Liten och smidig

Till i år introducerade Suzuki sin nya DR125SM som är avsedd för de med A1-behörighet eller andra motorcyklister som prioriterar smidighet före effektstinna motorer. Under den här provkörningen pressades den lilla motardstukade motorcykeln till dess yttersta.

 

Foto: Matz Lindkvist


Suzuki har lagt ner en hel del möda på att DR125SM ska se rätt ut för den tänkta målgruppen, unga och nykläckta motorcyklister samt personer som av andra orsaker är på jakt efter en liten och smidig motorcykel. Enligt Suzuki har designen hos strålkastare och dekaler inspirerats av huggtänder och horn från den japanska demonen "Oni".

raktfransidan

Elstart finns och genom ett enkelt knapptryck snurrar den luftkylda fyrtaktsmotorn. Motorkraften överförs med hjälp av kedjedrift till bakhjulet via den femstegade växellådan, där femte växel är en överväxel. Såväl fram som bak sitter trådekrade 17-tumshjul.
Framgaffeln är av konventionell teleskopmodell med 35-millimeters innerben, och enkel stötdämpare bak.

_dsc0133

Frambromsen utgörs av tvåkolvsok från Nissin och en 250-millimeters bromsskiva. Bak greppar ett enkolvsok kring den 220 millimeter stora bromskivan.

_dsc0201
Ljuddämparen är högt uppdragen och mynnar ut till höger om passagerarsadeln. Givetvis är avgassystemet med katalytisk avgasrening enligt gällande Euro-3-krav.


Bränslesystemet är med elektronisk insprutning vilket borgar för god förbränning och låg bränsleförbrukning. Under provkörningen lyckas jag endast göra av med 6 liter bensin under 17 mil, vilket betyder att den förbrukar ungefär 0,35 liter bensin per mil. Och då vill jag understryka att mestadels av körningen utfördes i fullgasläge.

_dsc0074
I det här fallet betyder toppfartsnoteringar att hastighetsmätaren med nöd och näppe klättrar upp till 110-strecket innan varvtalsstoppet kliver in och bryter tändningen, och detta på högsta växeln. Under normal färd där jag sitter hyfsat upprätt och med fullgas pendlar hastigheten mellan 80-110 kilometer i timmen, beroende på bland annat vägens lutning och vindens hastighet samt riktning. I uppförsbackar är det till och lägga i en lägre växel om inte hastigheten ska minska allt för mycket. Omkörningar kräver noggrann planering...

_dsc0008
Då jag är ute och provkör DR125SM är det flera som misstar mig för att vara mopedist iklädd skinnställ. När jag drar från rödljuset inne i centrala byhålan accelererar en moped upp jämsides och hänger med bra tills hastigheten är runt 70 kilometer i timmen, sedan får jag ett försprång. Skönt!

_dsc0150
Under testsessionen i industriområdet visar DR125SM upp sina bästa sidor. Här visar den sig stå pall för såväl hopp från lastkajer som tajta slalomkörningar och en del sladdar. Bromsarna är tungjobbade och inte "motardmässigt" effektiva. När jag försöker mig på att utföra "stoppies" får jag klämma till mycket hårt med högerhanden för att bakhjulet ska lätta från backen, men det går.

_dsc0178
DR125SM går även att tvinga upp på bakhjulet (med nöp och näppe), men är inte något för dig som gillar "powerwheelies". Motorn är helt enkelt för trött. Och kvick acceleration är inte DR125SM:s starkaste sida.

_dsc0198
Vad är då DR125SM starka sidor? Bortsett från att motorn, på grund av stenhårda myndighetskrav, är svag och tråkig i karaktären är DR125SM en trevlig och oerhört smidig motorcykel. Den svänger villigt och erbjuder en väl tilltagen markfrigång. Här tillåts feta nedlägg innan fotpinnarna skrapar mot vägbanan Allt fungerar som det är tänkt. Växellådan är lättjobbad och smidig, liksom den vajermanövrerade kopplingen.

_dsc0208
Instrumenteringen är måhända lite tråkig i stilen, men informativ och tydlig. Hastighetsmätaren har analog visning och varvräknare saknas.

_dsc0211
Den låga sadelhöjden passar bra för kortare personer. Samtidigt är körställningen upprätt och ganska rymlig även för mig som är närmare 183 centimeter lång. Sadelkomforten är helt okej, och fungerar för långa etapper. En annan detalj som jag tycker är värd att notera är att den känns stadig för att vara en så pass liten motorcykel, vilket framförallt känns tryggt när jag ligger och försöker hålla jämt med övrig trafik på motorvägen.

_dsc0212

För dig som letar efter en lekande lättkörd motorcykel att pendla med till en rimlig peng kan det här vara vad du letar efter. I alla fall så länge du inte har allt för bråttom.

 

+Lättkörd och smidig. Bränslesnål.

-Svag motor. Tungjobbad frambroms.

=Lättkörd och oerhört smidig motorcykel som är riktigt rolig att köra med på extremt små och kurviga vägar.

 

Tekniska fakta: Suzuki DR125SM -08

Motortyp: 4-takt, 1-cylinder, luftkyld, SOHC
Borrning x slag: 57,0 mm x 48,8 mm
Slagvolym: 124 cm3
Kompressionsförhållande: 9,2: 1
Bränslesystem: Bränsleinsprutning
Startsystem: Elstart
Smörjningssystem: Våtsump
Transmission: 5 växlar
Styrvinkel: 28,5 grader
Försprång: 96 millimeter
Fjädring fram: Konventionell teleskopmodell, oljedämpad
Fjädring bak: Olja och gasdämpad
Framhjul: 2.15x17,
Bakhjul: 3.50x17
Framdäck: 100/80-17
Bakdäck: 130/70-17
Frambroms: Tvåkolvsok, 250mm skiva
Bakbroms: Enkolvsok, 220mm skiva
Bränsletank: 9,0 L
Total längd: 2040 mm
Total bredd: 800mm
Total höjd: 1135 mm
Hjulbas: 1340 mm
Sadelhöjd: 836 mm
Angiven torrvikt: 123 kg
Färger: Gul, svart.
Pris: 34 900 kronor

Importör: KGK Suzuki