hjul fram 80/100-21, 1.60 x 21", EXCEL
Däck/hjul bak 110/90-19, 2.15 x 19", EXCEL
Tankvolym 7,5 L
Vikt (utan bensin) 103,9 kg
Färg Orange/vit/svart
Pris 89.900 KRONOR
Importör KTM Scandinavia